Trachycarpus fortunei aankoop

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus fortunei aankoop

Berichtdoor retep43 op 02 aug 2010 11:16

Tropthaipalms schreef:
De trachy ziet er helamaal goed uit , enkel vind ik de prijs 10 euro te duur. Normaal gezien kost zon trachy met deze stamhoogte een 60 euro.

Mvg Michael :thai:

Nou, ik zou ook dat tientje extra betaald hebben, want voor dat geld zou ik niet eens de tijd en moeite willen nemen om weer in de auto te moeten stappen om die palm elders te gaan halen. Bovendien zou het verschil al op gaan aan de brandstof die je voor dat extra heen en weer rijden kwijt bent, en gaat het om een eenmalige aanschaf en niet de wekelijkse boodschappen.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 02 aug 2010 14:07

Als een palm er goed uitziet mag je niet op 10 euro kijken.Tien euro goedkoper is vaak achteraf 50 euro extra miserie.Bij Trachy moet je bij aankoop ook kijken naar de dikte en de stevigheid van de bladeren,als je een ideaal ex ergens ziet kijk je niet op 10 Of 15 euro,als ik in de winkel een hele partij Trachy for zie,dan bekijk ik ze allemaal om er het ex uit te kiezen met de goede bladeren omdat ik uit ervaring weet dat deze met de dunnere fijnere bladeren ook na jaren flauwe bladeren blijven geven en als ze wat een hoogte van 3 of 4 meter later bereiken trekken ze later op niets meer door de wind.De ex met steviger bladeren waaien minder kapot maar zijn moeilijker te vinden.Ik heb vorige maand hier zo een sukkel uitgegooid met smalle segmenten,blij er vanaf te zijn,bij de eerste de beste windvlaag waaide het nieuwe blad altijd kapot en de palm ging bij het groter worden meer achteruit dan vooruit.Hij had uiteindelijk maat 1 geknakt lelijk blad meer en kwijnde weg.Dus geef ik met plezien voortaan wat meer voor 1 met wat harder bladeren.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 02 aug 2010 19:13

de spotjes zijn dus 8,99 per stuk, of 24,99 per drie.
Elk spotje heeft dan 4 gekleurde glaasjes erbij, dus kun je geel, groen, rood, blauw of gewoon wit licht maken.
Als je ze per drie koopt, zitten ze met z'n 3 aan een kabel op een adapter, en zitten ze ongeveer 75cm uit elkaar. Mocht die afstand te klein zijn, kun je ze ook per stuk kopen met een eigen
adapter. Dat scheelt per drie stuks maar 2 euro, dus nagenoeg even duur.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor jraukema op 02 aug 2010 19:58

@retep43

Ok dan, mooi man! Maar jammer dat ze niet per 3 voor 8.99 weg gaan :D

Heb jij nog van die lampies meegenomen dan?

@Tropthaipalms

Ja ik weet dan ze er zeker goedkoper zijn voor dat geld bij praxis ofzo maar daar heb ik de kluit bekeken en er zaten weinig wortels aan. Deze zat een hele mooie kluit aan, overigens aan alle die er stonden(www.exoterra.nl). Maar we zullen zien hoe hij de winter doorkomt en of hij dus zijn geld waard is, maar met alle goede hulp hier gaat dat vast goed komen ;)

Groetn
Rene
jraukema

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 aug 2010 20:03

jraukema schreef:Hallo,

Ik was op zoek gegaan naar een trachycarpus om mee te beginnen en kwam terecht bij exoterra.nl. Hier ben ik geweest en heb een albizia, 2 musa b. en een trachycarpus fortunei gekocht.

Ik vroeg mij af of het een goede koop is geweest voor 69.95(de trachy) en wat jullie ervan vinden hoe hij eruit ziet? En hebben jullie nog tips over hoe is hem het beste kan beschermen in de winter of is dit niet nodig?

Groeten,
Rene

idd een mooie trachy , maar 70 € vind ik persoonlijk wat veel geld voor deze , heb zelf vorige week een trachy fort aangekocht voor mijn moeder en heb deze 40 € betaald ( bij kwekerij Quality Plants te Wetteren , palmen zijn Belgische kweek , dus zonder probleem winterhard , heb er voor mij 2 jaar terug ook een gekocht en direkt in volle grond 2 winters doorgekomen , zonder enige vorm van bescherming en niks van schade )
Palm die ik gekocht heb heeft stam van 51 cm , en meet totaal ( vanaf bodem tot hoogste blad , dus pot niet meegerekend ) 135 cm ; staat voorlopig nog in plastiek pot maar word deze week verpot naar vierkante houten plantenbak
Dus misschien toch eens goed uitkijken vooraleer over te gaan tot aankoop , want soms kan je toch enkele euro's ( in dit geval 30 € ) besparen voor een gelijkaardig ( of soms groter ) exemplaar

Afbeelding

Afbeelding
draco

Berichtdoor Tropthaipalms op 02 aug 2010 20:30

draco schreef:
jraukema schreef:Hallo,

Ik was op zoek gegaan naar een trachycarpus om mee te beginnen en kwam terecht bij exoterra.nl. Hier ben ik geweest en heb een albizia, 2 musa b. en een trachycarpus fortunei gekocht.

Ik vroeg mij af of het een goede koop is geweest voor 69.95(de trachy) en wat jullie ervan vinden hoe hij eruit ziet? En hebben jullie nog tips over hoe is hem het beste kan beschermen in de winter of is dit niet nodig?

Groeten,
Rene

idd een mooie trachy , maar 70 € vind ik persoonlijk wat veel geld voor deze , heb zelf vorige week een trachy fort aangekocht voor mijn moeder en heb deze 40 € betaald ( bij kwekerij Quality Plants te Wetteren , palmen zijn Belgische kweek , dus zonder probleem winterhard , heb er voor mij 2 jaar terug ook een gekocht en direkt in volle grond 2 winters doorgekomen , zonder enige vorm van bescherming en niks van schade )
Palm die ik gekocht heb heeft stam van 51 cm , en meet totaal ( vanaf bodem tot hoogste blad , dus pot niet meegerekend ) 135 cm ; staat voorlopig nog in plastiek pot maar word deze week verpot naar vierkante houten plantenbak
Dus misschien toch eens goed uitkijken vooraleer over te gaan tot aankoop , want soms kan je toch enkele euro's ( in dit geval 30 € ) besparen voor een gelijkaardig ( of soms groter ) exemplaar

Afbeelding

Afbeelding

Inderdaad dat vind ik ook Draco
De voorbije jaren ik de zaak had heb ik nog zon exemplaren met veel dikkere stam verkocht voor slechts 45 euro. Maar nederland is dan ook duurder met hun exoten dan Belgie.

Mvg Michael
Tropthaipalms

Berichtdoor jraukema op 02 aug 2010 20:44

Die van jou is ook een hele mooie palm, zeker voor die prijs denk ik. Wist niet dat er echt zoveel verschil in prijs zit met exoten tussen Nederland en Belgie.
Wel in Portugal geweest een paar weken terug, daar stammen van een meter voor 40 euro, maar goed die zijn dan ook niet goed afgehard voor ons klimaat 8-)

Grtz!
jraukema

2 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 02 aug 2010 20:57

jraukema schreef:Die van jou is ook een hele mooie palm, zeker voor die prijs denk ik. Wist niet dat er echt zoveel verschil in prijs zit met exoten tussen Nederland en Belgie.
Wel in Portugal geweest een paar weken terug, daar stammen van een meter voor 40 euro, maar goed die zijn dan ook niet goed afgehard voor ons klimaat 8-)

Grtz!

En toch komen ze allemaal van Spanje of italie enz als ze wat aardig stam hebben.
Die worden spotgoedkoop geimporteerd per vrachtwagen en later aan een mooie prijs verkocht.
Dus zaakvoerders worden stinkend rijk :D
Ga er van uit dat bijna alle palmen die verkocht worden nog nooit een winter hier in belgie meegemaakt heeft !

Tropthaipalms

Berichtdoor draco op 02 aug 2010 21:34

Tropthaipalms schreef:
jraukema schreef:Die van jou is ook een hele mooie palm, zeker voor die prijs denk ik. Wist niet dat er echt zoveel verschil in prijs zit met exoten tussen Nederland en Belgie.

Grtz!

En toch komen ze allemaal van Spanje of italie enz als ze wat aardig stam hebben.
Die worden spotgoedkoop geimporteerd per vrachtwagen en later aan een mooie prijs verkocht.
Dus zaakvoerders worden stinkend rijk :D
Ga er van uit dat bijna alle palmen die verkocht worden nog nooit een winter hier in belgie meegemaakt heeft !

allemaal correcte info , maar ik durf toch met 100% zekerheid zeggen , dat waar ik mijn beide trachy's kocht ze een paar jaar in Belgische grond hebben gestaan en dus minstens 2 winters hebben overleefd vooraleer ze verkocht worden
En als je dan zo'n trachy koopt ( die dan bovendien ook niet overdreven duur zijn ) mag je toch voor 99 % zeggen dat die de Belgische winters aankan
draco

Berichtdoor draco op 02 aug 2010 21:49

ff vraagje tussendoor
zo'n trachy met een stam van 50 cm , hoe oud zijn die ongeveer ???
is er zo'n soort maatstaf die je kan zeggen hoe oud trachy's zijn door de hoogte van de stam ???
draco

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen