Volgend jaar ga ik mijn serre eens deftig onder handen nemen en daar bedoel ik dan mee dat er van alles definitief uit moet, dus of in de verkoop of de volle grond in. In mijn beginjaren in deze hobby (de tijd dat alles kon) heb ik enorm veel prachtige palmsoorten gekocht en uitgeplant al dan niet beschermd maar nooit bijverwarmd. De verliezen waren enorm en de omvang van mijn composthoop steeg recht evenredig.

In die mate dat ik de hobby wilde opgeven zelfs gezien het verloren kapitaal. Toen ben ik begonnen met alles in kuip te houden en dan alles de verwarmde serre in in de winter. Nu ben ik een 3 tal jaren bezig met beschermingen aangevuld met bijverwarming en dit gaat me tot nog toe goed af.
Nu heb ik hier bijvoorbeeld nog een Serenoa repens staan die ik volgend voorjaar wil gaan uitplanten.
Ik heb deze op het forum nog niet zien voorbij komen volgens mij dus ik vraag me nu af of er palmvrienden zijn die deze uitgeplant hebben staan en wat de ervaringen zijn.
Ik ga er van uit dat deze palm in ons klimaat elk zonuurtje nodig heeft en heb al een plaatsje voor hem voorzien maar hoe krijgen jullie hem de winter door? Welke t° moet ik bijvoorbeeld in het oog houden? Zijn vorstbestendigheid word op het net van hoog naar laag ingeschat dus daar kan ik slecht op afgaan.
Graag jullie ervaringen en hoe jullie de palm verzorgen want kuip en volle grond ligt ver uit elkaar.