door draco op 24 apr 2014 11:56
Wortelopdruk verwacht je minder snel bij Trachycarpus dan bijvoorbeeld bij Chamaerops. T. princeps zorgt echter vaker voor verrassingen. Misschien heeft dit te maken met de herkomst van het zaad en de genetische diversiteit ? In de volle grond zullen de wortels bij weerstand zijwaarts kunnen uitgroeien. In een pot ontbreekt deze expansiemogelijkheid. Bij een rotsachtige bodem zal het opdrukken misschien ook optreden, maar zorgt de opslag van plantenresten tussen de 'steltwortels' voor de vastlegging van een humuslaag.
Bij Chamaerops humilis of Phoenix canariensis is het probleem van excessieve wortelopdruk nog een tijd te ondervangen met wortelsnoei. Bij een princeps zou ik dit niet aandurven, ik ben al blij als ik een exemplaar in container heb met een normale groei.
De afgebeelde princeps stammen uit dezelfde batch. Slechts 1 plant groeit zoals we het meestal graag zien, de 2 anderen houden een gedrongen groeiwijze. Aan de kuipafmeting lijkt het niet te liggen, van de gedrongen exemplaren heeft een zelfs een grotere kuip met dezelfde hoogte. Steltwortels neem ik hierbij niet waar.
- Bijlagen
-

- Trachycarpus_princeps1.jpg (107.62 KiB) 3662 keer bekeken
-

- Trachycarpus_princeps1a.jpg (92.6 KiB) 3662 keer bekeken
-

- Trachycarpus_princeps1b.jpg (102.81 KiB) 3662 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"