Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor Alain op 16 jun 2012 13:55

leuk om te zien dat er heel wat palmen er toch nog doorkomen ,ik ben nog volop aan het afwachten :?
Alain

21 bedankjes

Berichtdoor Roeland op 21 jun 2012 10:42

ik heb hier ook nog een wagnerianus staan zonder leven in te bespeuren.
alle bladeren zijn inmiddels bruin en afgeknipt. Een blad hangt er nog aan en 2 speren.
De speren kan ik nog altijd niet uittrekken, maar hij geeft ook geen teken van groei.
De stam is een 40 cm.
Ook riskeren terug te zagen want zo doet ie toch niets?

mvg Roeland

ps: de kleine trachy wat ik heb teruggezaagd was een exemplaar al 4 winters overleefd in belgie (oost-vlaanderen), de trachy wat er langs stond (nainital) heeft het niet overleefd (rot zat tot in de wortels).
Beide exemplaren waren niet beschermd afgelopen winter.
Roeland

7 bedankjes

Berichtdoor cpo op 21 jun 2012 10:46

ik zou het doen zo zie je tenminste wel wat er aan de hand kan zijn, dus ik zeg: zaag erin. Hier is een heus wonder aan de gang. De grootste gezaagde groeit als een raket, de kleinste met speerrot gaat nu ook de goede kant op (ook gezaagt) en we hebben een wagerianus staan met kluikluit, die heeft een jaar lang niet gegroeit, nu hebben we hem uitgegraven, kleikluit schoongespoelt in potgrond onder een afdak gezet en afgezaagt en zelfs die palm vertoont groei! :shock: We geven hem nu elke week palmbooster en het lijkt de goede kant op te gaan, ook had ie al een paar kleine wortels aangemaakt.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor marcelmars op 23 jun 2012 11:50

Tja dan zaag je en kan je met een lepeltje de smeurrie eruit lepelen en zit er een kommetje in je stam, ben bang dat het over is, zou het er nu 1 zijn ok, maar alle 7 naar de ................. volgens mij of zou er nog wat kunnen groeien uit dat kommetje???????????????/
mars
marcelmars

0 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 23 jun 2012 12:25

Kan er nog wat groeien uit dat kommetje? Geen idee, eerlijk gezegd. Maar het is m.i. een feit dat de smeurrie er uit moet en dat de wind weer over het groeipunt moet kunnen komen. Hierdoor ontstaat weer een goede droge basis waarvan een (eventuele) nieuwe speer dankbaar gebruik zal gaan maken.
Zou je niet inzagen, dan blijft de smeurrie (die overigens behoorlijk stinkt) de groei van een nieuwe speer tegenhouden. De nieuwe speer zal dan door de rottende kern heen moeten. Hij legt dan of het loodje of loopt forse schade op.

Onze palmen hebben in februari een flinke tik gekregen, ik heb ze al vrij snel ingezaagd (eind april/begin mei). De resultaten zijn erg goed. Ik vermoed wel dat hoe later je deze actie uitvoert hoe minder kans er is dat de palm zal overleven. Het rottingsproces in de kern zal (zeker met dit natte wisselvallige weer) zich behoorlijk handhaven/uitbreiden. Maak eens wat foto's van de huidige situatie, ik ben zelf ook benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Groet,
Wim
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor cpo op 23 jun 2012 14:00

Klopt helemaal Willem, hadden wij eerder gezaagt dan hadden we er nog een paar kunnen redden. Zoals jij zegt marchelmars hadden wij er ook 2, dan is het einde oefening. Dat kommetje was bij ons ook puree. Uiteindelijk bleek het allemaal eronder nog verder gerot te zijn, dus ik vrees het ergste. De 3 gevallen die we hebben afgezaagt zijn alle 3 nu duidelijk aan de groei. De overige 5 hebben we inmiddels al weggegooit. :?
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Alain op 24 jun 2012 14:09

gisteren nog een palm (trachy) moeten afzagen tot mijn grote spijt
elk jaar had deze het meeste last van de winter's ,hij stond toch al een jaar of drie in de volle grond maar dit jaar was het een winter te veel ,hopelijk komt hij er nog door
alle smurrie is er uit en er wat van het wonder poeder in gedaan en een paraplu om het gat droog te houden :?
1340539069Ntuin_010.JPG
1340539069Ntuin_010.JPG (141.81 KiB) 4202 keer bekeken

1340539097Ntuin_011.JPG
1340539097Ntuin_011.JPG (155.86 KiB) 4202 keer bekeken

1340539125Ntuin_012.JPG
en het stink papje die er is uitgekomen
1340539125Ntuin_012.JPG (125.84 KiB) 4202 keer bekeken

greetz
Alain

21 bedankjes

Berichtdoor rob verweij op 24 jun 2012 19:25

Ik had na die rot winter bij al mijn forties alleen nog maar de speer over .God zij dank dat ze nu weer op en top zijn. Ga nu bij de eerst komende winter het echt anders aanpakken. Wat ik ga doen .Stro om de voet .Fles op de speer.Jutte zak om de bladeren.Vlies doek om de stam.Tent om de palm. en dan afdak er boven op.Zal mij niet meer gebeuren dat ik bijna me palmen kwijt ben.Laat maar komen die vorst.Dit jaar ga ik het winnen hahaha
rob verweij

0 bedankjes

Berichtdoor Alain op 24 jun 2012 19:35

tja...ik had ook enkele van mijn trachys beschermd ,rieten matten en een paraplu maar het heeft niet geholpen
:cry:
Alain

21 bedankjes

Berichtdoor cpo op 25 jun 2012 08:49

hmmm dat gaat het bij ons niet worden, om alles te beschermen, we hebben er zoveel, ik geloof nu bijna 30 daarbij enkele van 5 of 6 meter hoog. De speerrotgevallen die nu herstellen gaan we zeker weten beschermen, eerlijk gezegt hoop ik op een zachte winter....

En oei flink gat Alain, zag er bij ons ook zo uit en dat was echt einde oefening, ik wil je niet ontmoedigen.....ik hoop met je mee dat het nog goed komt.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen