phoenix loureiroi

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

phoenix loureiroi

Berichtdoor hexina op 14 apr 2014 09:25

Ik heb vandaag van een college een 20-tal zaden van de phoenix loureiroi gekregen.
Ik zelf kende deze phoenix soort nog niet maar we gaan zeker ons best doen deze te laten kiemen.
Heeft iemand volwassen exemplaren staat van deze soort?

Groetjes Esther
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Re: phoenix loureiroi

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 apr 2014 09:39

Heb alleen ervaring met het zaaien van deze Phoenix. Net als bijna alle Phoenixen kiemt ook deze makkelijk. De opkomst is vrijwel gegarandeerd. Ze groeit alleen niet zo hard als haar soortgenoten en blijft aan de kleine kant.

Zone 9, dus niet echt geschikt voor de tuin. Wil je een Phoenix in de tuin dan kun je beter een Theophrastii nemen. Die zijn het meest hard. Of anders een gewone Canariensis. Die wil het ook nog wel eens doen in een Nederlandse tuin.

De loureiroi is mooi lichtgroen voor een Phoenix. Erg mooi soort.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 apr 2014 11:05

Van Phoenix loureiri zijn tenminste 2 variëteiten bekend, 'humilis' en 'loureiri'. De laatste staat bijvoorbeeld te koop op ebay. Ik heb overwogen er een aan te schaffen als alternatief voor de roebelenii (10A) vanwege de grotere koudetolerantie (tenminste 9B)*, maar voorlopig staat de grote canariensis me nog in de weg.
Een tijd geleden stond een volwassen exemplaar met een flinke stam bij Nieuwkoop-de Kwakel onder de oude naam Phoenix hanceana. De palm heeft wel weg van een roebelenii maar de veren zijn beduidend harder.

*Riffle & Craft veronderstellen dat deze soort wellicht tot in zone 8 zou zijn te handhaven.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Troy op 14 apr 2014 21:33

Hier zeer goede ervaringen met de variëteit Humilis uit Kashmir. De palm is goed te vergelijken met canariensis, zaden kiemen snel en ook de groei valt niet tegen. Mijn ervaring in de koude kas is dat ze net zo veel vorst kunnen verdragen als de canariensis.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 apr 2014 00:52

Kennelijk is de naam van deze palm nog niet zo lang geleden aangepast, omdat in mijn boeken over palmen consequent loureiri of loureirii wordt vermeld (David Jones, Rifle & Craft). De soortnaam is ter ere van de 18e eeuwse natuurvorser father Joâo de Loureiro die planten verzamelde in Indochina.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor hexina op 15 apr 2014 12:07

ik ben eens benieuwd
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 apr 2014 01:19

Vandaag ontving ik een exemplaar van deze Phoenix welke ik een tijd geleden via eBay in Spanje heb besteld. Uitgepakt stelde het beeld tamelijk teleur. Weliswaar heeft de palm een stevig postuur, maar was een aanzienlijk deel van de veren bruin verkleurd. Om aanhoudende ergernis te voorkomen heb ik deze afgeknipt, zodat nu een schaars bebladerde knoest resteert. Vers opgepot de palm in de kas gezet en afwachten op de ontwikkelingen.
Bijlagen
Ingepakt.jpg
Ingepakt.jpg (99.52 KiB) 3770 keer bekeken
Phoenix_loureiroi.jpg
Phoenix_loureiroi.jpg (120.58 KiB) 3770 keer bekeken
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 apr 2014 05:09

Oei, die heeft wat juiste verzorging en wat meer wortels nodig. Komt wel goed bij jouw Han :thumb_up: Mooi formaat.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor hexina op 29 apr 2014 08:09

Omg idd flinke kuip geven met nieuwe voeding en hopen dat ie snel herstel vertoond.
Das toch wel een domper als je die zo thuis krijgt :cry:
hexina

67 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen