Na maanden lezen op forum en site nu ook geregistreerd omdat ik een vraag heb over m'n recentelijk aangeschafte Trachycarpus ( en bij deze tevens dank voor de vele info die ik hier bij voorbaat heb kunnen opdoen ).
Mijn vraag in 't kort : Hoe snel kan een blad ( speer ) zich ontvouwen ?
Ik vraag dit omdat omdat m'n Trachy eind Mei geleverd werd incl. 3 speren. Ze groeiden naar mijn gevoel als kool en ik zat eigenlijk in spanning te wachten tot de hoogste van de 3 zich zou ontvouwen. Als speer torende die boven alles uit ( nummer 2 en 3 volgden even snel maar op gepaste afstand ). Eenmaal de basis van 't blad ( op de speer ) hoger was dan het hoogste blad tot dan toe werd ik blij verrast toen ik 's ochtends zag dat ie begon te spreiden. Speer 2 volgde aardig en ik verwachtte uiteraard dat ook die eerst flink hoogte zou maken alvorens zich 'uit te rekken' na een zoveelste nachtje slaap. Tot m'n verbazing vond ie 't al snel welletjes en pakt inmiddels ( vandaar mijn vraag ) al een glimp van de wereld op. Vraag ik me nu al af hoe lang nummer 3 nog op zich laat wachten.
Ze meet zichzelf een stoer kapsel aan hoor , met die 'hanekam' ...maar is dat niet wat snel ? En wat gaat speer 3 doen straks ? Nog vroeger uit de veren ? Op onderstaande foto :
* Speer 1 : volledig ontvouwd ( meest rechter steel )
* Speer 2 : spreidt zich duidelijk in 't midden
* Speer 3 : ...nadrukkelijk aanwezig

Stoer kapsel met Hanekam ...

Overall gluurt ze al aardig de wereld in ...

De onderste bladen zijn wat gescheurd en hangen er wat bij ( zo geleverd ) , maar verder dik tevreden als ( nog ) Trachycarpus-leek. Mooi begin aan 't opfleuren van mijn balkon. Voor de volledigheid : Aan de andere kant staat inmiddels een "Cortaderia Selloana Mini Silver" ( Pampas-gras ...de mini variant die niet veel hoger wordt dan 1 mtr. ) in een zelfde pot , eveneens op vlonder. Het sprietje rechtsonderin op de laatste foto ( voor de opltettende kijker ) is een "Hakonechloa Macra Aureola" ( Japans Siergras ). De kubus op de laatste foto ( die voor de symmetrie ook aan de andere kant staat ) wordt gevuld met een "Festuca Glauca / Blue Glow". Verder wil ik nog wat sierstenen kwijt om de boel compleet te maken gevolgd door wat ( sfeer) verlichting.
Nou , een heel verhaal voor m'n eerste post , maar ben 't mooi kwijt.
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties ,ik ga me hoe dan ook nog wel even vermaken op dit forum.
Grtz Ijah