Caryota palmen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Caryota palmen

Berichtdoor draco op 30 jan 2014 18:07

Ik heb dit altijd al een speciale palm gevonden vanwege de bijzondere bladstructuur. Caryota mitis als kamerplant heeft echter het 'nadeel' dat het een snel in hoogte toenemende soort is, waar je dan weer afstand van moet doen.
Afgelopen zomer kocht ik van een forumlid een zelfgekweekt exemplaar van Caryota gigas (obtusa 'Gigas'). Deze heeft tot oktober in de tuin gestaan en kreeg er een blad bij.
Voor de overwintering staat de palm in een koele onverwarmde kamer (10-15°C) en krijgt tot mijn verrassing opnieuw een blad erbij. Het is er schemerdonker, maar de overwinterende kuippalmen hebben in de zomer blijkbaar genoeg energie opgedaan om hun kunstje te herhalen. Het is kennelijk geen fabeltje dat kamerplanten extra energie kunnen opdoen wanneer ze 's zomers een periode buiten verblijven. Je leest deze aanbeveling in oudere plantenboeken (Daan Smit en Engelstalig: 'a good spell in de the open air'). Vrij vertaald volgens Google, betekent dit 'een goede spreuk in de buitenlucht' :lol:
In de woonkamer tenslotte staan enkele zaailingen van Caryota sp. 'Zebrina', een moeizame groeier die langzaam aftakelt en waarvan ik me afvraag, of ik dit bijzondere fenomeen vergelijkbaar met Alocasia zebrina ooit zal waarnemen?
Zijn er forumleden die Caryota gigas kennen en/of ervaring hebben met andere soorten, bijvoorbeeld Caryota maxima 'Himalaya'? Ik ben ook benieuwd wat de mogelijke minimale overwinteringstemperatuur is voor de gigas? Mijn mogelijkheden om binnenshuis palmen te overwinteren zijn zeer beperkt en de beschikbare ruimtes ontvangen weinig daglicht.
Bijlagen
Caryota_gigas.jpg
Caryota_gigas.jpg (117.83 KiB) 5059 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Caryota palmen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 02 feb 2014 12:50

Ze hebben inderdaad voor palmen vrij bijzondere bladeren. Ik heb het vermoeden dat de Wodyetia bifurcata ergens genetisch verwant aan de Coryota familie is. Die heeft ook van die brede en wat 'rafelige' bladeren (maar dan weer anders: foxtail, bifurcata).

Heb nog geen ervaring met het kweken van een Caryota, helaas. Zag wel laatst onder een Caryota urens in de Hortus Botanicus twee verse zaden liggen. Heb die snel in mijn broekzak laten verdwijnen. Daar ga ik het maar eens mee proberen. Kijken of ze een beetje snel kiemen en groeien.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 feb 2014 14:38

Caryota urens is een mooie solitair groeiende soort. Ik heb ze wel gezien bij de groothandel.
Spijtig genoeg waren ze ook te groot om mee te nemen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 feb 2014 18:37

Ik heb een Caryota gigas. Ik weet het niet meer zeker maar denk een jaartje of 3 a 4 nu. Rob weet jij het nog ? (kwam via Rob)
Hij was wel in slechte conditie en moest dus eerst goed herstellen. (wortelschade) Dat heeft toch zeker een jaartje geduurd. Eerste jaren heb ik hem steeds op de slaapkamer overwinterd (+-17 graden) Dan groeide die zelf nog een blad tijdens de winter. Deze winter overwinterd hij voor het eerst buiten in een tent op het terras. Staat dus droog maar wel koud. Heeft ook te maken met deze zachte winter hoor. Mocht het gaan vriezen zou ik hem even binnen pakken.
Heb momenteel geen recente foto maar hier is een foto van 2012 toen die tijdens de winter op de slaapkamer stond...

Afbeelding

Ziet er nu ongeveer hetzelfde uit (met twee bladeren). Afgelopen jaar (2013) is die eindelijk wat vlotter beginnen groeien. Ongeveer 1,5 blad. Dit voorjaar ga ik hem groter zetten want de pot zit vol wortels. Ervaring met koude tolerantie kan ik je dus nog niet echt geven, ik ben er al zo voorzichtig mee geweest :)
Ik ben ook wel benieuwd naar andere ervaringen ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 feb 2014 19:52

Jouw gigas ziet er gezond uit Dimi en oogt al wat ouder dan mijn exemplaar gelet op de meer gevorderde bladveerdeling. Volgens de geraadpleegde tabel in Betrock's Cold Hardy Palms van Alan W. Meerow heeft deze palm tenminste -2.2°C overleefd zonder schade. Er wordt niet bij vermeld of dit getal op een of meerdere waarnemingen is gebaseerd. Caryota maxima 'Himalaya' zou zelfs tot -6,5 °C kunnen gaan. Deze soort wordt op ebay aangeboden.

groet
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gerritzen op 04 feb 2014 00:00

Han, ik heb de Caryota gigas in 2007 als zaailing van Arjan uit Hengelo gekregen. Na een moeizaam begin, zit de groei er nu goed in. Staat in de zomer in de tuin in de schaduw en heb de plant vorige winter in de (onverwarmde) kas gehad. Heeft daar niet onder geleden. Terwijl de temperatuur daar toch regelmatig tegen het vriespunt aan zat. Ik heb de plant nu in de woonkamer staan omdat er net een nieuw blad uitkwam toen de plant in oktober naar binnen moest.
Heb trouwens ook de Crayota zebrina in de woonkamer. Deze heb ik sinds mei 2012 (jou welbekend) en heeft sindsdien twee nieuwe bladeren (met streepjes op de steel) gekregen.

groet,
René
Bijlagen
Caryota gigas 3 feb 14.jpg
Caryota gigas 3 feb 14.jpg (188.09 KiB) 4835 keer bekeken
Caryota gigas 3 feb 14B.jpg
Caryota gigas 3 feb 14B.jpg (169.02 KiB) 4835 keer bekeken
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 04 feb 2014 00:55

Ook ik ben fan van Caryota. Prachtige palmen die hier voorbij komen. Vooral die gigassen zijn super :thumb_up:
Mocht er nog iemand een zaailing of jonge plant van deze soort over hebben, laat het even weten aub ;)
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Rob op 04 feb 2014 01:23

Waterboyke schreef:Ik heb een Caryota gigas. Ik weet het niet meer zeker maar denk een jaartje of 3 a 4 nu. Rob weet jij het nog ? (kwam via Rob)

Dimi, Die van mij is dacht ik een Caryota maxima. Ik heb er hier ook een staan - ongeveer zelfde maat als bij jou.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 feb 2014 02:34

Gerritzen schreef:Han, ik heb de Caryota gigas in 2007 als zaailing van Arjan uit Hengelo gekregen. Na een moeizaam begin, zit de groei er nu goed in. Staat in de zomer in de tuin in de schaduw en heb de plant vorige winter in de (onverwarmde) kas gehad. Heeft daar niet onder geleden. Terwijl de temperatuur daar toch regelmatig tegen het vriespunt aan zat. Ik heb de plant nu in de woonkamer staan omdat er net een nieuw blad uitkwam toen de plant in oktober naar binnen moest.
Heb trouwens ook de Crayota zebrina in de woonkamer. Deze heb ik sinds mei 2012 (jou welbekend) en heeft sindsdien twee nieuwe bladeren (met streepjes op de steel) gekregen.

groet,
René

Dat is inmiddels een flinke knaap geworden, René, met een vitale uitstraling. Dat belooft nog wat voor de toekomst. Mijn zebrina (3 stuks) groeien wel, maar het gaat erg traag. Een ervan heeft ondertussen een blad erbij, maar raakte er daarna 2 kwijt. Het is bij palmen wel vaker zoals met monniken op pelgrimstocht, 3 stappen vooruit, 2 achteruit. Maar dit is zorgelijker :roll: Die pelgrims kwamen tenminste nog vooruit :onzeker:

groet,

Han
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 04 feb 2014 15:28

mooie palm, heb ze vaker in de natuur zien staan, vind het op een mix lijken palm/boomvaren, helaas worden het zo'n grote joekels :shock: anders zou ik deze ook wel eens willen proberen in mijn veranda.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen