Sabal tamaulipas

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Sabal tamaulipas

Berichtdoor Hitch op 10 dec 2015 14:08

Binnenkort krijg ik een Sabal tamaulipas binnen. Eindelijk! Zocht er al een hele tijd naar maar kon eerst enkel zaden vinden. Deze gaat volgend voorjaar meteen de volle grond in. Wat me niet duidelijk is is wat zijn vochtpreferenties zijn. Staat deze nu wel of niet graag goed vochtig? Mijn S. minor en S. minor 'Louisiana' hebben graag veel water in de zomer maanden maar mijn uitgeplante Sabal uresana bijvoorbeeld heeft er een hekel aan en ik heb deze zo bijna om zeep geholpen voor ik doorhad dat deze voldoende heeft aan het water dat ons klimaat voorziet.
Zijn er mensen met ervaringen met deze plant?
Graag jullie bevindingen.
Hitch

156 bedankjes

Re: Sabal tamaulipas

Berichtdoor draco op 10 dec 2015 14:18

Ik moest even zoeken wat je nu weer voor een exotische palm hebt opgeduikeld, Michael. Ik begrijp dat deze verwant is aan Sabal minor. Bijgaande link heb je waarschijnlijk al gezien. http://www.palmtalk.org/forum/index.php ... amaulipas/ Mijn Sabal minor ging verloren door koprot.
Succes hiermee!
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Sabal tamaulipas

Berichtdoor Hitch op 10 dec 2015 14:36

Mja, ik heb het even nagelezen. Ik was overtuigd dat het echt om een aparte soort ging maar op Palmtalk zeggen ze dan weer dat het waarschijnlijk een groot uitgevallen ondersoort is van de gewone Sabal minor. Mij was gezegd dat deze zeer zeker een stam vormt maar ook dit word op Palmtalk niet vermeld en de foto die zij (van een overigens prachtexemplaar) hebben geplaatst laat dit toch niet blijken. ook zou de vorsttolerantie minstens gelijk zijn aan deze van de S. minor (hoog dus!). Al wat ik zeker weet is dat zijn natuurlijke habitat Mexico is, al weet ik niet juist van waar ergens en ook daar kunnen veel verschillen in zitten.
Ben benieuwd hoe de plant gaat reageren op uitplant in ons klimaat. Ik zal hem alleszins op een zonrijke en warme plaats zetten. Vermoedelijk gaat de waterbehoefte ook erg hoog zijn als hij zo verwant is aan de S. minor dus ik denk dat die vraag nu ook wel beantwoord is maar het zal pas bij uittesten zijn dat ik het zal weten.
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen