Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor cpo op 28 jun 2012 12:35

zoals je het omschrijft, dat het weefsel nog hard is en geen groot gat, die maakt echt nog wel kans, zo zagen ze er bij ons ook uit, dus hopelijk gaat die snel aan de groei, met een week moet je al resultaat gaan zien hoor.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 28 jun 2012 21:53

Willem1,

Hoe slecht waren de palmen die bij jou wederom fantastisch uitlopen er aan toe, kon je het hele hart eruit trekken en was het een stinkende smurrie?

gr. Edward
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 28 jun 2012 23:57

Edward,

Bij sommige palmen liet alleen de speer los en bleven de (gevriesdroogde) bladstelen stevig zitten. Wat overbleef was een (vrij klein) gat. Ik heb de diepte van het gat gemeten en daar de zaag in gezet. Het resultaat was dat de kern al na een paar dagen omhoog geduwd werd. :)

Echter bij anderen liet niet alleen de speer los, maar trok ik ook de bladstelen uit de stam, tezamen met delen van de kern. Het gat was hier veel groter en dieper. Er kwam ook meer smurrie/stank uit het gat. De resulaten van de terugzaagactie waren hier minder succesvol. :(

Ik heb al vrij vroeg in de lente teruggezaagd, met het doel het rottingsproces zo snel mogelijk proberen te stoppen. Hoe eerder dit stopt, hoe minder schade er ontstaat, hoe langer de palm de kans heeft om in hetzelfde jaar wat nieuwe bladeren aan te maken.

Ik heb wel het gevoel heb dat zaailingen of palmen met beginnende stamvorming een grotere herstelkans hebben dat de grote volwassen palmen. Wellicht komt dit omdat de groeikern bij de kleintjes nog onder de grond zit.

Ik hoop met je mee dat de palm nog een teken van leven geeft en zoals Corrine al schreef: "met een week moet je al resultaat gaan zien".

Groet,

Wim
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 29 jun 2012 00:12

Ik heb gisteren in 2 stuks met een diep gat alles met een stok en lappen droog gemaakt, nou ja droog??? Het is denk ik nog snotterig.
Een van de 3 heeft een ondiep gat is minder in doorsnede en de pap is daar wel uit en droogt nu dus op. Daar kijk je tegen de bodem aan van een kom, net als in een glas, of dat iets gaat worden ik vraag het me af.
Ik heb wel bij alle palmen oud blad uit dat gat kunnen trekken als je het eruit trok waren dat ware kokers en steeds maar weer meer en meer...
Bij die ene ook wel maar niet zoveel en heeft een kleiner gat qua doorsnede...

Allen staat er een emmer op nu, dus afwachten maar??????

Ik verwacht niets meer zou uniek zijn.

En een 4e die is gesneuveld daar staat nu een vervanger voor 39 euro, met een stam van 35cm.

Nog een plaatje, er ligt wat schuim in nu, en is nog smerig in de kom zag ik, emmer staat er weer op.

Update 0.40u. het is nog erg warm buiten, ik heb het gat droger gemaakt met keukenpapier. Wat een vreselijke stank nog steeds en mijn handen stinken nog na het wassen met handzeep.

Waarom zou zo'n palm nu wel uitlopen, omdat de weg is vrijgemaakt daardoor? Dus anders lukt dat nooit?
Ik heb er ook een paar die krijgen nu nieuwe speren maar de vorige braken gewoon af, dus daarmee heb ik geluk?

gr. Edward
Bijlagen
20120629_002842.jpg
Wat word het?
20120629_002842.jpg (232.63 KiB) 3952 keer bekeken
20120629_002858.jpg
20120629_002858.jpg (189.29 KiB) 3952 keer bekeken
20120629_002821.jpg
20120629_002821.jpg (254.31 KiB) 3952 keer bekeken
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 29 jun 2012 11:25

ik kom tot de ontdekking vandaag dat mijn beschermde sabal minor waarvan ik evenzeer alle speren kon uittrekken in maart, nu ineens 2 nieuwe speren heeft, wel nog superklein maar wel heel dik en hij maakt er aan, zou ik deze evenzeer nog met een emmer overdekken?
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor cpo op 29 jun 2012 13:13

bij veel regen zou je er een afdakje boven kunnen maken, maar ik zou hem vooral zijn gang laten gaan hij is er ook onbeschermd doorgekomen neem ik aan?
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 29 jun 2012 23:04

@cpo: neen, had deze met 4 palen, een plastik dak en noppenfolie rond de palen de winter laten doorgaan, maar blijkbaar met al die natte maanden na de winter toch gaan rotten maar gelukkig terug goed gekomen. Dus toch ook een palm voor het koude Belgie.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor cpo op 30 jun 2012 11:26

tja soms is het ook geluk hebben, hier hebben echt alle trachy's schade hoor, heel veel blad schade aan het oude blad, maar ook aan alle nieuw bladeren die nu uitkomen zie je hoe zwaar ze het hebben gehad.

Hier de foto's van onze afgezaagde exemplaren. 1 grote fortunei, 1 kleine fortunei en 1 wagerianus die 1 jaar lang geen groei had vertoont, we hebben die uit de volle grond gehaald, alle dikke klei afgespoelt van zijn wortels, in potgrond gemengt met koemestkorrels in een pot gezet onder een afdak. Na een kleine week vertoonde hij al groei, en heeft hij een paar kleine wortels aangemaakt.
Bijlagen
29 juni herstel na 3 weken.jpg
29 juni herstel na 3 weken.jpg (102.58 KiB) 3881 keer bekeken
29 juni herstel na 3 weken trachy.jpg
29 juni herstel na 3 weken trachy.jpg (91.85 KiB) 3881 keer bekeken
29 juni kleine trachy afgezaagt.jpg
29 juni kleine trachy afgezaagt.jpg (145.16 KiB) 3881 keer bekeken
29 juni trachy afgezaagt herstel na 3 weken.jpg
29 juni trachy afgezaagt herstel na 3 weken.jpg (165.42 KiB) 3881 keer bekeken
29 juni waggie afgezaagt.jpg
29 juni waggie afgezaagt.jpg (115.95 KiB) 3881 keer bekeken
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Leeuwtje op 30 jun 2012 12:05

Wat fijn dat er weer leven in zit, Corrine!

Maar wat zien onze palmen er gehavend uit..... :(

Bij het tuincentrum in de buurt hebben ze niet eens meer nieuwe besteld, er is niet genooeg vraag meer naar.... zelfs niet van de liefhebbers die er een aantal moeten missen.
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt eer ze weer op het niveau van een jaar geleden zitten!

Groetjes, Daniëlle
Leeuwtje

0 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 30 jun 2012 17:07

Prachtig Corrine was het bij maar zo....pffff

Maar dit kan dus uit zo'n gat met slijm en stank dus zo'n kommetje om het maar op z'n Utrechts te zeggen, ontstaan.
Ik zie alleen nog maar geel-wit weefsel, cocosachtig...
edwardkarin

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen