Snoeien trachycarpus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Snoeien trachycarpus

Berichtdoor RaymondSenden op 12 maart 2016 14:49

Dag mensen.

Hier nog een 3 tal palmen in pot staan welke over een maand geplant gaan worden.
Aan 1 palm zitten 2 trossen met zaadjes en aan 1 palm zou ik graag wat bladeren weg willen snoeien.
Wanneer is dit de beste tijd?
Kan dit nu al of best aanplanten en dan na enige tijd pas snoeien?

Gr Raymond
RaymondSenden

1 bedankjes

Re: Snoeien trachycarpus

Berichtdoor Toppalm op 12 maart 2016 15:47

Hi,

Je kan de bladeren nu wel snoeien maar dat zou ik pas doen als ze lelijk zijn of minimaal minimaal voor 1/3 of 2/3 verdort zijn.
Ik doe dit meestal in het voorjaar of najaar maar volgens mij maakt het niet uit wanneer je dit doet.
Het verwijderen van verdroogde bladeren stimuleert de palm om nieuwe bladeren aan te maken.
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 12 maart 2016 16:51

ik knip eraf wat ik wil en wanneer ik wil en heb er nog nooit nadelen van ondervonden of gezien, ben dol op snoeien :lol:
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor trachycarpus op 12 maart 2016 20:56

Ik knip al jaaaaren af wat en wanneer ik wil, zelfs de wintermaanden, maakt allemaal niks uit bij trachys !!
trachycarpus

6 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 12 maart 2016 23:50

Het verwijderen van verdroogde bladeren stimuleert de palm om nieuwe bladeren aan te maken.

Dit is natuurlijk grote onzin als je het mij vraagt. Die bladeren zijn al dood en het wel of niet verwijderen zal op de groei van de boom geen enkel effect hebben. Enkel uit voor het oog, alhoewel er ook mensen zijn die dat dan weer mooi vinden. Denk maar aan die jungle palmen die van kleins af aan nooit gesnoeid zijn en de zogenaamde rokken dragen. De groeien er echt niets minder om.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 13 maart 2016 08:57

@Carlo,

Allereerst, in je eerste zin roepen dat iets onzin is vindt ik zelf geen goede manier van je mening uiten tenzij je alleswetende bent.

Ten tweede komt deze info weg bij palmexpert, die hebben volgens mij best wat ervaring op gebied van palmen...

Het idee is volgens mij dat de palm energie steekt in het herstellen van de bladeren zodra de plant nog "contact" heeft met het aanwezige blad.
Zodra dit blad weg is zal de palm zijn "extra" energie weer steken in het aanmaken van nieuwe bladeren wat resulteert in extra groei......dit is mijn verklaring !!!

Ik heb dit getest in mijn tuin op hun advies bij een jonge palm in mijn tuin die ook enkele verdroogde bladeren verwijderd waarna de plant sneller nieuwe speren aan ging maken en die test bewees dus hun gelijk.

Nu wil ik niet alles aan een mening/palm ophangen omdat ik weet dat andere personen andere ervaringen kunnen hebben.

En dat is het mooie van dit forum iedereen heeft zijn eigen ervaring daarom is er ook niet altijd maar 1 waarheid maar kunnen er meerdere waarheden zijn.
Dus ik hou van een gezonde discussie maar wel gebaseerd op ervaringen en wanneer je dit doet op basis van aannames dan vindt ik dat je daar voorzichtig in moet zijn.

Ondanks alle bovenstaande waardeer ik je mening zoals elk ander op dit forum maar moest dit even kwijt :)
Mijn tropische tuin:
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 maart 2016 11:42

Dorre bladeren zijn dor en dragen op geen enkele wijze meer bij aan het functioneren van de plant.Dorre bladeren stimuleren dus ook geen nieuwe groei, dat doen alleen gezonde bladeren. Dat heeft alles te maken met hormoonhuishouding. Alleen gezonde bladeren producren de juiste hormonen om verdere groei mogelijk te maken.

Toppalm, je theorie is interessant, maar ik ben benieuwd wat je bedoelt met de 'extra' energie die palmen steken in nieuwe balderen als de oude weg zijn. Immers extra energie kan alleen voortkomen uit groene gezonde bladeren. Alleen gezond blad kan goed assimileren en suikers naar de wortels sturen om de wortels in staat te stellen optimaal hun werk te doen. Ook het bodemleven wat (hoe dat precies bij palmen zit weet ik echter niet) bijdraagt aan de gezondheid van je planten wordt gevoed door deze suikers.

Dor blad draagt niet meer bij. En als je groen blad weghaalt wordt het voor een palm ook steeds moeilijker net zo snel als voorheen te blijven groeien. Dus het is inderdaad een verstandig advies om blad pas weg te halen als het grotendeels verdord is omdat het dan geen enkele invloed meer uitoefent op de palm. Nu is het wel zo dat een gezonde palm, dus een Trachycarpus met minstens een blad of dertig, prima wat bladsnoei kan verdragen omdat een gezonde palm veel buffer heeft en relatief veel voedingsstoffen heeft opgeslagen in zijn stam. Maar als je een trachycarpus eerst zoveel mogelijk met rust laat en in een toestand laat komen waarbij de plant minstens dertig gezonde bladeren heeft en minstens 9 tot 12 bladeren per jaar aanmaakt, dan is snoeien geen probleem.

Het is lastig om vast te stellen of snoei nu wel een probleem is bij eerdere snoei, daarvoor zou je uitgebreid onderzoek moeten uitvoeren.Zoals je schreef dat je palm na het verwijderen van dor blad ineens veel speren ging aanmaken. Maar hoe zich dat verhoudt tot de plant weet ik zo niet. Een gezonde, goed groeiende trachycarpus heeft altijd 4 tot vijf speren (niet ontvouwde bladeren) in zijn hart zitten. Maar als je palm in dat seizoen gewoon 9 tot 12 nieuwe bladeren heeft gemaakt, dan zit het wel goed.

Dus je zou eigenlijk een test moeten uitvoeren met een hele batterij goed groeiende palmen. Er zijn er genoeg op dit forum die echt gezonde exemplaren bezitten met kronen van meer dan dertig gezonde bladeren.

Nog een reden om niet eerder te snoeien dan als de bladeren volledig verdord zijn is om reden van schimmel- of andere infecties. Snoeien in levend weefsel maakt invalspoorten voor allerlei infecties. Nu reageren/verweren palmen zich anders dan 'gewone ' planten zal ik maar even zeggen, maar het is logisch om te verwachten dat net als 'gewone ' planten, een natuurlijk verdord blad alles keurig netjes heeft afgegrendeld en dat infectie niet meer mogelijk is.

Ik kan het niet hard maken maar ik heb een vermoeden dat er een link is tussen te vroeg snoeien van bladeren en speerrot. Nou ja leesvoer voor de zondag.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 13 maart 2016 21:35

Dennis, ik denk aan de kern dat inderdaad een uitgebreide test het enige is wat zekerheid bied.
Mijn theorie is dat een blad wat bv deels verdort is nog steeds energie/voedingstoffen nodig heeft en krijgt van de plant/palm.
Dus een deel van de energie/voedingstoffen wordt nu niet gestopt in de groei maar dus in het in leven houden van dat blad.

Ik beken eerlijk dat ik deed dus baseer op gevoel en een klein testje maar daar wil ik ook niets alles aan ophangen omdat we dan ook weer moeten kijken naar de condities die op dat moment gelden voor de plant.

Indien iemand meer zekerheid kan bieden dan verneem ik dat graag.
Mijn tropische tuin:
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 maart 2016 21:53

Daar vergis je je dus in een belangrijk punt en dat is dat een blad niet zijn energie krijgt van de plant, maar de plant krijgt energie (lees: suikers) van het blad! Zonder blad, geen groei! Wat ee3n plant uit de grond haalt zijn slechts bouwstoffen,,,, ook nodig om te kunnen groeien. Maar bladgroen maakt suikers en dat is een essentieel onderdeel voor daadwerkelijke groei!
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 13 maart 2016 22:07

Toch worden diverse planten bladloos aangeplant: stam dicksonia antarctica, knol cycas revoluta etc
Ivan

65 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen