Winterhardheid palmen.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Winterhardheid palmen.

Berichtdoor yakuza op 09 jun 2010 18:45

Waarom ben ik weer het slachtoffer van een (Winterharde) Palm met Speerrot.
Fortuneï, stamhoogte 50 cm.
Heb juist de speer kunnen uittrekken en gat opgevuld met cuprex. (Werking bordeauxse pap).
Hopelijk komt hij er nog door. Gat is toch zeker 15 a 20 cm diep.
Als ze dan toch zo winterhard zijn waarom steeds vochtigheids problemen tijdens of juist na de koude. Overal waar je leest, Fortuneï moet niet beschermd worden, mijn gedacht :evil:
Heb ook fortunei staan met stammetje van 5 cm. 2 jaar achtereen speerrot maar komt er inmiddels terug door.
Zouden ze beter bij de beschrijving winterhard zetten, plant beschermen tegen vocht. ( heel de winter vliesdoek er rond of zo.
Misnoegd en rouwend exoten liefhebber.
yakuza

14 bedankjes

Re: Winterhardheid palmen.

Berichtdoor Christophe op 09 jun 2010 20:08

Je hebt wel wat gelijk hoor, vorstbestendig zou een betere omschrijving zijn dan winterhard zoals Ro eerder ook eens aangaf.

Een buurman van me heeft zijn twee palmen (fortunei's) in pot ook de hele winter beschut onder het terras gezet, alle twee speerrot. Een andere buurman heeft zijn exemplaar zelfs in het tuinhuis gezet met minimum temperatuur van -5°C, ook speerrot :( ... maar ze herstellen zich wel hoor (en de palmen ook :) )

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 09 jun 2010 20:24

Dan moet ik ook nog eens in herhaling vallen....

De standplaats maakt verschil tussen leven en dood. Ik heb een trachy met stam van 20 cm, staat al 2 jaar buiten, nooit beschermd. Geen schrammetje niets nada. Hij staat tegen een houten muurtje pal op het zuiden. Zelfs als het vroor was het met de zon er op snel 12 graden (temp in de zon natuurlijk). Dus daarom is ons forum zo goed: niet iedere palm doet het even goed en daar is de standplaats, grond enz allemaal een factor in.....winderige plaats....Zo leren we bij.

Zonde van uw palmpjes. Kunt u eens iets vertellen over standplaats enz
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 09 jun 2010 20:30

De standplaats maakt verschil tussen leven en dood.

Welja, dat bedoel ik net. Ik had mijn buurman aangeraden zijn palmen die in pot stonden in de winter beschut (met afdak) in de hoek onder het terras te zetten. Dit zou perfect moeten lukken vermits het daar het minst koud is en ze bovendien droog staan, maar beide speerrot. En normaal zou een fortunei toch zeker -5°C moeten verdragen in een geïsoleerd tuinhuis (bij de andere buurman), maar ook speerrot dit kan misschien wel aan wat anders gelegen hebben ...

En dan heb ik een Jubaea chilensis zaailing die de hele winter buiten op het terras heeft gestaan in pot in weer en wind (en sneeuw) en die is volop in de groei. Kan raar lopen :)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 09 jun 2010 22:06

Het is niet de koude op zich die de boosdoener is... maar de combinatie van koude + vocht. Kijk maar in het noorden van Italië, daar vriest het ook hoor en overleven de palmen zonder enige bescherming, ginder regent het gewoon veel minder.
Met een bescherming tegen de regen kom je volgens mij al ver!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 09 jun 2010 22:26

yakuza,

Exotisch tuinieren in bij ons in de kempen een extra uitdaging. Geef echter de moed niet te snel op.
Mijn 3 trachycarpus fortunei's hadden alle 3 speerrot. Voor ene vreesde ik zelfs. 2 van de 3 hebben inmiddels een nieuwe speer, bij de andere lijkt er stilaan toch ook iets naar boven te komen. Deze zijn gedurende de ergste vorst beschermd geweest tegen vorst met afdakje en een bigbag.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 11 jun 2010 17:24

Peter,

Zou het niet kunnen dat je bigbag te vochtig blijft en dat je daardoor speerrot krijgt? Als je een grote bladkroon hiermee afdekt kan er geen lucht circuleren en krijg je condensvorming.
Bij ons deze winter geen noemenswaardige verliezen of schade, gewoon een andere manier van bescherming toegepast.

groetjes,

D.
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 11 jun 2010 21:47

Volgens mij is een luchtige tent met plexidak beste overwinteringsmethode.Hier in het westen is die voor Trachies niet nodig,vorige winter viel het hier nog mee met -8,5 ,maar voor andere palmsoorten is zo een tent hier echt onmisbaar wil je in het voorjaar mooie palmen,tegen dat ze anders weer een mooie kroon hebben is de zomer al halverwege,ik verkies dan liever een lelijke tent in de winter dan een lelijke palm in de zomer,in de winter zie je de tent toch weinig door de korte dagen.De winterhardheid die bij Butia vermeld wordt is volgens mij overdreven,veilig in de tent lijkt mij de beste oplossing.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 11 jun 2010 22:56

xride1,

Het zou kunnen, ik had 3 lange palen er rond geslagen en hierover de bigag. De lucht kon hieronder door nog circuleren. Zou dit nog te vochtig zijn erin denk je?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 12 jun 2010 10:19

Ik denk dat de bigbag zelf weinig lucht doorlaat en de lucht komt dan enkel van onderen ,zo krijg je bovenin de bigbag mogelijks afzetting van vocht,ik denk dat het als basis beter is van het dak in plexi(daar kan je niet onderuit die moet water en luchtdicht),je kan ook 1 kant ,de regenkant doe ik dichtdoen met doorzichtig plastiek(in koude gebieden misschien best bubbelfolie)ik gebruik gewoon doorzichtige(bij veel regen kan je tot max 3 kanten met plastiek toedoen met steeds gleuf bovenaan, doorzichtig plastiek ,kwestie van goed zicht op de palm te houden.Het plexiglas van het dak is overhangend (dus groter oppervlak dan de palen),dit is nodig om aan de plastiek zijkant bovenaan een gleuf van 5 TOT 10 cm te laten voor luchtcirculatie.De andere zijkanten als basis met 1 laag lucht en lichtdoorlatend vliesdoek(bij invallende koude verdubbel ik deze)Bij temp onder -5 gaat de gleuf bovenaan snachts toe ,ik gooi dan nog extra doek over het dak)Binnen in de tent laat ik de palm volledig vrij,wel kerstverlichting rond stam en hangende werklamp(gloeilamp),volgende winter ga ik zelfs 2 hangende werklampen hangen,ik heh ook afstandsbediening gekocht voor volgende winter zodat ik mijn verwarming met een druk op de knop kan regelen.Ik heb ook weerstation in de tent.Met het vliesdoek heb ik dus aan de zijkant verluchting tot bovenaan wat je met de bigbag niet hebt.Met te weinig lucht circulatie heb je groot risico op schimmels,speerrot.Je zou eens een weerstation met luchtvochtigheidsmeter in de bigbag moeten hangen,ik denk dat je sommige dagen zou opkijken van de hoge waarden;ik heb dit vorige winter kunnen controleren en in de luchtige tent viel dit goed mee,nadeel van een luchtige tent is wel dat je rap de verwarming moet in schakelen (vooral snachts want overdag is er goed serreeffect door plexiglas en de Z kant in plastiek(de z kant is ook de zonkant in de winter en daar haal je ook heel wat warmte uit)De tent is volgens mij ook best hoog genoeg om bij de palm te kunnen en beter voor de luchtcirculatie,want ik denk dat de bigbag ook te dicht bij de palm is.Ik heb ook blijvende pvc buizen in de grond om werk en wortels te sparen bij plaatsen van de palen,eens de tent staat kan je met een gerust hart de winter in vind ik en heb je er niet veel werk meer aan.Met mijn afstandsbediening zal dit komende winter nog makkelijker zijn en kan ik van achter het raam de temp controleren en de verwarming regelen.
Dejagere

45 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen