rhapidophyllum hystrix

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 jul 2014 22:31

Prachtig J-M :thumb_up: Ik heb ook zo'n dergelijk exemplaar. Staat in volle grond sinds vorig jaar. Veel groei nog niet gezien maar toch al aan het tweede blad bezig sinds aanplant :happy_thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Remy op 06 jul 2014 05:05

Het ziet er naar uit dat ik er toch 1 de winter door heb gekregen in de volle grond. Ik ontdekte pas geleden een mooi groen speertje! Toch taaie rakkers dus! Mooi exemplaar JM!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 06 jul 2014 11:30

Na vier jaar in de vollegrond zonder bescherming, behalve schors/blad op de kluit, kan ik ook wel zeggen dat het een taaie rakker is. Maar de groei is na die vier jaar nog steeds echt wel heel langzaam.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 jul 2014 11:50

Dennis_S schreef:Na vier jaar in de vollegrond zonder bescherming, behalve schors/blad op de kluit, kan ik ook wel zeggen dat het een taaie rakker is. Maar de groei is na die vier jaar nog steeds echt wel heel langzaam.

Ik heb het na één poging in de volle grond opgegeven met deze soort. Als kuipplant groeit deze palm hier toch sneller. Dat heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat de kluit vlotter opwarmt in vergelijking met in koude tuingrond. Deze exemplaren zijn afkomstig uit een eerdere partij bij Garden Palms een jaar of 3 terug en maken nu aanstalten voor de eerste clusteruitlopers. Eén palm bloeit of heeft net gebloeid. Dit is overigens ook een soort die weinig water verbruikt, waardoor de kluit (te) lang nat kan blijven. Deze planten zijn na aankomst eenmaal verpot.
Bijlagen
Rhapidophyllum_hystrix.jpg
Rhapidophyllum_hystrix.jpg (232.22 KiB) 3707 keer bekeken
Rhapidophyllum_bloeiwijze.jpg
Rhapidophyllum_bloeiwijze.jpg (205.28 KiB) 3707 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 06 jul 2014 13:59

Ik weet het niet. Ik heb er vijf gekocht vier jaar geleden. Allemaal dezelfde grootte. Vier staan er nog in op. Bij allemaal ontwikkelen zich nu zijscheuten en bloeien doen alleen degenen in pot. Echt verschil in grootte is er niet, behalve dat degenen in volle grond er een stuk gezonder uitziet dan die in pot. Ik kreeg al de tip ze uit de zon te halen, dat ga ik vandaag meer eens even doen. Ondanks datdegene in de vollegrond ook erg zonnig staat. En gek genoeg heeft er een in pot net speerrot gehad, terwijl ijk die vorstvrij heb overwinterd. Die in de vollegrond is al vier jaar op rij zonder enkele schade.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 06 jul 2014 14:20

Dennis,
Je moet zorgen dar er in de winter een ventilator over de planten waait dan krijg je geen speerrot.
Ik doe dit al een aantal jaren en heb dan 2 ventilatoren die om de beurt en om het uur een kwartier over de planten hen en weer waaien. Sinds ik dit doe heb ik geen rot meer gehad en vroeger regelmatig.
Als je een plant vindt met schimmel of rot dan heeft hij niet in de luchtstroom gestaan.

De Hystrix die buiten staat wordt steeds door de wind droog geblazen.

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 06 jul 2014 16:20

Ook niet. Je tip heb ik inderdaad al eerder opgeslagen. Maar deze exemplaren hebben gewoon buiten gestaan, onder een overkapping, maar in de zon, droog en vorstvrij dus afgelopen wointer. Speerrot werd ook pas vorige maand zichtbaar.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 jul 2014 16:38

De mijne staat in de ochtendzon, en in de namiddag krijgt deze schaduw.
Eerst en vooral door de Trachy erachter en ook door het zonnescherm.
Ben benieuwd wat deze gaat doen. Het voordeel is wel dat mijn zanderige grond hier al vlug in het voorjaar warm krijgt. Alsook de reden dat heel veel planten vroeger groeien en bloeien in mijn tuin.
Aanplanten heb ik gedaan, met vivimus en een hoop universele voeding.
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 jul 2014 20:14

Dat die niet snel groeit in volle grond vind ik niet zo erg. Niet alles moet snel groot worden... Zo moet ik ook al niet steeds met de pot gaan sleuren of bang zijn dat die te lang nat blijft... Hier staat die in de volle zon vanaf ze opkomt tot dat ze onder gaat. Als die boven de grond al zo traag groeit zal die onder de grond ook misschien traag groeien en kan het settelen misschien ook wel langer duren dan de meest voorkomende 3 a 4 jaar... Voornaamste voor mij is dat die groeit en lekker winterhard is. Staat er prachtig bij en in de winter heeft die alleen een parapluutje nodig :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen