draco schreef:Een verhaal dat nieuwsgierig maakt, een paar foto 's kunnen het verduidelijken. In ieder geval vergroot het de kans dat iemand de namen weet. Dit forum handelt niet exclusief over palmen, ananas en bromelia' s passen er prima bij.
Hallo en dank voor de reactie die ik jammer genoeg pas na x aantal tijd lees

, fotootjes volgen zeker en vast nog ! Ik moet nog éen en ander aanpassen op mijn webalbum

, tenzij jullie dolenthousiast zitten te wachten op fotootjes met oa Emmanuel Van Exo Terra "halfnaakt" voor een tent in Tanzania ? mmmh nope die staan onder mijn copyright haha

.
Oké , dat was

, en dus nu ivm de palmen dan ,
de kleinere versie van zes jaar telde eigenlijk al 8 jaar jong ! Deze was blijkbaar een of andere hybride die dan ook puur voor '' commerce ' gekweekt zijn , om maar te durven spreken van letterlijk ' kasplantje ' , ik heb de planten laten inspecteren door een deskundige van een tuincentra die hoofdzakelijk in tropische soorten doet en deze liet weten dat hij stomverbaasd was dat ik erin sloeg zulk ' kasplantje ' zo'n lang leven te geven aangezien dat oorspronkelijk geen palm is maar een epyfiet (of hoe je t schrijft lol ) de luchtworteltjes zaten nl in volle pot dus bijzonder genoeg dat dat kleine ding het zo lang nog heeft gehouden en dat sterfte uiteindelijk dan ook is voorgevallen doordat zijn wortels zodanig opgehoopt zaten omdat deze nu net scheuten begon te maken , of alvast poging tot , hij raakte niet verder dan wortelstokken aanmaken en zelf afsterven . dat is dus een jammere kwestie maar tja , it happens

Ivm de wat grotere palm ( mijn cadeautje van reeds x aantal jaartjes terug ) , dat is een phoenix canariensis aan haar blad te zien , klassieke dadelpalm look in ieder geval ( zoals eerder vermeld fotootjes volgen!)
, nu het goede nieuws ivm die palm dan ?

she survived !!!
Het gaat om een vrouwtje die momenteel niet buiten mag of beter 'mocht ' omdat ze te gevoelig was en de kans op in bloei schieten te groot was , zeker gezien de leeftijd , volgens die man zou ze dan ook dit jaar beter niet in bloei gaan en hij verwacht dit ook niet aangezien ze moet herstellen en meer blad aanmaak meer energie zal kosten zeker als ze nog zou in bloei staan , gelukkig is deze niet TE gigantisch groot en kreeg ze nu een plekje op de slaapkamer naast mijn mannelijke canariensisjes ( die zijn overigens toch te jong voor haar

)
Ze telt inmiddels ( god zij dank ! ) weer een kleine bos bladeren en staat halfdroog halfvochtig met een folie over haar pot heen , temperatuur : 24-25° c en bij nacht 22°c , staat met extra belichting en verwarming en komt er stilaan meer en meer terug door

)
Al lijkt het er wel op dat ze erg veel moeite heeft om haar groensel ook effectief te behouden , zo nu en dan kan ik niet anders dan weer maar eens een jong blad te verwijderen wegens half afgestorven .
Iemand per toeval ervaring met canariensis die bv bij een lange afwezigheid te dor is geworden en dus eveneens veel bladeren had die afstierven ? Zoja , wat was Uw techniek om deze schatjes terug naar hun mooi groene staat te krijgen ?
P.s. : ze lijkt nu wel erg klein in vergelijking met wat ze was ! de wijze waarop ze blad maakt is eerder hangend dus zet ze uit in breedte maar bijzonder weinig in de hoogte terwijl ze eigenlijk meer hoog was dan breed ( bijna krullende bladeren had deze , licht afhangend doch in prima staat ) , dus alle tips om haar weer 1 van de grootste te maken in huis zeker welgekomen !
blanke halfbloed met een passie en groot respect voor alle natuur ,verzot op mijn tropische planten maar ook op mijn Belgische planten;Regelmatig op expeditie in de tropen waar je lekker kokosnoten kan meenemen naar gelieve :p !