Problemen met Kentia Palm

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Problemen met Kentia Palm

Berichtdoor kaatje19 op 19 apr 2016 19:57

Hallo allemaal,

Ik heb sinds zomer 2015 een Kentia Palm uit het tuincentrum in mijn bezit. Al vrij snel kreeg hij licht gelige blaadjes onderin. Op advies van een plantenkenner geef ik hem nu regelmatig wat palmenvoeding bij. Dit hielp, maar helaas heb ik nu toch weer wat probleempjes.

Sinds een paar weken viel het me op dat de palm vooral op de onderkant van de bladen wat witte stipjes had. Nog niet extreem... maar het ging niet goed. Ook bovenop de bladeren vond ik een soort wittige pluis. Ik heb hem toen een aantal keer goed ingespoten met Promanal-R van Ecostyle op advies van het tuincentrum. De witte puntjes zijn nu weg, maar de plant vertoont nog steeds verval wat door lijkt te gaan.Ik heb wat foto's gemaakt... ik hoop dat jullie me kunnen adviseren want ik wil hem graag redden!

De plant vertoont nu gelige vlekken, bruinige verdrogingen... ik geef 2x per week water... de pot staat niet in het water en ik geef zeker 1x per maand voeding.

Zou het misschien helpen de plant te verpotten? :) Ik hoor graag wat jullie denken.

plantschade.jpg
plantschade.jpg (187.98 KiB) 3054 keer bekeken
kaatje19

0 bedankjes

Re: Problemen met Kentia Palm

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 apr 2016 20:48

Waarschijnlijk staat hij te nat onderin de pot. 2x per week water geven is te veel. Het volstaat om de kluit 1x per 14 dagen goed nat te maken door er flink water door heen te gieten.

Maar let op: als je ziet dat de kluit van water verzadigd is, moet je hem goed laten uitlekken, de bak eronder goed legen en dan nog de pot scheef houden. Je zult zien dat er dan nog veel water uit de pot loopt. Dat moet je wegggooien.

Dan kan de palm er weer 14 dagen tegen aan en komt ie nooit te nat te staan, zoals nu.

Voeding geven volstaat ook 1x per 14 dagen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 apr 2016 00:51

Het blad op de achtergrond ziet er overigens goed uit. Is het aangetaste blad misschien ouder? Ik ervaar bij Howea soms hetzelfde probleem, i.e. droge plekken die in het blad ontstaan tijdens de winterperiode. Ik heb meerdere Howea's die in huis overwinteren. De Howea die warm staat verbruikt aanzienlijk meer water dan de exemplaren in de onverwarmde ruimte (10-15°C). Deze blijven het best in conditie. Warmte en een lage luchtvochtigheid is waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak van dit verschijnsel. De afgelopen winter was de koele overwinteringsruimte warmer als gewoonlijk waardoor de groei van de kentia' s niet volledig tot stilstand kwam en er verscheidene nieuwe bladeren ontsproten. Alhoewel Howea een vrijwel onverwoestbare kamerpalm is, is het goed om deze palm dagelijks met de plantenspuit te nevelen bij voorkeur met of zacht (of onthard) (regen)water op kamertemperatuur. Ideaal is een verdamper met een hygrostaat die de luchtvochtigheid op 50% (rh). Wij mensen voelen ons daar ook prettiger bij.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor kaatje19 op 23 apr 2016 12:37

Heel erg bedankt voor de tips! :) Ik hoop echt dat het nog in orde komt.

Helaas zitten die droge plekken niet op maar 1 blad, maar op een groot aantal. Ik ga eerst proberen minder water te geven, maar wel te besproeien. Dit doe ik onder de douche (aarde afdekken) of met de plantenspuit. Wie weet gaat het dan al vooruit...

Nogmaals reuze bedankt. :)
kaatje19

0 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen