dakpalm schreef:Thanks Ed, maar wanneer hij omgepot is kan hij toch wel naar het dak hè? In de propagator is het geen probleem, die blijft constant 30 graden...
Omgepot moet hij worden als hij groter groeit, hij maakt eerst een lange penwortel, dus een diepe pot om hem nu in te zetten als hij aan het kiemen is is het beste, dan kan hij daar een jaar in blijven staan en voldoende wortelen.Aals de wortels beschadigt raken omdat je hem moet ompotten, dan bloeden de wortels en gaat het door, 100%.
Dus het beste is, om het zaaien direct in een diepe pot te doen, bij hoge temperaturen.
Als het vers zaad is, kan dat binnen een maand gekiemd zijn, anders kan het langer duren.
Je bent ze nu aan het voorweken, doe dat gewoon met heet water, om de 12 uur verversen. Na 48 uur weken, zaaien. Grondmengsel in een diepe pot doen en het zaad het half indrukken, wel met handschoenen werken. Dan hou je het zaad zo schoon mogelijk.
Zie foto hoe ik dat heb gedaan, ik heb ze in de zomer gezaaid en de diepe bak bak buiten in de volle zon gezet, afgedekt met folie. Ik heb 1 zaad gekiemd gekregen, het zaad was niet vers.
Wees voorzichtig met ompotten, houdt het zaadje en de wortels en navelstreng zoveel mogelijk, beter altijd met rust. Pot ze direct in een diepe pot en laat ze dan kiemen, dat is het beste.
Wat je ook kan doen is als er een kieming zichtbaar is, direct daarna in een diepe pot planten en warm houden, de wortels moeten niet verstoord worden, anders is het over en uit.
Succes
Groet
Ed