Trachycarpus Fortunei - Ontvouwen Blad

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Fortunei - Ontvouwen Blad

Berichtdoor Ijah op 11 jul 2014 05:50

Beste mede forumleden ,

Na maanden lezen op forum en site nu ook geregistreerd omdat ik een vraag heb over m'n recentelijk aangeschafte Trachycarpus ( en bij deze tevens dank voor de vele info die ik hier bij voorbaat heb kunnen opdoen ).

Mijn vraag in 't kort : Hoe snel kan een blad ( speer ) zich ontvouwen ?

Ik vraag dit omdat omdat m'n Trachy eind Mei geleverd werd incl. 3 speren. Ze groeiden naar mijn gevoel als kool en ik zat eigenlijk in spanning te wachten tot de hoogste van de 3 zich zou ontvouwen. Als speer torende die boven alles uit ( nummer 2 en 3 volgden even snel maar op gepaste afstand ). Eenmaal de basis van 't blad ( op de speer ) hoger was dan het hoogste blad tot dan toe werd ik blij verrast toen ik 's ochtends zag dat ie begon te spreiden. Speer 2 volgde aardig en ik verwachtte uiteraard dat ook die eerst flink hoogte zou maken alvorens zich 'uit te rekken' na een zoveelste nachtje slaap. Tot m'n verbazing vond ie 't al snel welletjes en pakt inmiddels ( vandaar mijn vraag ) al een glimp van de wereld op. Vraag ik me nu al af hoe lang nummer 3 nog op zich laat wachten.

Ze meet zichzelf een stoer kapsel aan hoor , met die 'hanekam' ...maar is dat niet wat snel ? En wat gaat speer 3 doen straks ? Nog vroeger uit de veren ? Op onderstaande foto :

* Speer 1 : volledig ontvouwd ( meest rechter steel )
* Speer 2 : spreidt zich duidelijk in 't midden
* Speer 3 : ...nadrukkelijk aanwezig

Afbeelding

Stoer kapsel met Hanekam ...

Afbeelding

Overall gluurt ze al aardig de wereld in ...

Afbeelding

De onderste bladen zijn wat gescheurd en hangen er wat bij ( zo geleverd ) , maar verder dik tevreden als ( nog ) Trachycarpus-leek. Mooi begin aan 't opfleuren van mijn balkon. Voor de volledigheid : Aan de andere kant staat inmiddels een "Cortaderia Selloana Mini Silver" ( Pampas-gras ...de mini variant die niet veel hoger wordt dan 1 mtr. ) in een zelfde pot , eveneens op vlonder. Het sprietje rechtsonderin op de laatste foto ( voor de opltettende kijker ) is een "Hakonechloa Macra Aureola" ( Japans Siergras ). De kubus op de laatste foto ( die voor de symmetrie ook aan de andere kant staat ) wordt gevuld met een "Festuca Glauca / Blue Glow". Verder wil ik nog wat sierstenen kwijt om de boel compleet te maken gevolgd door wat ( sfeer) verlichting.

Nou , een heel verhaal voor m'n eerste post , maar ben 't mooi kwijt.
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties ,ik ga me hoe dan ook nog wel even vermaken op dit forum.

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei - Ontvouwen Blad

Berichtdoor Dennis_S op 11 jul 2014 07:24

Hoi, welkom. Het ziet er allemaal goed uit. Maar je plant zal wel even moeten wennen aan de nieuwe omstandigheden, vandaar mogelijk de wisselende groei. Weet je zeker dat overtollig water uit die sierpot kan verdwijnen? Ik zou ook ter overwerging mee willen geven een grotere pot te nemen. Dit maatje is aan de kleine kant.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor hexina op 11 jul 2014 09:22

mooie palm maar er zal waarschijnlijk geen waterafvoer onder in je pot zitten.
palmen houden niet van natte voeten want dan treed er wortelrot op.

Idd een nieuwe grote pot en bij warm weer eens af en toe flink water geven.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 11 jul 2014 09:30

Hey Dennis_S ,

Dank je voor je reactie en je welkom :thumb_up:

Vond 't verschil in groei van de speren voorafgaand aan openen nogal bizar groot. Had me er na speer 1 al ongeveer op ingesteld wat ik zou kunnen verwachten , maar voor ik 't wist stonden er nog meer bladen naar me te 'zwaaien'.

Onderstaand speer 1 op ongeveer z'n top ( links ) , en openen ( rechts ).
Speer 2 te zien op de hoogte waarop ie uiteindelijk ook ongeveer opent. Alsof de groei stagneerde , vandaar dat ik ook zeer benieuwd ben wat speer 3 dan van plan is. Die zou zich onderin al openen op die manier.

Afbeelding

Wat betreft drainage : buiten een standaard aanwezig afwateringsgat heb ik er zelf nog een paar bij geboord. Het nut heeft zich de afgelopen dagen met nogal wat regen bewezen. Geen probleem wat dat aangaat.

Wat betreft de potmaat : Te klein ? ...was er al een beetje bang voor. Weliswaar riant groter dan waar ie uit kwam ( 20H x 22B ) ...nu 32H x 42B ( wel bolvorm ). Maar oogt inderdaad proportioneel voor nu , maar weinig rek dan. Dacht dat ie daar wel even in door zou kunnen. Wilde ook niet een te kolossale bak neerzetten. Niet zo blij mee , aangezien ik eenzelfde pot aan de andere kant heb bijgekocht voor de symmetrie ( evenals de kubussen ). Gaan ook wel verschillende meningen over rond : grotere bak = grotere plant , waar in een kleinere bak ( kleinere plant ) dan weer minder ruimte is voor wortel en er eerder energie gaat naar de groei bovengronds.

Nogmaals thnx voor je reactie ,

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor Benjamin op 11 jul 2014 09:37

Je moet er ook nog aan denken wat je gaat doen als deze palm echt groot is en verpot moet worden, door deze vorm kunnen de wortels er nooit meer uit komen omdat de opening smaller is.

Hij kan best een poos groeien zo, maar dan zou je daarna de pot stuk moeten slaan, das ook zonde toch.
Benjamin

2 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 11 jul 2014 09:38

Hey hexina ,

Je had de knop al ingedrukt terwijl ik nog aan 't typen was :D

Maar zoals gemeld in reactie op Dennis_S ...waterafvoer is helemaal geregeld.
1 centraal drainagepunt al aanwezig , heb er nog een paar omheen geboord voor ik de Trachy plaatste. Daar maak ik me dus geen zorgen om. Heeft z'n dienst al bewezen de afgelopen dagen.

Thnx voor je reactie ,

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 11 jul 2014 09:48

Hey Benjamin ,

Klopt , had ook zoiets gelezen van iemand met een Bismarckia op dit forum.
Snel beslissen dus of ik 'm groter ga zetten. Vindt een Trachy dat niet vervelend , in zo'n kort tijdsbestek 2 x verpot worden ? Of zou ik dat tot volgend jaar kunnen uitstellen ?

Jij ook bedankt voor je reactie ( gaat vlot zo ) ,

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor rice op 11 jul 2014 11:30

ik heb ooit een trachy in soortgelijke stenen pot gekregen en dat was hopeloos om te verpotten.

je kunt hem beter nu verpotten, ik verbaas me altijd hoe snel die trachycarpus meer wortels aanmaakt. Als je voorzichtig bent zal de plant geen probleem er mee hebben
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 11 jul 2014 20:14

Mooie potten :thumb_up: , des te meer een reden om de trachycarpus daar uit te halen. Dan kan je de potten een andere bestemming geven.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 jul 2014 21:23

Jozef schreef:Mooie potten :thumb_up: , des te meer een reden om de trachycarpus daar uit te halen. Dan kan je de potten een andere bestemming geven.
Gr. Jozef

Bijvoorbeeld als buiten(sier)pot. Een nadeel van sierpotten is dat de wortels sneller uit de afwateringsgaten groeien als gevolg van de hogere luchtvochtigheid in de binnenruimte. Ik gebruik soms sierpotten voor kleinere kuipplanten met een normale plantenpot, maar zorg wel voor ruimte voor ventilatie in de tussenruimte.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen