Waarom Trachycarpus blad knikt?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Waarom Trachycarpus blad knikt?

Berichtdoor draco op 04 okt 2014 21:12

Vanavond tijdens een laatste inspectie van de tuin met de zaklantaarn trof mij onderstaand beeld.
Het blad van deze Trachycarpus vertoont een versmalling van de segmenten halverwege. Dit is precies de plek waar het blad doorgaans knikt. Ik zal morgen eens kijken of dit ook bij andere exemplaren voorkomt. Misschien komt dit vaker voor? Het verhindert waarschijnlijk dat de bladsegmenten op een slordige wijze op willekeurige plaatsen doorknikken.
Bijlagen
Trachycarpus_bladspiegel.jpg
Trachycarpus_bladspiegel.jpg (146.13 KiB) 4736 keer bekeken
Trachycarpus_bladspiegel'.jpg
Trachycarpus_bladspiegel'.jpg (158.45 KiB) 4736 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Waarom Trachycarpus blad knikt?

Berichtdoor Kajsa12 op 05 okt 2014 14:39

Hey Han,

Is dat je T. princeps new form hybride?
Mijn exemplaar heeft dit ook. Ook de versmalling halverwege de speer zoals ik ook op je tweede foto zie.

Het is mij niet opgevallen of andere Trachycarpus soorten/varianten/hybriden dat ook hebben.
Groeten Henri
Kajsa12

13 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 okt 2014 15:19

De princeps hybride is dit niet, die heeft nog geen stam. Deze Trachycarpus viel mij op doordat de palm in een eikenhouten kuip stond en vanwege het relatief korte stevige blad. De meeste Trachycarpus hebben wel een weerschijn aan de onderzijde maar minder uitgesproken als bij een princeps of manipur. Het flitslicht speelt hierbij ook een rol.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor enrico op 05 okt 2014 20:06

Het blad knikt ook omdat t plat is, hoe meer er een v vorm is in een bladsegment, hoe minder snel hij knikt.
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 nov 2014 15:50

Het blad knikt net op die plek (versmalling) omdat dat dan de zwakste plek is natuurlijk. Of die versmalling de reden is van het knakken denk ik niet persoonlijk. Die versmalling heb je ook niet altijd bij elk blad. Die versmalling is toch afkomstig van een afdruk van een andere speer denk ik ? Grotere Trachy's gooien meerdere speren tegelijk en die zitten soms goed in elkaar gedrukt en komen dan als een soort van puzzelstukjes los van elkaar naarmate ze verder uitgroeien. Dan heb je speren met een deuk in en als die dan opvouwen heb je die versmalling in elk segment...

Het knikt omdat het plat is en hoe meer 'V' vorm hoe minder snel het knakt klinkt ook heel logisch en zal wel ook deels waar zijn. Echter heb ik al veel Trachy's gezien waar het blad ook erg 'V' vormig stond en toch ook veel geknakte segmenten.
Als ik een Trachy wil kopen dan selecteer ik ook op bladsterkte omdat ik het ook veel mooier vind dat de segmenten niet knakken en mooi stijf blijven staan. Ik heb hierbij al gemerkt dat bij de Trachy's waarbij het blad minder snel knikt, dat die een dikkere verstevigingsnaad hebben in de punt van de 'V'-vormige segmenten. Dus de hoek of naad is steviger. Waarom het bij de een steviger is dan bij de ander weet ik niet. Maar het is wel dat waar ik ook steeds op let bij nieuwe aankoop.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 nov 2014 01:38

[quote="Waterboyke"]
"Als ik een Trachy wil kopen dan selecteer ik ook op bladsterkte omdat ik het ook veel mooier vind dat de segmenten niet knakken en mooi stijf blijven staan."

Dat is waarschijnlijk ook het selectie criterium geweest waaruit de wagnerianus is voortgekomen. De stijve bladeren hiervan zijn wel het meest resistent tegen knikken en bovendien kan dit meestal nog worden gecorrigeerd. De nieuwe Trachycarpus en vermoedelijke hybride van T. princeps en fortunei is hiervan het tegendeel. Qua windgevoeligheid lijkt deze meer op een fortunei als op een princeps.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 nov 2014 10:39

Waterboyke schreef:"Als ik een Trachy wil kopen dan selecteer ik ook op bladsterkte omdat ik het ook veel mooier vind dat de segmenten niet knakken en mooi stijf blijven staan."

Vandaar dat de laatste tijd de hybride vorm T. takagii (kruising tussen een wagnerianus en een fortunei) terecht populair aan het worden is.

Je combineert dan de bladstijfheid van een wagnerianus met de grootte en de groeisnelheid van een fortunei. Precies wat we hebben wiilen. Ik vind dat doorknakken in mijn Nainital ook niet echt jofel. Gelukkig kunnen zuivere fortunei's vaak ook flink stijve bladeren hebben. Die goeie, ouwe fortunei is dus zo slecht nog niet. Die groeit tenminste lekker snel.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen