Trachy carpus zonder groei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachy carpus zonder groei

Berichtdoor Antonisse op 25 mei 2016 14:14

Goedendag,

een aantal maanden geleden heb ik een Trachy Carpus van ongeveer een meter hoog aangeschaft bij Intratuin. Ik heb deze toen in een grote pot geplaatst met daarin veel drainage material.

Nu heb ik tot mijn spijt geen enkele groei bij de plant geconstateerd. Bij warme dagen heb ik de plant altijd bespoeid met de tuinslang.

Enkele weken geleden las ik over de plant op internet. Veel van deze planten zouden hier in kleigrond komen. Ik heb vervolgens direct de plant uit de pot verwijderd en alle harde grond voorzichtig tussen de wortels verwijderd. Met fijne nieuwe grond heb ik de plant weer netjes in de pot gezet. Maar helaas nog steeds geen groei en hangende bladeren.
De plant lijkt helaas dood te zijn.

Ik vind dit heel jammer. Ik heb Intratuin een mail gestuurd, maar geen reactie ontvangen.
Het was een palm van 60 euro.

Heb ik iets verkeerd gedaan?

Vriendelijke groet,
D. Antonisse
Antonisse

0 bedankjes

Re: Trachy carpus zonder groei

Berichtdoor Sub T op 25 mei 2016 14:35

Ik zou zeggen post eens een foto, dan kunnen we zien hoe de plant eraan toe is.
Een palm die altijd in een kas heeft gestaan heeft misschien even nodig om wat te acclimatiseren. Het zou kunnen dat het blad verbrand is, het zou ook kunnen dat ze een klap gekregen heeft van de overgang warme kas-->koude buitenlucht.
Je kan sowieso niet verwachten van een exemplaar in pot die net aangeschaft is dat die nu al enkele bladeren zou gegroeid hebben hoor.
Als de wortelkluit is verstoord geweest ga je ook weer meer geduld moeten opbrengen.
Een palm altijd zonder de wortels los te maken overpotten, maar uiteraard als de klei er moet uitgespoeld worden moeten die wel even verstoord worden.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Antonisse op 25 mei 2016 19:52

Goedenavond,

hierbij opnieuw een poging de foto te posten. Ging eerder mis ivm grootte van bestand.

Vr.gr.,
D. Antonisse
Antonisse

0 bedankjes

Berichtdoor Antonisse op 25 mei 2016 19:54

Goedenavond,

hierbij opnieuw een poging de foto te posten. Ging eerder mis ivm grootte van bestand.

Vr.gr.,
D. Antonisse
Antonisse

0 bedankjes

Berichtdoor Antonisse op 25 mei 2016 20:03

Foto
Bijlagen
rsz_220160525_192858.jpg
rsz_220160525_192858.jpg (278.96 KiB) 3477 keer bekeken
Antonisse

0 bedankjes

Berichtdoor Antonisse op 25 mei 2016 20:07

Foto2
Bijlagen
rsz_20160525_192845.jpg
rsz_20160525_192845.jpg (278.8 KiB) 3472 keer bekeken
Antonisse

0 bedankjes

Berichtdoor Mate op 25 mei 2016 20:33

Beste Antonisse, waar ik het meest moeite mee hebben dat je veel te veel geld hebt betaald voor dat formaat trachy. Misschien wel 10x te veel. De trachy zelf ziet er verwaarloosd uit, het zal wel een tijd duren voordat hij zich een beetje happy gaat voelen. Groei zal je bij een gezonde palm al niet heel snel zien na overpotten maar een palm die niet happy is heeft alleen maar meer tijd nodig om eerst een gezond wortwlstelstel aan te maken. Ik zou zeker een klacht indienen war betreft de prijs die je hebt betaald. Gr matko
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor rice op 25 mei 2016 21:34

hoi

vraag..heeft die pot gaten in de bodem? Da's wel belangrijk..
Verder lijkt deze pot me aan de grote kant voor het formaat plant, geen idee hoe groot de kluit was voordat je hem hebt overgepot?

De plant lijkt me nog te leven, afhankelijk van de staat waarin de wortels verkeren zal ie zich gewoon moeten kunnen herstellen, ervan uitgaande dat je pot drainage gaten onderin heeft.

Verder hoef je de plant niet veel water te geven, deze pot is flink en beste laat je hem af en toe uitdrogen tussen sproei/gietbeurten door. Trachycarpus is geen tropische palm en we zitten niet in de tropen..jammergenoeg:) teveel water vind de plant niet fijn, hij heeft maar weinig blad dus verdamping zal bescheiden zijn, zeker met dit weer momenteel.

en ja idd beetje duur was ie wel:)

succes!
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Antonisse op 25 mei 2016 21:56

Hartelijk dank voor uw reacties. De prijs was inderdaad hoog. Als ie nu maar wat gezond leek.
U denkt dus dat de plant mogelijk nog leeft?

Ik heb de plant in een kleinere binnenpot staan hoor, dus de grote pot
is opgevuld met stenen en piepschuim. Het wortelstelsel zat in keiharde
geelachtige grond. Dat heeft de plant een forse knoei gegeven denk ik.

De plant ziet er uitgedroogd uit maar herstelt bijna niet.

t Had een mooi sierraad moeten zijn in een mooie pot.

Vr gr,

D Antonisse
Antonisse

0 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 25 mei 2016 22:01

Oei, voor 60 euro koop je normaal gezien een Trachycarpus met +/- 50 cm stam, soms zelfs meer. Je hebt de stam toch niet begraven in die grote pot :D
Ik heb verder niets aan bovenstaande toe te voegen, zoals rice zei, er moeten gaten onder in de pot zitten, ook al zit er drainage materiaal of absorberende kleikorrels onderin.
Ik vind de pot ook groot, die geraakt op 1jaar nooit goed doorworteld, waardoor het risico bestaat dat de grond volgende winter te nat blijft, maar als je hem tijdig onder een afdak ofzo kan zetten (begin tot half oktober) hoeft dit geen probleem te zijn.
Sub T

138 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen