Groeisnelheid Trachycarpus Fortunei?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Groeisnelheid Trachycarpus Fortunei?

Berichtdoor Andriesh90 op 19 apr 2014 22:19

Hallo,
Ik heb 1.5 jaar geleden een Fortunei in de grond gezet(1.20m), deze heeft omdat hij bij de kwekerij stond lange bladstelen. Nu zijn er in die 1.5 jaar ongeveer 3 nieuwe waaiers bij gekomen maar daarvan is de steel niet zo lang. Nu is mijn vraag hoe veel cm groeit een Fortunei per jaar? Want de oude waaiers verbergen nu de nieuwe waaiers. Ik wil hem liever niet snoeien omdat ik dat oude blad wel mooi vindt als het wat beneden zit :mrgreen:
Groetjes,

Andries Hachmer

''een palm heb je niet voor even, maar heel je leven!''
Andriesh90

12 bedankjes

Re: Groeisnelheid Trachycarpus Fortunei?

Berichtdoor s.janssen op 19 apr 2014 22:42

1,5 Jaar vind ik nog wat vroeg om je al zorgen te gaan maken waarom die niet goed groeit. Een trachycarpus van dit formaat heeft 3-4 jaar nodig om goed te aan te slaan en daarna pas zijn volledige groeisnelheid te bereiken. Je kan wat bijmesten met bijv schapenmest (hier schijnen palmen het goed op te doen), liever geen paardenmest want dit is te sterk voor palmen. Hoe jonger je palmen aanplant des te sneller zullen ze gaan in volle grond, mijn trachycarpus (toen 15cm stam) heb ik 3 jaar geleden aangeplant en heeft in die tijd 15cm stam bij gekregen.

Geduld is het sleutelwoord!

Nou moet ik wel zeggen dat ik 3 nieuwe bladeren wat weinig vind, hoe heb je de palm aangeplant en in welke grond?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Andriesh90 op 19 apr 2014 22:50

Ik maak me nog geen zorgen hoor :mrgreen: Ik vind persoonlijk die lange bladstelen niet zo mooi. Toen ik hem plantte heb ik een gat gegraven die ongeveer 1 keer zo groot was als de pot, die heb ik vol gegooid met water en de palm er in gezet en zand er bij ingedaan. Maar op de plek waar hij staat stonden eerst 2 hoge coniferen(10m), die wortels hebben ze weg gevreesd maar er zitten nog wel veel reststukken in de grond. Het gat heb ik ook grotendeels moeten hakken met een bijl. Toch ondanks de harde grond staat hij zo stevig als een huis in de grond :mrgreen:
Groetjes,

Andries Hachmer

''een palm heb je niet voor even, maar heel je leven!''
Andriesh90

12 bedankjes

Berichtdoor coewem op 19 apr 2014 23:48

bij kleine fortunei heb ik goede resultaten in zandgrond + palmbooster + koemestkorrel , ze groeien redelijk snel vind ik
coewem

3 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 21 apr 2014 08:18

Tot nu toe is mijn beste ervaring met een Fortunei van ongeveer 50 cm stam. Eerst 2 jaar geduld en daarna ongeveer 20 cm per jaar. Onvoorstelbaar. :thumb_up:
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 21 apr 2014 15:28

Mijn ervaring is dat dit sterk verschillend is van plant tot plant.
Ik heb er in 2008 een 50 zaailingen geplant. De kleinste is ongeveer 5cm en de grootste een 45cm.
Afhankelijk van standplaats, andere planten errond zoals bodembedekking of overgroeiende planten. Speerrot geeft ook een sterke groei achterstand.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor rice op 22 apr 2014 09:34

Ik vraag me al langer af wat de groeisnelheid is. Mijn ervaring is dat het ook afhangt van de leeftijd en grootte. Als ze nog klein zijn is 20 cm relatief meer dan wanneer ze al een stam hebben gevormd.
Vraag me ook af wat de optimum leeftijd / grootte is om ze in de volle grond te plaatsen.
Verder zal het afhangen van de locatie, een goed micro klimaat doet wonderen zie ik hier
rice

33 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen