Afgelopen zomer kocht ik van een forumlid een zelfgekweekt exemplaar van Caryota gigas (obtusa 'Gigas'). Deze heeft tot oktober in de tuin gestaan en kreeg er een blad bij.
Voor de overwintering staat de palm in een koele onverwarmde kamer (10-15°C) en krijgt tot mijn verrassing opnieuw een blad erbij. Het is er schemerdonker, maar de overwinterende kuippalmen hebben in de zomer blijkbaar genoeg energie opgedaan om hun kunstje te herhalen. Het is kennelijk geen fabeltje dat kamerplanten extra energie kunnen opdoen wanneer ze 's zomers een periode buiten verblijven. Je leest deze aanbeveling in oudere plantenboeken (Daan Smit en Engelstalig: 'a good spell in de the open air'). Vrij vertaald volgens Google, betekent dit 'een goede spreuk in de buitenlucht'

In de woonkamer tenslotte staan enkele zaailingen van Caryota sp. 'Zebrina', een moeizame groeier die langzaam aftakelt en waarvan ik me afvraag, of ik dit bijzondere fenomeen vergelijkbaar met Alocasia zebrina ooit zal waarnemen?
Zijn er forumleden die Caryota gigas kennen en/of ervaring hebben met andere soorten, bijvoorbeeld Caryota maxima 'Himalaya'? Ik ben ook benieuwd wat de mogelijke minimale overwinteringstemperatuur is voor de gigas? Mijn mogelijkheden om binnenshuis palmen te overwinteren zijn zeer beperkt en de beschikbare ruimtes ontvangen weinig daglicht.