Wortel groeien boven de grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Wortel groeien boven de grond

Berichtdoor ifor van wijk op 06 nov 2014 20:36

Hallo beste forum leden. Ik heb een waar ik zelf geen antwoord voor kan verzinnen. Bij mijn oudste fortunei die al +-6 jaar in de volle grond staat is iets eigenaardigs ( althans vind ik zelf) aan de hand. Onder aan de stam beginnen wortels te groeien boven de grond. En het worden er steeds meer. Het is niet zo dat er grond is weggespoeld dat daarom wortels zichtbaar zijn. Ze groei steeds hoger. Wie heeft een antwoord ik ben erg benieuwd.
ifor van wijk

0 bedankjes

Re: Wortel groeien boven de grond

Berichtdoor draco op 06 nov 2014 22:03

Palmen maken steeds nieuwe zogenaamde adventiefwortels en niet alleen ondergronds. Bij voldoende hoge luchtvochtigheid groeien de bovengrondse wortels omlaag de grond in. Bovengrondse wortels zijn extra kwetsbaar voor schade door bevriezing. Je kunt dit risico verkleinen door een extra laag aarde, mulch of compost aan te brengen. Dit bevordert de uitgroei en functioneert tevens als beschermende isolatie.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Wortel groeien boven de grond

Berichtdoor wimmie op 06 nov 2014 22:04

Dit is een onderwerp dat hier al vaker is besproken. De palm verschaft zichzelf gewoon een beter fundament voor de in dikte groeiende stam (verankering) en voorziet tevens in betere mogelijkheden voor de opname van voeding uit de grond. Je kunt de groei van deze wortels een beetje helpen door wat grond tegen ze aan te schuiven zodat ze niet verdrogen.
wimmie

8 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen