Je heb wel gelijk Richard, zoals te doen gebruikelijk vliegt het topic zo weer uit de bocht. Deze vraag over slachtig - en huizigheid komt regelmatig terug, zoals veel vragen overigens. Het is verbazingwekkend hoe weinig informatie er is te vinden over de geslachtelijkheid bij palmen. En ik heb 2 m boeken staan over palmen. Je zult daarvoor op zoek moeten naar wetenschappelijke studies.
De term 'geslacht' slaat op de bloem als onderdeel van een bloeiwijze of bloemtros. Toen Butia odorata hier voor de eerste bloeide was ik onbekend met het geslacht van de bloemen. Aanvankelijk dacht ik met een mannelijke plant van doen te hebben, omdat de bloemen met talloze meeldraden de vrouwelijke bloemen verhulden. Soms is ook moeilijk te zien of een bloem vrouwelijk of mannelijk is, zoals afgelopen zomer bij Rhapis multifida. Het kostte me moeite om met hulp van de stereoscoop en scalpel vast te stellen dat het een mannelijke cluster is. Rhapis multifida is tweehuizig, maar kan verward worden met Rhapis humilis waarvan uitsluitend mannelijk planten in cultuur en bekend zijn. Ondertussen weet ik nog steeds niet of ik multifida danwel humilis in bezit heb.

"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"