Dakterras

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Dakterras

Berichtdoor dakpalm op 13 feb 2013 14:56

Beste Palmvrienden,

Ik wil mijn dakterras gaan opvrolijken met een aantal palmen en bananen in potten. Het lijkt mij als leek namelijk dat een dakterras met de hele dag zon hier een ideale plek voor is. Ik heb hiervoor ook al een propagator aangeschaft, om ze zelf te gaan zaaien. Graag zou ik willen weten welke soorten ideaal zijn voor op het dak en welke vrij eenvoudig te kweken zijn.

Grtz! :thumb_up:
dakpalm

0 bedankjes

Re: Dakterras

Berichtdoor Hitch op 13 feb 2013 16:34

TE warm is ook niet ideaal maar er zijn palmen die het graag heet hebben zoals Sabalsoorten, Phoenix, Bismarckia nobilis, Brahea armata, Ravenea rivularis,... Agaves en Yucca's en natuurlijk kaktussen houden er ook van maar daar moet je natuurlijk een liefhebber van zijn (ik dus niet). Ook druivelaars en Citrussen,... Wat bananen betreft lukt het ook zolang je ze maar goed vochtig houd maar dat slaat ook op de eerder genoemde planten.
Mijn kameraad heeft ook een dakterras maar daar kun je alleen maar op in de ochtend en avond. Dat is daar in de zomer simpelweg niet uit te houden, zelfs niet onder een parasol want die stralingswarmte van de vloer en van de muur is verschrikkelijk heet en droog. Toch heeft hij er Citrussen, Agaves, Aloe vera, druivelaars, Musa basjoo en een Ensete ventricosum staan en die doen het goed. Hij zet ook ieder jaar pepers en komkommer en tomaten en die lukken ook wonderwel. Kleine planten maar met enorme vruchten. Ricinus communis gaat er ook al blijft die in mijn ogen in verhouding nogal aan de kleine kant maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik ze in de grond zet en hij ze in een kuip houd.
Trachycarpus fortunei doet het er erg slecht, deze houd niet zo van die hoge t°. Jammer voor jou natuurlijk want dit is de meest makkelijke en gangbare palmsoort en ook de meest betaalbare omdat hij zo veel word aangeboden ondertussen maar verder zijn er soorten genoeg.

Bedenk wel dat je ze in de winter ook ergens moet kwijt kunnen om te overwinteren!
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor ick op 13 feb 2013 17:42

Als je de Trachycarpus een beetje een beschaduwde plek kunt geven, gaat het prima hoor op een dakterras! Ik heb er nu een paar jaar een klein exemplaar staan in de schaduw van een grote oleander en die groeit erg goed.
Ik denk overigens dat de meeste mediterrane planten erg goed gedijen op een warm/heet dakterras, zo is dat tenminste op mijn dak... Wel is het overwinteren lastig, want buiten dat je 's zomers wellicht een warmere plaats hebt, is die in de winter vaak kouder en heeft vorst en wind er vrij spel. Op mijn dakterras blijven dan ook in de winter maar een paar planten staan; dat zijn de echt winterharde en klimplanten...
Je zult dus of heel goed moeten beschermen in de winter, of je planten van het dak halen.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 13 feb 2013 18:20

Goedemiddag,

om een dakterras/daktuin aan te leggen moet je wel met de volgende zaken rekening houden;

1.Daktuinen hebben een ander klimaat dan op de begaande grond.
Er is meer wind,warmer in de zomer en daardoor droger.

2.Met beplanting,vijvers en gebruik van dode materialen kun je een grote variatie op je dakterras/daktuin krijgen en heb je 12 maanden lang een mooie tuin.

3.De aard van de beplanting stelt hoge eisen aan de hoogte,materiaalkeuze en inhoud van de plantenbakken en andersom.

4.De dakconstructie dient berekend te zijn op de nieuwe belasting.Raadpleeg hiervoor altijd een constructeur of bouwarchitect.

5.Houd rekening met vaste en/of flexibele bakken.

6.Ontwerpen betekent verschillende aspecten met elkaar in overeenstemming brengen.Te weten: de buren,relatie binnen/buiten,ruimte-ervaring.

7.Ontwikkel eerst een basisplan en pas dan de detaillering (beplantingsplan,technische details).

Als je met dit alles probeert rekening te houden,kan niets je in de weg staan om er iets moois van te maken.

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor dakpalm op 15 feb 2013 15:09

Hoi Palmvrienden,

Bedankt voor de tips. Ondertussen staan de Ensete ventricosum, Bismarckia nobilis, Musa coccinea, en de copernicia alba te weken in mn propagator bij zo'n 30 graden. Over 2 dagen ga ik ze potten en laat ik ze lekker hun best doen in de propagator. Als jullie nog tips hebben over de kweek, dan hoor ik ze graag!!! (is de eerste keer dat ik het probeer)

Grtz :D
dakpalm

0 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 15 feb 2013 15:22

Bismarckia kan snel gaan, wel warm houden, als je deze om gaat potten later, wees dan heel voorzichtig dat de wortels niet beschadigen. Als ze beschadigd zijn dan gaat de palm dood. Dus met uiterste zorgvuldigheid en plastic handschoentjes aan, te werk gaan.
Groet
Ed ;)
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor dakpalm op 15 feb 2013 16:32

Thanks Ed, maar wanneer hij omgepot is kan hij toch wel naar het dak hè? In de propagator is het geen probleem, die blijft constant 30 graden...
dakpalm

0 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 15 feb 2013 16:41

dakpalm schreef:Thanks Ed, maar wanneer hij omgepot is kan hij toch wel naar het dak hè? In de propagator is het geen probleem, die blijft constant 30 graden...

Omgepot moet hij worden als hij groter groeit, hij maakt eerst een lange penwortel, dus een diepe pot om hem nu in te zetten als hij aan het kiemen is is het beste, dan kan hij daar een jaar in blijven staan en voldoende wortelen.Aals de wortels beschadigt raken omdat je hem moet ompotten, dan bloeden de wortels en gaat het door, 100%.

Dus het beste is, om het zaaien direct in een diepe pot te doen, bij hoge temperaturen.
Als het vers zaad is, kan dat binnen een maand gekiemd zijn, anders kan het langer duren.

Je bent ze nu aan het voorweken, doe dat gewoon met heet water, om de 12 uur verversen. Na 48 uur weken, zaaien. Grondmengsel in een diepe pot doen en het zaad het half indrukken, wel met handschoenen werken. Dan hou je het zaad zo schoon mogelijk.

Zie foto hoe ik dat heb gedaan, ik heb ze in de zomer gezaaid en de diepe bak bak buiten in de volle zon gezet, afgedekt met folie. Ik heb 1 zaad gekiemd gekregen, het zaad was niet vers.

Wees voorzichtig met ompotten, houdt het zaadje en de wortels en navelstreng zoveel mogelijk, beter altijd met rust. Pot ze direct in een diepe pot en laat ze dan kiemen, dat is het beste.

Wat je ook kan doen is als er een kieming zichtbaar is, direct daarna in een diepe pot planten en warm houden, de wortels moeten niet verstoord worden, anders is het over en uit.

Succes

Groet
Ed ;)
Bijlagen
IMG_1637.JPG
Bismarckia nobilis
IMG_1637.JPG (123.75 KiB) 4495 keer bekeken
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor dakpalm op 15 feb 2013 16:56

Thanks Ed, ik zal ze super voorzichtig behandelen..! :mrgreen:
dakpalm

0 bedankjes

Berichtdoor Arno op 15 feb 2013 17:46

Hallo Ed,
Bij hoge temperaturen zaaien en met heet water weken.
Wat zijn dan de temperaturen waar ik aan moet denken?
Hoog en heet is voor ieder anders.
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen