Bij Palme per Paket heb ik begin juni 2 varianten gekocht: de Oceana en de South Island. Beide soorten kunnen wellicht iets meer koude aan dan de Noord-eiland varianten. (Maar het verschil zal klein zijn).
Ik heb de planten verpot in mediterrane potgrond waardoor wat perliet is gemengd en een klein handje koekorrels. De potjes waarin ze stonden waren wel erg klein.
Zo stonden ze erbij direct na het verpotten (6 juni):

Oceana

South Island
En hier twee plaatjes van de groei in een maand tijd
6 juni: Oceana

4 juli: Oceana, het blad is gedeeltelijk geopend

6 juni: South Island: begin van een nieuwe speer te zien

4 juli: flink aantal cm gegroeid!

En zo staan de planten op het dakterras erbij:

De planten zijn beschermd tegen de volle zon dmv een dubbele laag vijverbegroeiingsmat.
Met mijn PAR meter heb ik gemeten dat de planten maximaal rond de 700 umol/m2/s ontvangen. In de volle zon zou dit meer dan 2000 zijn, terwijl volle schaduw meer richting de 100 gaat.
Tegen een uur of 16.00 krijgen de eerste bladeren volle zon.
Gisteren heb ik een grondige inspectie gedaan en ik zag twee problemen, die er waarschijnlijk al waren toen ik de planten binnenkreeg, maar die ik nu pas zag: kalium gebrek en schildluis (dat laatste vermoed ik althans).
Op de bovenkant van de bladeren zag ik een redelijk aantal wittige rondjes van max 1 mm zitten. Ze vallen eraf te schuiven en als dat intact gebeurd zit er een klein zwart/bruin puntje in het midden. Nooit gezien, maar het internet lijkt aan te geven dat dit schildluis is. Dus heb ik zoveel mogelijk voorzichtig verwijderd en vervolgens de bladeren bespoten met organische vetzuren om ze te verstikken.
Na het bekijken van foto’s die ik had genomen vlak nadat de plant binnenkwam, moet ik concluderen dat die beestjes al aanwezig waren, maar doordat ik ze nog nooit had gezien, heb ik ze gemist. Beetje jammer, maar nu al wel weer een ervaring rijker.

Het tweede probleem is dat de South Island een kalium gebrek lijkt te hebben. Het valt nauwelijks op, het was dat een zeer laagstaande zon het blad min of meer van de onderkant belichtte. Hierdoor vielen de puntjes in het blad op van de twee oudste bladeren. Vanaf de bovenkant zie je dit nauwelijks, maar als je van de onderkant kijkt is het ook duidelijk.
Foto met een licht van laagstaande zon

Puntjes in blad doen mij vanuit de aquaristiek al denken aan een kalium gebrek en het internet lijkt dit te bevestigen: http://edis.ifas.ufl.edu/ep269 : Symptoms of potassium (K) deficiency vary among species, but always appear first on the oldest leaves. Older leaflets of some palms such as Dictyosperma album (hurricane palm) are mottled with yellowish spots that are translucent when viewed from below (Figure 1).
Wat hieraan te doen? De planten zijn net overgepot, maar als de wortels even snel groeien als de bladeren, heeft de plant misschien pas wat aan deze nieuwe aarde over een paar maanden. Vloeibare voeding? Ik was sowieso van plan om de vloeibare voeding van mypalmshop te kopen omdat daar weinig zouten in blijken te zitten.
Overigens zijn ook de bladeren van de Oceana niet helemaal egaal groen. Dat was al niet het geval toen ik de plant ontving. Misschien ook een voedingstof gebrekje?

Verder ben ik van plan om de planten buiten te overwinteren, in een klein kasje of iets van een zelfbouwsel, met een warmtelint en thermostaat. Helemaal vorstvrij. Overigens: de vorsttolerantie van deze soort (-2/-3), is dat op basis van de 2 metertemperatuur of de temperatuur op klomphoogte (10 cm)? Dat maakt natuurlijk veel verschil.
In het voorjaar wil ik dan als eerste gaan bemesten met zowel de vloeibare bemesting van mypalmshop als de slow-release korrels. De gedachte is dat de vloeibare bemesting direct beschikbaar is voor de plant, terwijl dat niet zo is voor de slow release korrels (afgifte gedurende 2-3 maanden). Dus het algehele idee dat ik had is om in de lente 1 a 2 x te bemesten met de vloeibare bemesting, waarna de slow-release korrels de voeding overnemen.
(ik heb veel gelezen op het forum hierover en ben tot de conclusie gekomen dat ik een all-in-one bemesting wil doen, en niet individuele voedingstoffen, al dan niet organisch, omdat ik te weinig ervaring heb. Deze discussie vond ik zeer informatief http://www.palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=9&t=10780 ).
Met betrekking tot water geven: ik weet deze plant vrij vochtig moet worden gehouden, maar mag de bovenkant van de aarde wel een beetje uitdrogen? Bij veel van mijn andere potten is het nog prima vochtig op een paar cm diepte als de bovenkant helemaal droog is. Overigens hebben de planten gedurende de gehele maand zoveel water over zich heen gekregen dat de aarde de hele tijd erg nat was. Wellicht te nat? Kan me voorstellen dat de wortels het iets droger zouden willen hebben.
Een uitgebreide post, van (ik hoop) een langdurend topc!
Groetjes,
Yme
ps: ik heb nog 4 South Island varianten besteld om te gaan spelen-testen.