Mijn 2 nieuwe pronkstukken

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Mijn 2 nieuwe pronkstukken

Berichtdoor phildre op 17 nov 2014 22:54

Hallo
Ik heb hier heel wat tips gelezen en heb besloten 2 fortunei's te planten. Ze waren net in promotie en deze wou ik niet laten staan!!
Mijn enige vrees is dat het misschien wat laat op het jaar is, dus ik hoop op een niet te strenge winter. Rond de stam heb ik schors gelegd voor isolatie. Ik heb uit bronnen vernomen dat dit niet zo verstandig is het eerste jaar omdat schors voeding uit de grond zou trekken, is dit zo? Eigenlijk heb ik ze nu liever beschermd tegen de eventueel opkomende vorst.
Ik kijk al vol spanning uit naar de winter en het voorjaar. In maart ben ik van plan koemestkorrels rond de stam te leggen.. In de tuin heb ik nog 3 kleintjes met 25cm stam staan, deze
krijgen wel goed blad maar de stam groeit bijna niet..
Bijlagen
fortunei.jpg
fortunei.jpg (288.64 KiB) 5956 keer bekeken
phildre

0 bedankjes

Re: Mijn 2 nieuwe pronkstukken

Berichtdoor draco op 18 nov 2014 11:45

Twee beloftes voor de toekomst. Geef ze bij matige vorst een jas met een oude deken of beter nog een rietmat (bladeren opbinden). Ze hebben waarschijnlijk een kleine wortelkluit, dus geef de palmen zonodig water na een periode met droge vorst. Dat de schorslaag voedsel aan de grond onttrekt is flauwekul.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor alloo op 18 nov 2014 12:40

Ik denk dat ze over enkele jaren te dicht opéén staan.

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor phildre op 18 nov 2014 14:16

Merci voor de tip, draco.

Waarom te dicht? Van mij mogen de kruinen een beetje in elkaar gaan.
phildre

0 bedankjes

Berichtdoor Herman op 18 nov 2014 17:53

Goed beschermen, is mijn advies, daar je ze heel laat geplant hebt.Ook de speer droog houden ,Door bijvoorbeeld een paraplu of een plastic fles over de speer plaatsen.
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 18 nov 2014 18:45

Ziet er leuk uit maar had je echt niet de mogelijkheid om de palmen volgend voorjaar uit te planten? Trachycarpussen kunnen ontzettend breed worden en zullen ook met deze plantafstand erg in elkaar opgaan met als risico dat je zelfs scheve stammen gaat krijgen omdat ze elkaar wegdrukken. En hoeveel centimeter schors heb je? Als het echt goed gaat vriezen is een laag van 20 cm wel minimaal. En zeker bij deze late aanplant. Maar laten we hopen dat het allemaal meevalt....
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor draco op 18 nov 2014 19:21

'kunnen ontzettend breed worden'....Overdrijven is ook een vak. Een kroondiameter van 150 cm is normaal. Als je wilt dat de palmen elkaar niet hinderen is 2 m plantafstand voldoende.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 18 nov 2014 19:31

een palm van zeg 4 meter stam hoog (hier on de hoek 3 op een rij) heeft wel iets meer kroondiameter hoor ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor draco op 18 nov 2014 21:43

Ivan schreef:een palm van zeg 4 meter stam hoog (hier on de hoek 3 op een rij) heeft wel iets meer kroondiameter hoor ;)

Misschien heb je gelijk Ivan, er zal ongetwijfeld variatie in zijn. Vandaar dat ik uitga van een afstand van tenminste 2 m.

Bijgaande foto leen ik van Jan Gouden Handpalm uit een ander topic. Hoe breed schat je de kroon van deze 7 à 8 m hoge Trachycarpus?
Bijlagen
Koningslaan.jpg
Koningslaan.jpg (186.87 KiB) 5759 keer bekeken
draco

708 bedankjes

Berichtdoor alloo op 18 nov 2014 22:09

draco schreef:
Ivan schreef:een palm van zeg 4 meter stam hoog (hier on de hoek 3 op een rij) heeft wel iets meer kroondiameter hoor ;)

Misschien heb je gelijk Ivan, er zal ongetwijfeld variatie in zijn. Vandaar dat ik uitga van een afstand van tenminste 2 m.

Bijgaande foto leen ik van Jan Gouden Handpalm uit een ander topic. Hoe breed schat je de kroon van deze 7 à 8 m hoge Trachycarpus?

Moeilijk te schatte op een foto,maar hij besla drie vensters ,dus -+3 meter.

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen