Trachycarpus Fortunei, vraag!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus Fortunei, vraag!

Berichtdoor Berry op 31 jan 2012 08:28

Verwachte vorst tot de 13e..
Moet ik de palm in pot dan toch maar beschermen? Of is dit niet nodig aangezien die droog staat!? Kluit is ook droog.
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 31 jan 2012 10:03

Hey Berry, Ik weet niet over welke grote van palm je hier spreekt maar een algemene tip, die dus voor alle palmen in pot geld, is dat je de pot (wortels) moet beschermen tegen vorst. De twee kwetsbaarste delen van een palm zijn de wortels en het groeipunt (speer) ! Fortunei is nu wel de hardste van allemaal maar met voorspellingen van -10 enz.. kan het dus zeker geen kwaad om de pot in te pakken ! ;)
Dus droog of niet, bevriezing van wortels in nooit goed maar ik zeg er ook direct bij dat het bij fortunei ook niet steeds schade of dood betekent. Heb al meermaals fortunei's met bevroren kluiten schadeloos zien overleven terwijl andere dan weer moeten herstellen of overlijden...
Het droog houden is om wortelrot e.d. te voorkomen en een natte kluit zal ook sneller bevriezen want vocht geleid koude ! Vocht dat bevriest zet ook uit dus dat betekent nog meer schade enz... Ook nemen de wortels nu weinig of geen water op met dit koude weer dus hebben ze het ook niet nodig.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Berry op 01 feb 2012 09:27

Hoi Dimi,

Thanks, het gaat gewoon over de trachy van dit onderwerp! De kleine met stammaat van 30CM . Ik heb nog steeds geen tijd gehad om hem in te pakken, het staat nu op -7.5. De grond is nog niet bevroren... Weet eigenlijk niet als ik hem ga inpakken. Heb geen goed gevoel over deze palm daarom wil ik wel eens kijken als hij deze korte periode van vorst aan kan. Dan weet ik meteen wat ik eraan heb, wel bedankt voor je antwoord. Het blad ziet er wel een stuk beter uit dan toen ik hem kreeg. Dus ben benieuwd hoe hij door deze vorst periode komt! :D
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 feb 2012 22:06

Hey Berry, ik wil mijn vorig antwoord een beetje bijsturen. De temperaturen zijn nu zodanig streng dat het blad van de fortunei ook verbrand ! Ik zou dus deze ook volledig inpakken nu als je bladschade wil vermijden !
Niet denken zolang het blad groen ziet is er niks aan de hand want het bruin worden gebeurd pas tijdens de dooi als de temperaturen lange tijd positief zijn ! Dit geld trouwens voor alle palmen !
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Nody op 02 feb 2012 22:36

@ Waterboyke

Het blad van mijn 5 jaar oude fortunei ziet er nu verschrompeld een donkergroen uit zoals je beschrijft. Ik kan deze dus gaan afknippen over een tijdje?

Kan hij hiervan herstellen? De stam en het groeipunt is momenteel omringt door stro.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 feb 2012 22:43

De donkergroene kleur trekt bij positieve temperaturen gewoon weer weg ja en is normaal bij vorst. Het dichtklappen is ook normaal maar al een stadium verder. Ook dat gaat terug open bij positieve temperaturen. Maar op dit moment zoals ik het nu zie bij mijn Trachy's lijkt het mij toch al in een hoge graad van verbranding te zitten en dus onherstelbaar. Het kan zijn dat het toch nog goed komt hoor maar door ervaring heb ik er een slecht gevoel bij en wil ik toch het zekere voor het onzekere nemen !
Zeker niet gaan knippen he, zolang het blad niet bruin word/is dan is het nog goed. Snoeien mag je ook pas in de lente doen, ook al ziet je blad volgende week al bruin.
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Berry op 03 feb 2012 00:25

Bedankt voor de toegevoegde informatie Dimi,
Vandaag was de gevoelstemperatuur -15, denk dat het nu iets te koud wordt voor de palm in pot. Ga hem morgen toch maar verwennen met wat winterkleding :lol:. Als die nog geen te erge klap gehad heeft. Maar dat zien we later wel!
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 03 feb 2012 00:36

Sjo, vandaag ook de fortunei's op stage beschermd. Vorig jaar 2 verloren door speerrot zonder bescherming.

De Palmvrienden pakken het wel eventje saan! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Berry op 03 feb 2012 12:19

s.janssen schreef:Sjo, vandaag ook de fortunei's op stage beschermd. Vorig jaar 2 verloren door speerrot zonder bescherming.

De Palmvrienden pakken het wel eventje saan! :thumb_up:

Alles voor de palmen! :thumb_up:

Het blad van de trachy is inderdaad dicht geknepen.... was wel nog mooi groen maar onderste blad is toch al goed donkergroen. Heb geen goede winter inkopen gedaan dus sta nu mooi te kijken!!Heb maar een zak erover gedaan, en daarom heen een isolatiefolie voor onder het laminaat :lol: Zodra het weer naar de -1 gaat haal ik de bescherming weg om rotten te voorkomen!
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor Dutchlatino op 03 feb 2012 22:15

Ik zou het slechte blad er zeker nog niet afknippen omdat het bijdraagt aan de dikte van de stam.
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Dutchlatino

11 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen