Edward,
Bij sommige palmen liet alleen de speer los en bleven de (gevriesdroogde) bladstelen stevig zitten. Wat overbleef was een (vrij klein) gat. Ik heb de diepte van het gat gemeten en daar de zaag in gezet. Het resultaat was dat de kern al na een paar dagen omhoog geduwd werd.
Echter bij anderen liet niet alleen de speer los, maar trok ik ook de bladstelen uit de stam, tezamen met delen van de kern. Het gat was hier veel groter en dieper. Er kwam ook meer smurrie/stank uit het gat. De resulaten van de terugzaagactie waren hier minder succesvol.
Ik heb al vrij vroeg in de lente teruggezaagd, met het doel het rottingsproces zo snel mogelijk proberen te stoppen. Hoe eerder dit stopt, hoe minder schade er ontstaat, hoe langer de palm de kans heeft om in hetzelfde jaar wat nieuwe bladeren aan te maken.
Ik heb wel het gevoel heb dat zaailingen of palmen met beginnende stamvorming een grotere herstelkans hebben dat de grote volwassen palmen. Wellicht komt dit omdat de groeikern bij de kleintjes nog onder de grond zit.
Ik hoop met je mee dat de palm nog een teken van leven geeft en zoals Corrine al schreef: "met een week moet je al resultaat gaan zien".
Groet,
Wim