Serenoa repens

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Serenoa repens

Berichtdoor Hitch op 17 dec 2014 11:09

Volgend jaar ga ik mijn serre eens deftig onder handen nemen en daar bedoel ik dan mee dat er van alles definitief uit moet, dus of in de verkoop of de volle grond in. In mijn beginjaren in deze hobby (de tijd dat alles kon) heb ik enorm veel prachtige palmsoorten gekocht en uitgeplant al dan niet beschermd maar nooit bijverwarmd. De verliezen waren enorm en de omvang van mijn composthoop steeg recht evenredig. :? In die mate dat ik de hobby wilde opgeven zelfs gezien het verloren kapitaal. Toen ben ik begonnen met alles in kuip te houden en dan alles de verwarmde serre in in de winter. Nu ben ik een 3 tal jaren bezig met beschermingen aangevuld met bijverwarming en dit gaat me tot nog toe goed af.
Nu heb ik hier bijvoorbeeld nog een Serenoa repens staan die ik volgend voorjaar wil gaan uitplanten.
Ik heb deze op het forum nog niet zien voorbij komen volgens mij dus ik vraag me nu af of er palmvrienden zijn die deze uitgeplant hebben staan en wat de ervaringen zijn.
Ik ga er van uit dat deze palm in ons klimaat elk zonuurtje nodig heeft en heb al een plaatsje voor hem voorzien maar hoe krijgen jullie hem de winter door? Welke t° moet ik bijvoorbeeld in het oog houden? Zijn vorstbestendigheid word op het net van hoog naar laag ingeschat dus daar kan ik slecht op afgaan.

Graag jullie ervaringen en hoe jullie de palm verzorgen want kuip en volle grond ligt ver uit elkaar.
Hitch

156 bedankjes

Re: Serenoa repens

Berichtdoor Dennis_S op 17 dec 2014 19:24

Helaas, alleen maar dramatische ervaringen met uitplanten in de vollegrond. Sommigen haalden zelfs de herfst niet eens...
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 dec 2014 21:23

Mario Stähler (Winterharte Palmen in Mitteleuropa erforgreich auspflanzen, pflegen und überwinteren) zegt dit over Serenoa:
Die Frosttoleranz kan stark variieren. Ein Rolle spielt hier beispielsweise Ursprung und genetischer Ausstattung und Alter der Pflanze. Sie bevorzugt einen sonnigen und heißen Standort und sandige Boden. Im Winter steht sie am besten recht trocken met ein Regenschutz. Bei Jungpflanzen ist man mit temperaturen bei etwa -7 °C auf der sicheren Seite, bei alteren und gut eingewohnten Exemplaren erhöht sich die Frostverträglichkeit, sodass Temperaturen bis zu -12 °C ohne größere Probleme toleriert werden.
Interessant is dan het volgende: "Auch niedrigen Temperaturen können schadlos überlebt werden, das Risico für erhebliche schäden steigt aber zumindest in unserem Klima dann stark.

Dit geeft wel aan dat palmen zoals Serenoa een hekel hebben aan temperatuurwisselingen. Het is hier nu bijvoorbeeld 10 °C en extreem vochtig.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Rob op 17 dec 2014 22:19

Ik heb voor volgend jaar als experiment ook 1 klein exemplaar met bestemming volle grond. Komt dichtby de Sabal minor te staan (= familie).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 dec 2014 23:42

Ben van plan mijn exemplaar (nog van geringe omvang) in april in de border te plaatsen. Het is zo'n 'understorey' palm en net als Sabal minor worden ze niet erg groot. Verder vind ik het een van de meer saaiere palmen, maar zo in de border kan het, hopelijk, nog wat worden.

Hij is zoals Han al aangeeft flink winterhard, maar hij moet wel beschut staan. Felle vorstwimd kan een killer zijn. Gelukkig staat mijn tuin tussen hoge hagen. Het is het proberen zeker waard, maar het zal lang duren voordat een Serenoa een beetje afmetingen krijgt (heeft iemand een plaatje van een groter exemplaar in zijn/haar tuin?).
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 dec 2014 19:03

Hallo,

Ik heb een exemplaar sinds augustus 2013, vorige winter heeft deze potplant geen vorst gezien, dit jaar enkele malen temperaturen tussen 0 en -1 er was reeds een duidelijke verkleuring van sommige bladeren, ik heb em dan maar in het tuinhuis gezet waar de temperatuur boven de 0 gehouden wordt.Ik meen eens gelezen te hebben dat deze plant gevoelig is voor verplaatsen. Bovengrondse groei is alleszins erg traag hier, (her)wortelvorming gaat dan weer wel goed. Zoals zijn regio van herkomst doet vermoeden lijkt me deze plant aan te geven dat een leuke douche in als het even kan warm zomerweer gewaardeerd wordt. Misschien durf ik het aan om em in volle grond te zetten, maar iets zegt me dat dit wel erg speculatief is.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 28 dec 2014 10:11

Ik ga het alleszins toch proberen. Hij staat in mijn weg in de serre. Ik ga hem alleszins wel goed beschermen in de winter.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 dec 2014 18:24

Ik heb er ook een al enkele jaren in het bezit, een jaar of 3 a 4 dacht ik. Staat wel nog steeds in pot maar gaat ook de volle grond in in 2015. Heeft elke winter steeds buiten overwinterd in een tent, dus beschut en droog maar voor de rest zeker geen bijverwarming ofzo... Winterschade heb ik zo eigenlijk niet goed opgevolgd bij deze maar kan wel zeggen dat hij er wel niet meer zo mooi uitziet als toen die van de winkel kwam. Staat elk jaar ook steeds ergens tussen de planten in de zon. Ondanks dat die niet zo heel mooi meer is is die wel nog gezond en groeit die rustig verder. Moet toegeven dat ik deze nog weinig of geen verzorging heb gegeven dus kan ook de reden zijn waarom die niet zo mooi staat, durf ik niet te zeggen. Benieuwd wat die gaat geven in volle grond want daar gaat die sowieso naartoe nu ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 31 dec 2014 12:18

In 2009 heb ik er ook eens ene uitgeplant in volle grond (dacht destijds nog dat alles kon :) ).
Ik beschermde deze de eerste winter met een afdakje en enkele omwikkelingen met vliesdoek. Dat bleek dus geen goed idee. De plant sneuvelde al de eerste winter. Verwarmen lijkt me dus zeker geen overbodige luxe.
Mijn pijn in het hart kijk ik terug naar onderstaande foto uit 2009 :(
Peter

Serenoa.jpg
Serenoa.jpg (248.14 KiB) 3884 keer bekeken
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 dec 2014 14:45

Dat was al een flink exemplaar. Jammer dat die nu RIP is. Ik lees her en der dat -10°C toch wel het maximum is wat de plant aankan en bij deze t° zouden de bladeren er dan ook al aan zijn. Voor zo'n traag groeiende palm dus niet zinvol dit te gaan uittesten. Bij mij gaat hij in volle grond dus zeker goed beschermd en verwarmd worden tot vorstvrij niveau.
Hitch

156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen