Splitsing op vroege leeftijd Dypsis lutescens

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Splitsing op vroege leeftijd Dypsis lutescens

Berichtdoor s.janssen op 06 maart 2015 16:20

Ik was altijd op de hoogte dat Dypsis lutescens (voorheen Areca lutescens) of in de volksmond gewoon Areca-palm pas op latere leeftijd zou splitsen. Nu heb ik een mooi groepje staan waar 1 exemplaar een extra speer krijgt.

Het groepje van 9 heb ik een half jaar in bezit, een bekende Praxis aankoop om je winkelwagentje wat op te vullen. Totaal zaten er 15 palmen in deze pot, ik heb de beste 9 overgehouden en de rest weggeknipt.

Is dit normaal op deze leeftijd?

Het gaat om de middelste stam ;)
Bijlagen
palm2speer.jpg
palm2speer.jpg (48.45 KiB) 4735 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Splitsing op vroege leeftijd Dypsis lutescens

Berichtdoor palmgek op 06 maart 2015 17:08

Zie het hier ook gebeuren, dus lijkt me vrij normaal Sylvan.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Kelvin Cooke op 06 maart 2015 19:16

Ze hebben onafhankelijke wortels, je kan ook gewoon de planten dus volledig verwijderen. Nu heb je kans op rotting en rare aandoeningen.
Kelvin Cooke

10 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 06 maart 2015 23:37

Hoe bedoel je rare aandoening? Je bedoeld splitsen van de palmen?
Voorlopig laat ik de palmen staan, ze doen het goed en een groepje vind ik ook mooier.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Kelvin Cooke op 08 maart 2015 02:17

Met het kortwieken van deze palmen heb je een open wond gecreëerd, dit kan gaan smetten en rotten. Deze palmen staan met de wortels in elkaar vergroeid en heb je kans op rare aandoeningen (ziektes en bacteriën).

Hetgeen wat ik gedaan zou hebben is de planten uit de pot halen, al het ongewenste verwijderen met wortel en al. Daarna kun je de palmpjes terug potten maar misschien iets meer ruimte ertussen zodat de stammen elkaar straks niet meteen verdringen.

Ik heb hier 1 pot met een groepje en 1 pot met een die alleen staat, deze laatste groeit als een trein en creëert al een dikkere onderstam .......... dat groepje vecht duidelijk onderling om voeding en vocht.
Kelvin Cooke

10 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 08 maart 2015 03:56

Heb op palmtalk ook een topic gevonden waar ze zeggen D. lutescens stengels niet weg te snijden wegens kans op besmetting met ganoderma
http://www.palmtalk.org/forum/index.php ... opagation/
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Kelvin Cooke op 08 maart 2015 09:43

Zoals ik zei: rare aandoeningen die niemand wilt!

Gouden tip voor de tuin en binnen planten: Laat nooit maar dan ook nog planten sterven die verworteld zit met een andere plant, altijd volledig verwijderen!!!! ;)
Kelvin Cooke

10 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 maart 2015 19:50

Het klinkt mij allemaal wat overdreven. Ik heb vaker bij clusters jonge palmen, de dunnere exemplaren afgeknipt of weggesneden, zowel bij Dypsis als bij Howea. In ons vorige huis werd Dypsis lutescens toen nog Chrysalidocarpus te hoog voor de woonkamer. Deze palm had zowel aan de voet als aan de stam uitlopers gevormd. Om er nog wat langer van te kunnen genieten, heb ik toen de hoofdstam eruit gezaagd, een procedure die zonodig ook bij botanische tuinen wordt uitgevoerd. Dit verliep probleemloos. Over die exotische tropische fungus zou ik me hier geen zorgen maken. In een vochtig warm klimaat zijn beschadigde planten kwetsbaarder voor schimmels e.d. Ook bij Chamaerops knip ik jaarlijks de uitlopers kort. De bedoeling hiervan is de hoofdstamgroei te bevorderen. Bij Dypsis zou het enig verschil kunnen maken tussen het selectief verwijderen van individuele bijeengeplante jonge palmen en het afsnijden van zijscheuten aan de hoofdstam. Deze kunnen behalve aan de voet van de stam ook in de bladoksels ontspruiten. Ook hier lijkt me dat je weinig risico loopt als je deze met een scherp mes afsnijdt en de snijwond goed kan opdrogen. De kans op problemen lijkt me dan evenredig aan het snoeien van een boomtak. Anders dan bij zijscheuten op een bladloze knoop is de zijscheut bij het exemplaar van Sylvan mogelijk nog onvoldoende gedefinëerd om deze netjes te kunnen weghalen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Kelvin Cooke op 08 maart 2015 23:43

Ieder zo zijn eigen werkwijze :thumb_up:
Kelvin Cooke

10 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 maart 2015 01:56

Zo is dat maar net Kelvin, er zijn meer wegen die naar Rome leiden ;) Toen ik met deze liefhebberij begon, was er nog geen internet laat staan forums. Dus kocht je plantenboeken bij de Sleghte of in de uitverkoop. Verder kon je veel kennis opdoen in botanische tuinen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen