Niet-alledaagse kamerpalmen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Niet-alledaagse kamerpalmen

Berichtdoor draco op 28 okt 2014 13:07

Ik heb het afgelopen jaar een aantal minder bekende palmen getest op hun geschiktheid als kamerpalm.Het lijstje is als volgt: Lytocarium weddellianum, Chambeyronia macrocarpa (?), Rhopalostylis baueri var. 'Cheesemannii', Latania verschaffeltii en Ravenea glauca. Caryota zebrina en Rhopaloblaste ceramica werden voortijdig uit het experiment verwijderd vanwege hun ongeschiktheid voor een doorsnee woonkamer.
Vanwege een spintinfectie stonden deze palmen de afgelopen zomer buiten en keerden onlangs terug in huis na een overgangsperiode van enkele weken in de kas. Het gunstige effect van een vrijwel constante kamertemperatuur van 20°C is al na 2 weken zichtbaar. De uitgroei en ontplooiing van nieuwe bladeren versnelde zienderogen. De Lytocarium heb ik verplaatst naar een koelere ruimte omdat de tere veders gevoelig zijn voor de drogere lucht in de woonkamer. De andere soorten hebben daar minder last van. De Latania en de Ravenea behoren tot mijn favorieten. De Chambeyronia boert hier ook niet slecht maar ontbeert het specifieke kenmerk van het rooduitlopende juveniele blad. Binnenhuis is er een verhoogd risico op aantastingen door ongedierte, spint en dopluis met name. De palmen schuilen onder een grote Latania lontaroides. Deze huisvest zeer waarschijnlijk een kleine spintpopulatie, waar deze palmsoort zelf weinig last van ondervindt. De relatieve luchtvochtigheid is nu nog 65 %, maar daalt als het kouder wordt. Met een hygrostaat houd ik de waarde op minimaal 50%.
Bijlagen
kamerpalmen.jpg
kamerpalmen.jpg (190.28 KiB) 2534 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Niet-alledaagse kamerpalmen

Berichtdoor Eduard op 28 okt 2014 13:23

Mooie soorten Han :thumb_up: van de spintplaag kan ik meepraten, het was inderdaad de Latania die de spint herbergde, deze is buitengezet in de regen alvorens deze naar de hoge slaapkamer verhuisde waar die er geen last meer van heeft! En nu ondanks het daar koeler is mooi doorgroeid, wel wat trager.
Het zijn hier de waterdragers zoals de waterbanaan en alocasia's die het eerst besmet raken de laatste houd ik nu ook buiten zolang het gaat, de waterbanaan echter deed niets buiten alleen maar verder aftakelen, deze staat nu weer binnen en herpakt zich weer, volgende week wordt zijn emmer verdubbeld tot dat die naar Rob gaat in Geulle waar die een definitie goede plek krijgt in het water.
Ik heb ooit dop en wolluis in mijn kas gehad gebracht door mieren die vrije toegang hadden via de luchtgaten, heb toen alle planten kunnen verwijderen, alles zat onder de plak :shock:
Succes met je nieuwe soorten in kas en huis.
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 28 okt 2014 18:41

Prachtige niet alledaagse kamerplanten ,zien er echt mooi gezond en fris groen uit , dus in goeie handen ,mooi dat je dat hier bekend maakt , geeft een stimulans voor misschien andere leden , maar je moet er de ruimte voor hebben , een groot venster , ruimte en warmte met een bepaalde vochtigheids graad zijn toch vereist denk ik , ik vraag mij soms af hoe grote kwekerijen dat ongedierte van spint enz de baas kunnen ,dat is denk ik een groot geheim .

Grt

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Rob op 29 okt 2014 02:03

Cheers Han,
Mooi Topic. Ik zal ook eens data verzamelen gedurende de winter.
De grootste verrassing in dat lijstje is m.i. de Ravenea :thumb_up: . Al vaker gelezen dat ie volstrekt ongeschikt zou zij voor binnen!

Ik overwinter ook veel van deze soorten plus nog een berg anderen op mijn zolder (oa Hyophorbe, Brahea, Butia, Washy, Caryota, Syagrus, Socratea Chamaedorea, Pritchardia, Rhapis, Archontophoenix, Howea, Trithrinax, Wodyetia, Adonidia, Sabal, Butiagrus. Bismarkia).
De meesten ervan zijn 5-15L en dat gaat best redelijk al vermoed ik dat voor permanente indoor cultuur je sommigen soorten echt beter afschrijft.
Tevens heb ik er honderden zaailingen staan van echt ultra-tropische jongens die dit seizoen voor het eerst een binnen-winter krijgen (oa Licuala, Ptychosperma, Geonoma, Asterogyne, Calyptrocalyx en Nypa). Ik ben wel benieuwd hoe dat afloopt bij een iets lage temps, lichtintensiteit en RV.

Deze zolder is over het algemeen zelfs iets warmer, waarbij dag en nacht T iets verder uiteen liggen (16-24°C). De zolder is wel erg licht met een kolossale glashoek van 3.60m hoog een groot overdwars raam en een klapraam voor ietwat ventilatie. Veelal zakt de RV echter toch onder de 50% in vorstperioden, dus ik probeer middels water in schotels/bakken de lokale RV zo hoog mogelijk te houden. Veel planten bijeen zetten helpt hier overigens ook in want door de verdamping ontstaat er lokaal een hogere RV!

Meest voorkomende ergernissen/uitdagingen zijn idd spint en met name wolluis, waarbij ik met name Archontophoenix (behoorlijk dramatisch), Wodyetia, Pritchardia en Adonidia het meest gevoelig vind voor plagen. De Chambeyronea, Latania en Rhopies zijn relatief probleemloos voor me, evenals de soorten met hard blad (Sabal, Butia etc).
Wellicht nog het ergste zijn de slappere binnen gegroeide bladeren als de planten weer naar buiten moeten. vreemd genoeg blijkt met name een Brahea Edulis - die de droge winter prima verteerd verder - blijkt hier heel veel last van te hebben!
Een laatste uitdaging is water geven:
Ik vermoed dat ik nog altijd te droog werk in de winter bij die toch relatief hoge temperaturen en dit werkt natuurlijk wolluis en spint in de hand...
(er gaat hier gedurende de wintermaanden iedere week 35-40L water in...)

Dit seizoen ga ik voor de eerste keer preventief handelen tav wolluis en spint. Alle planten ondergaan dezelfde sproeibeurt vooraleer ze binnengaan. Met zoveel planten gaat een eventuele plaag erg snel...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen