Butia Catarinensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Butia Catarinensis

Berichtdoor erna op 02 maart 2013 22:36

Hallo,

Kent iemand deze palm ? zou tot -13 aankunnen.
Mogelijks is het een andere benaming voor Butia odorata...

Bedankt op voorhand,

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Re: Butia Catarinensis

Berichtdoor zezinho op 02 maart 2013 23:50

Hoi Erna,
dit staat op de site van de zadengigant

Butia catarinensis 10 Zaden

Onlangs verdeeld onder een nieuwe soort van Butia odorata (= B. capitata var. Odorata), is deze verdoken Butia afkomstig uit een kustvegetatie op wit zand bekend als Restinga, in Santa Catarina en Rio Grande do Sul northeasternmost in het zuiden van Brazilië. Sommige functies die hem duidelijk onderscheiden zijn de compacte, wind bestendige gewoontes met een korte stam die zelden groeit tot 2 m hoog, een kleine kroon met vaak stijve, rechte bladeren en zijn kleine vruchten en kleine ellipsoïde zaden. Zaden en planten van deze soort zijn in het verleden uitgekeerd als B. capitata var. odorata, B. odorata of B. capitata "Nana". Een Butia geteeld in Frankrijk als B. capitata var. strictior zou kunnen horen in deze soort.

en dit is wat ze schreven op PALMTALK
[color=#008040]http://www.palmtalk.org/forum/index.php?/topic/24796-butia-catarinensis/

hopelijk heb je er iets aan
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 03 maart 2013 00:15

Ik heb hem als zaailing, geen problemen met deze palm.
Schijnt idd wat meer aan te kunnen maar als zaailing zou ik ze zelf wat verder op kweken tot je een stammetje hebt.

Denk dat Buita eriospatha nog meer aankan, die hoef je van Mypalmshop pas te beschermen bij -7 graden! Een goede kanshebber voor jou tuin dus Erna ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Rob op 03 maart 2013 02:33

Butia is voor mij het meest verwarrende genus wat er is! Diversiteit binnen de soort lijkt erg groot en naamgeveing zelfs ronduit verwarrend.
Bij het verwezen topic hierboven krijg ik bovendien een soort van Tracycarpus gevoel - het haast neurotisch proberen vinden van zoveel mogelijk varianten en hybriden - terwijl de fotoos maar met mate benoemd lijken te kunnen worden!

Neemt niet weg dat Butia bij mij absoluut zeer hoog scoort als buitenpalm. Er is geen soort met een vergelijkbare gratie in het prachtig gekleurde blad.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 03 maart 2013 08:31

Op het engelse "Hardy Tropicals" forum is er momenteel ook een topic over de verwarring rondom deze soort. Wellicht interessant voor de liefhebbers.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor erna op 03 maart 2013 10:16

Bedankt voor de informatie !

Wilfried, ik had deze uitleg ook gezien bij Zadengigant. Ik ben dan ook beginnen zoeken en meermaals dezelfde bijna identieke uitleg tegengekomen. Ik zal deze plant staan bij Palme per pakket, en daar gaven ze een temperatuur aan van - 8 tot - 13 wat mij een beetje ongeloofwaardig overkwam.. bedankt voor de link

Sylvan, zowel de capitata, eriospatha, yatay en parachu..dingens staan in de volle grond en doen het goed, waar heb je jouw zaailing van de catarinensis vandaan als ik vragen mag ?

Rob, ik begin het ook nogal verwarrend te vinden, vooral omdat blijkbaar de capitata nu eriospatha geworden is, zodat ik me nu afvraag welke nu de juiste naam is, en wat zijn mijn eriospatha's dan ??

Palmgek, ik zal eens gaan kijken bij Hardy tropicals

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 03 maart 2013 20:56

Vanuit het HTUK (Nigel).

OK to save confusion here is the summary.

Butia capitata, name given to almost every Butia in the nursery trade regardless of what it actually is. If you buy a Butia capitata its a lucky dip of which one you actually get, but its unlikely to be capitata.
It is now formally the Butia from central Brazil , not generally in cultivation, a medium sized Butia ans probably not one of the hardier ones.

Butia odorata
This is the one formerly called capitata. Its a huge Butia from Southern tip of Brazil and Uruguay. This together with eriospatha are the two hardiest types.

Butia eriospatha
Huge Butia from mountains of southern Brazil,sees coldest winters of any Butia. Summers in the mountains are also cooler and it is the fastest growing of the Butias.

Butia catarinensis
Small to medium size Butia from coastal south Brazil. Synonym is Butia bonnettii. Remarkably hardy. Formerly called Butia odorata.

Various other species mostly from the paraguayensis complex but not generally available. The other sought after Butia is Butia yatay , but this one grows on hot sand plains with abundant water just below the ground, is notably slower than other Butias , needing more heat and can prove challenging.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor erna op 03 maart 2013 22:11

:thai: bedankt Robbin !

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 03 maart 2013 22:40

@Erna,
Ik heb hem via mypalmshop gekocht, de zaailing op de foto is een stuk groter dan je in werkelijkheid ook krijgt. Maar wat wil je voor 2,95 euro!

Er staan ook diverse artikelen over het verschil van verschillende butia soorten op de website .
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 maart 2013 01:17

Dan moet ik mijn Butia uitleggen dat deze niet odorata als achternaam heeft maar catarinensis :o
Mijn exemplaar heb ik overigens gekocht bij Gardenpalms vanwege de bescheidener maatvoering en rustiger groeitempo. Butia eriospatha van hetzelfde bedrijf groeide daarentegen als een idioot en liet ik om kasruimte te sparen zolang mogelijk 's winters buiten staan tot dat 't een keer mis ging en na een stevige nachtvorst ik na verloop van tijd de speer eruit kon trekken. Ook mijn Butia odorata inmiddels omgedoopt tot Butia odorata werd indertijd te volumineus als kuipplant (zie 'passie voor kuipplanten').
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen