uiterlijk van nieuwe scheuten Howea forsteriana

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

uiterlijk van nieuwe scheuten Howea forsteriana

Berichtdoor Selva op 05 sep 2014 12:29

Kan iemand mij vertellen hoe de nieuwe scheuten van de Howea Forteriana er uit horen te zien en dan met name het volgende vraag ik me af:

Ik heb twee Howea forsterianas die nieuwe scheuten hebben en die zijn vrij bruinig/donkerder groen vergeleken met de rest van de stammen. Ik zie ook wat bruine die bovenaan licht groen zijn en vraag me af of dit normaal is of dat die scheuten licht groen horen en bruin zijn geworden omdat ze afsterven?

Als het duidt op afsterven: wat kan daarvan de oorzaak zijn

Ik heb geen idee of deze scheuten eerst anders van kleur waren, ik heb ze nog niet zo lang en het valt me nu pas echt op.

Hoop dat iemand me kan helpen?
Hier een foto, heb er nog meer gemaakt maar het lukte even niet met downloaden
Foto0706.jpg
Foto0706.jpg (103.16 KiB) 4450 keer bekeken

alvast bedankt!
Selva

1 bedankjes

Re: uiterlijk van nieuwe scheuten Howea forsteriana

Berichtdoor Selva op 05 sep 2014 12:52

en de rest van de foto's...

Foto0709.jpg
Foto0709.jpg (120.07 KiB) 4449 keer bekeken
Foto0708.jpg
deze is afgebrokkeld aan de bovenkant, maar is nog donkerder bruin dan de rest die op de foto's te zien zijn
Foto0708.jpg (98.74 KiB) 4449 keer bekeken
Foto0707.jpg
Foto0707.jpg (88.8 KiB) 4449 keer bekeken

Foto0704.jpg
Foto0704.jpg (96.7 KiB) 4449 keer bekeken
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 05 sep 2014 17:09

de scheuten ( nieuwe bladeren , speren ) zien er goed uit, kleuren naar groen als ze groter worden, bij mijn driehoek palm kleuren de nieuwe speren en jong blad eerst rood bruin, maar als de bladeren groter worden en open gaan, verdwijnt de kleur en wordt groen , anders zou het zijn als het echt lichtbruin zou worden en de bladeren die groen zijn gaan knijpen, maar op de foto ziet het er gezond uit, waarschijnlijk staan ze nu veel lichter dan in de planten centrum, :thumb_up: m.v.g. paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Selva op 05 sep 2014 19:25

Hoi Paul,

Dank je wel voor je reactie dat is dan een grote opluchting, ik was even bang dat ze groen horen en bruin aan het verkleuren waren en dat het geen goed teken was. Dan is hij lekker aan het groeien want heb al verschillende bruine scheuten die dus groen worden aan de bovenkant.

Ik weet niet of hij lichter staat... ze komen van een kweker af en de grootste howea had al nieuwe scheuten die mooi lichtgroen waren en al bijna ontwikkelt tot blad. dus daar was hij ook al goed aan het groeien. Die bruinige scheuten zijn kennelijk bij mij ontstaan en ben blij dat het zo hoort en dat het juist hele nieuwe zijn ipv afstervende.

ik vraag me wel af of ze nu genoeg licht krijgen. Staan nu 3 a 4 meter van grote hoge ramen op het westen. Veel indirect licht dus. Ik las overigens wel dat meer licht gunstig werkt.
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Selva op 05 sep 2014 19:28

trouwens ook zo bij mijn mangoplantje. Die begon ook met slappe glimmende rood bruine bladeren en langzaam maar zeker werden ze groen en stevig. Grappig dat het bij sommige soorten zo werkt en bij anderen weer niet. Ik leer hier echt veel bij over planten :-)
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 sep 2014 00:55

Bij Howea bevindt zich aan de top van de speer een loos eind dat afbreekt als het blad zich ontplooit. Dit is vaak al verdroogt. Bruinrood uitlopend blad kan duiden op de aanwezigheid van de kleurvariant van Howea forsteriana die elders ter sprake komt. viewtopic.php?f=48&t=14844
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Selva op 06 sep 2014 06:07

ja dat kon ik me nog herinneren ;-) maar die kleurvariant is het niet.
Maar wat ik niet snap, die speer van mij daar lijkt niet echt een blad uit te komen (zie foto) of is die er al helemaal uit? Die speer, die moet toch eerst nog groeien en daarna dus groener worden alvorens daar een blad uit komt? waar zit dat loze eind dan?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 06 sep 2014 11:00

hallo paul even, ik heb voor de duidelijkheid even snel een foto genomen van mijn ( jonge ) howea palm, hier zie je duidelijk het eind loze top van de speer zitten die er later gaat afvallen, en tot op heden de blad punten beschermt, en ja ook deze speren zijn wat getint in kleur, misschien niet goed zichtbaar op foto, maar ook enigszins iets aan de roodbruine kant en donkerder van kleur, behalve het topje, bij mijn staan ze wel buiten in roze poten en ieder apart, ook hiervan heb ik na aankoop de planten apart uit elkaar gesloopt en op gepot zodat het afzonderlijke palmen worden en beter uit groeien, m.v.g. paul :thumb_up:
oja, moet er nog bij vermelden dat het buiten staan in de schaduw , heb er meerdere van diezelfde plant en bij wijze van experiment een in de zon gezet, ik vindt in de zon dat het blad dan lelijk verkleurd, niet echt verbrand of zo, het blijft namelijk gewoon in leven, maar gewoon erg lelijk verkleurd ,en in de schaduw blijven ze mooi groen, in winter maanden staan ze op zolder onder dakraam ( zonder verwarming ) maar zeker vorstvrij, en dat gaat tot op heden erg goed, en ja ook droog natuurlijk, ( droge tijd ) :lol: :thumb_up:
Bijlagen
DSCF5814.JPG
hier zie je duidelijk het eindeloze blad top wat later er af valt
DSCF5814.JPG (216.95 KiB) 4366 keer bekeken
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 sep 2014 17:27

Bij een van mijn Howea toefs komen nu 2 bladeren uit. Een individu loopt roodbruin uit en heeft donkerder getinte bladstelen, de andere heeft de gewone lichtgroene kleur. Wat opvalt bij deze soort, is dat het blad al begint te ontplooien bij een nog maar gedeeltelijke uitgroei van de speer. Fysiologisch is dat gunstig voor de palm, omdat tijdens de verdere uitgroei en ontplooiing van het blad dit al een bijdrage levert aan de energieproductie ofwel de assimilatie. Naar verwachting zullen in reactie op het verblijf buiten, de bladstelen minder lang uitgroeien als bij de bladeren die in de kas zijn gegroeid.
Bijlagen
Howea_forsteriana_var.jpg
Howea_forsteriana_var.jpg (189.13 KiB) 4348 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Selva op 06 sep 2014 21:51

Hoi Paul,

Dank voor de foto. Dat is inderdaad herkenbaar, dat brokkelde bij mij dus af en ik dacht gelijk dat die speer dood was. Goed om te weten dat het zo werkt iig.
Alleen mijn speren zijn echt wel een stuk donkerder dan die van jou, of iig wat Draco schrijft: dat per individu verschillen zijn. De ene speer is wel bruin en de ander groen.
Maar Draco, hoe weet je dat die speren slechts gedeeltelijk zijn uitgegroeid? Hoe weet je vtv welke lengte zij gaan bereiken? dat kan verschillen toch of niet?
Selva

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen