trachycarpus fortunei winterhard

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachycarpus fortunei winterhard

Berichtdoor danny op 18 okt 2014 23:58

beste palmvrienden,
Ik heb enkele trachy's van een kleine meter,in een te kleine pot staan.Ik bedoel zo ze uit de winkel komen dus...Het lijkt me beter om in het voorjaar te verpotten.Nu vraag ik me af:als de pot vol wortels zit(tot aan de rand)en eventueel er langs onder een beetje uitkomen...Maakt dit de plant dan niet gevoeliger voor vorst?Vanaf hoeveel graden onder nul zou ik ze binnen moeten zetten?
alvast bedankt voor jullie reacties!
grts
danny

0 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei winterhard

Berichtdoor draco op 19 okt 2014 00:16

Bij kuipplanten die 5 graden of meer vorst verdragen is het raadzaam om bij verwachte (nacht)vorst de pot met kluit van een isolatie te voorzien, bijvoorbeeld een oude deken eromheen wikkelen. Wordt het kouder of bij aanhoudende vorst, zet je ze binnen zolang als het nodig is. Als ze daarbij in het donker staan maar wel vorstvrij, is dat geen bezwaar.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 19 okt 2014 10:09

Mee eens! Daaraan toegevoegd voor al je exoten geldt dat als je de wortels helemaal vorstvrij weet te houden, je de winter al voor de helft door bent! Even los van het feit of een wortels nou wel of niet een beetje vorst kan verdragen.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor danny op 20 okt 2014 23:08

ja dat begrijp ik...beter vorst vermijden door binnen te zetten..maar ik veronderstel dat als de pot vol wortel zit,de plant nog gevoeliger word voor vorst...
danny

0 bedankjes

Berichtdoor danny op 20 okt 2014 23:09

en zou ik ze nu nog in een grotere pot zetten of zouden ze het daar nu moeilijk mee krijgen?
danny

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 okt 2014 00:24

danny schreef:en zou ik ze nu nog in een grotere pot zetten of zouden ze het daar nu moeilijk mee krijgen?

Een grotere pot heeft als voordeel dat er een extra buffer komt tussen de koude omgeving en de kwetsbare wortels. Zeker als de verse aarde luchtig van samenstelling is en niet te nat wordt. De bovenzijde van de kluit is dan nog steeds kwetsbaar, i.e. het niveau waar nieuwe adventiefwortels ontspruiten. Die kun je beschermen met een luchtige (isolerende) deklaag, droog turfstrooisel of cocos potgrond. Plaats de palmen op een voor regen beschutte plek. De waterbehoefte is 's winters minimaal.

Een alternatief voor verpotten nu, is de potten ingraven in de tuin met een mulchlaag als afdekking. Gaat het stevig vriezen dan zet je ze alsnog binnen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor danny op 22 okt 2014 21:28

Ok,doe ik.bedankt voor de tips.
mvg
Danny
danny

0 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen