ik heb de laatste 7 jaar 40 princepsen opgekweekt uit zaad en heb dit tot nu toe nog bij geen enkel exemplaar gehad. Ook heb ik zo'n 40 fortunei opgekweekt, hier zitten er 2 tussen met een groeiprobleem: 1 verstopt geval exact zoals bij ramon's princeps ook met zo'n korte brede stam en uitloper , en 1 die al 8 jaar kleine blaadjes blijft maken en geen stammetje of zelfs dikke wortels krijgt.
Omdat mijn trachy eerst heel fel een scheefgroeiende kruipende stam had voor hij verstopte, denk ik persoonlijk dat het het verstoppen dus een gevolg is van het kruipen.
Ging bij jullie het verstoppen ook vooraf aan een scheefgroeiende/kruipende stam?
Ik heb een vermoeden dat het kruipen komt doordat de buitenste bladresten van het stammetje steeds aan dezelfde kant openscheurt bij het dikker worden, waardoor de bladresten zich aan de andere kant verzamelen en nog meer verhinderen dat de stam in die richting kan uitzetten, en de stam steeds schever geduwd wordt. Meestal wordt de opgroeiende palm toch krachtig genoeg om deze cirkel te doorbreken, maar in sommige gevallen geraakt hij er niet door en verstopt.
Maar ik kan er langs zijn natuurlijk he maar ik heb het gevoel dat ik heel warm zit.
Ik post morgen ofzo nog wat foto's van mijn "geval". (edit: mijn verstopte palm bedoel ik he

)
groetjes