Grote of kleine Trachycarpus voor in de tuin?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Grote of kleine Trachycarpus voor in de tuin?

Berichtdoor Jeffrey op 03 feb 2015 20:45

Ik ga dit jaar 2 palmbomen planten in de tuin. Ik wil een dikke stam beneden later. Niet zo'n dikke van boven en heel dun beneden. Kan ik dan best een mooie palmboom kopen van 1,5 meter stamhoogte en die in de tuin planten? Of is het beter om een kleinere te planten die zich van jong's af al kan aanpassen aan het weer hier in Belgie?
Jeffrey

0 bedankjes

Re: Grote of kleine Trachycarpus voor in de tuin?

Berichtdoor Jozef op 03 feb 2015 20:51

Hoi Jeffrey, de mooiste trachycarpus uit mijn tuin kocht ik met ongeveer 30 centimeter stam. Een niet al te grote trachycarpus dus die de tijd heeft gehad om een mooie dikke stam aan te maken. Deze palm heeft ook opvallend veel speren geproduceerd door de tijd heen.

Mijn advies is als je een mooie dikke stam wilt, koop je trachycarpus het liefst bij een kweker die de tijd heeft genomen. Of doe een oproep via dit forum, er is vast wel een forumlid die een palm over heeft die al gewend is aan het Belgisch klimaat.

Veel succes met je aanstaande palmen.

Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Rob op 03 feb 2015 23:21

Advies van een wijs verkoper in ons land: koop liefst een Trachy met iets van 70-90 cm stam - die slaan relatief sneller aan dan die langere jongens - en ze zijn kost-effectiever te transporteren: 2 of 3 op een pallet scheelt kost, laten bezorgen is vaak een mogelijkheid zodat je geen aanhangwagen nodig hebt. Vanzelfsprekend een 'kouder gegroeide' zodat je een dikkere stam hebt

Verkopers zijn er zat voor Trachy.
Kijk eens onder "palmvrienden label" of "Exoten adressen " in het menu links van het forum.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 feb 2015 00:43

Om het voor iedereen duidelijk te houden, we spreken hier dus allemaal over de 'Trachycarpus fortunei'
Mensen met ervaring gaan al uit gewoonte veralgemenen naar een simpele 'Trachy' maar voor nieuwelingen of beginners is het nog steeds duidelijker om de volledige namen te gebruiken ;)
Trouwens :welkom: Jeffrey op het forum.
Voor de dikste stammen ben je het best om een fortunei van kleins af te laten opgroeien in volle grond hier in ons klimaat. Heb je toch iets minder geduld en wil je toch nog relatief dikke stam dan kun je het best zelf een mooi exemplaar bij de betere aanbieders ( -> Klik hier) gaan uitkiezen en dan uitplanten in de volle grond komende lente. Zoals Rob ook aangeeft inderdaad best max. tot +-80cm stam gaan. Persoonlijk vind ik 50cm dan de geschiktste maat.
Als je groter gaat dan heb je veel kans dat het bovenste gedeelte (nieuwe stam groei) dikker zal zijn dan het onderste (al bestaande) gedeelte.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Jeffrey op 04 feb 2015 01:05

Dank je voor de snelle en goede info. Ik twijfel nog tussen trachycarpus fortunei en trachycarpus takil. Grtn
Jeffrey

0 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 feb 2015 01:11

Takil krijgt een iets minder dikke (kale) stam dan fortunei en is ook wat trager in groei, echter is takil wel het meest vorstbestendigst ;)
Als je twijfelt gewoon beide soorten nemen :thumb_up:
Later wil je er toch steeds meer :lol:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 feb 2015 14:09

Als je twijfelt over de grootte dan schaf je er een paar van verschillende stamhoogte aan. Dan sla je meerdere vliegen in 1 klap: 1) je hebt hoogtevariatie in je tuin, 2) je kunt uitvogelen welke fortunei qua hoogte het beste aanslaat in je tuin en het hardste groeit, en, als laatste, 3) je hebt dan ook geen berouw dat je geen grotere of een kleinere hebt gekocht.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Jeffrey op 13 feb 2015 03:25

Ik dacht juist dat de takil dikker wordt dan de fortunei.
Jeffrey

0 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 03 maart 2015 15:47

een foto van een van mijn zelfgezaaide T. fortunei's, doordat de stam nu vlug in dikte aan het toenemen is zie je de bladstelen hier en daar uiteen splijten.
Deze plant is nu 9 jaar oud, staat 3jaar in volle grond en heeft een 20tal bladeren. Als ik de planten meer vertroeteld had zou het wel wat vlugger gegaan zijn denk ik.

Afbeelding
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 03 maart 2015 22:30

Je kan idd ook voor een mooie takil gaan, zou ik persoonlijk voor de kumaon gaan dan de kalamuni. Beide komen uit een ander gebied maar zijn wel beide takil. Het leuke aan takil is dat je een wat meer bijzondere palm in de grond heb staan dan de fortunei.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen