Benjamin's palmen beginners vragen.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Benjamin's palmen beginners vragen.

Berichtdoor Benjamin op 13 jun 2010 11:41

Ik heb gisteren een Phoenix roebelenii gekocht, ongeveer 30cm stam en totaal zo'n 70cm.

(Voor een tientje kan je niet sukkelen, dacht ik zo.)

Mijn tuin op het zuiden ligt heel beschut, mijn beide buren hebben een hoog balkon achter het huis met daaronder de keuken in de aanbouw.
Ik heb deze niet dus mijn tuin ligt heel erg in de luwte.
Nu wil ik een tropisch hoekje maken tegen mijn eigen muur en de muur van de buren, deze hoek blijft dan denk ik het warmst in de winter, welke hier toch al zacht zijn daar ik 350meter van de zee afwoon.

Ik ben best bereid om hem te beschermen in de winter met een afdak en evt lichtslang en vliesdoek.

Zou het een kans hebben of maak ik beter er een mooie potplant van ?
Het zelfde wil ik eigenlijk ook doen met een washingtonia filifera.
Laatst bijgewerkt door Benjamin op 19 jun 2010 10:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Benjamin

2 bedankjes

Re: Phoenix roebelenii een kans buiten?

Berichtdoor draco op 13 jun 2010 12:25

de phoenix is in principe een binnenpalm , maar die kan zeker tijdens de zomer buiten staan
wel opletten , want je pas aangekochte phoenix zal waarschijnlijk groot gebracht zijn in een serre , dus als je die buiten wilt zetten , eerst laten wennen aan de zon ( = de eerste dagen in schaduw , dan halfschaduw en stilaan in de zon plaatsen )
tijdens zonnige en warme dagen , zeker veel water geven , ik heb mijn phoenix zelfs tijdens de zomer steeds met zijn voeten in het water staan
wat betreft de winter , ZEKER binnenhalen , want zelfs met lichtslang of overdekking riskeer je deze mooie palm kwijt te spelen
misschien eens een foto plaatsen van beide aankopen ???
wat de washingtonia betreft , die kan je proberen te overwinteren via lichtslang en overdekking , zorg ervoor dat hij zo droog mogelijk de winter kan ingaan , en dat hij niet teveel last heeft van regen en sneeuw
succes ermee
draco

Berichtdoor amourath op 13 jun 2010 22:22

Phoenix roebelinii buiten overwinteren? Dan maakt hij geen schijn van kans... gewoon mooi binnen plaatsen! Zelfs al zou je hem levend door de winter krijgen, dan nog zou hij er zo belabberd uitzien dat je beter een nieuwe kan halen.
Een Washingtonia is wat sterker maar zal ook de nodige zorgen vragen: een overkapping is noodzakelijk, en bij vriesdagen eveneens een bescherming. Het is het proberen waard, mits de juiste inspanningen kan dat lukken maar het is niet vanzelfsprekend.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Benjamin op 13 jun 2010 22:59

Okee dat is duidelijk zat, potplant dus ;)

De washingtonia moet nog gekocht worden maar die zat in het zelfde idee, vandaar dat ik die erbij vroeg.

Ik zal deze nog wel kopen en buiten houden omdat die met geluk en verzorging wel een kans heeft.

Phoenix r. hou ik dan swinters binnen.

Bedankt.

Ojaa, foto regel ik nog ;)
Benjamin

2 bedankjes

Berichtdoor amourath op 13 jun 2010 23:32

Benjamin schreef:De washingtonia moet nog gekocht worden maar die zat in het zelfde idee, vandaar dat ik die erbij vroeg.

Ik zal deze nog wel kopen en buiten houden omdat die met geluk en verzorging wel een kans heeft.

Exotic Life van dit forum heeft een Washingtonia in volle grond en dat reeds x aantal jaar - soms wat winterschade maar de palm groeit zo snel dat dat in een mum van tijd vergeten is - enkele foto's in dit topic!
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 13 jun 2010 23:41

het kan maar enkel als je hem vorstvrij kan houden en bij mij lukt dat al 2 winters met een lichtslang...

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Benjamin op 19 jun 2010 10:28

Nog een andere vraag.

Ik wil straks in 1x een tropisch stukje in mijn tuin maken en een aantal soorten tegelijk inplanten.
Maar dat wil ik wel voorbereiden om zoveel mogenlijk "domme" fouten te voorkomen.

Een deel van de planten zal een overkapping nodig hebben.
Maar ook een deel niet.
Logischer wijs zou je ze dan niet samen moeten zetten maar ik heb maar 1 plekkie en wil ze nou eenmaal samen zetten.

Kan het kwaad voor trachycarpus als deze onder een lichtdoorlatend afdak staat in de koude maanden ?
Ik zie eigenlijk nooit een afdak er boven.

Zou dan in de niet-vorst dagen gericht wat water kunnen geven bvb.

Graag jullie mening!
Benjamin

2 bedankjes

Re: Benjamin's palmen beginners vragen.

Berichtdoor sky96765 op 19 jun 2010 11:01

Benjamin,

een Trachycarpus met een afdak erboven in de zomer is niet het beste, trachycarpus heeft veel zon en warmte nodig om nieuwe bladeren te maken. Een afdakje zet ik meestal alleen wanneer het langdurig vriest en sneeuwt zodoende het hart droog te houden. Alsook behoeft de trachy geregeld water(liefst regenwater) om zijn wortelgestel aan te maken.

kan je geen kleinere afdakjes maken voor de soorten die het wel nodig hebben.

groetjes
Phil
sky96765

5 bedankjes

Re: Benjamin's palmen beginners vragen.

Berichtdoor Benjamin op 19 jun 2010 11:22

Ik bedoelde ook alleen de winter hoor.

Kleine afdakjes kan wel, maar door de wind en dergelijke zal er dan gemakkelijker water daar komen waar het niet gewenst is.
Benjamin

2 bedankjes

Berichtdoor amourath op 19 jun 2010 11:47

Benjamin schreef:Kan het kwaad voor trachycarpus als deze onder een lichtdoorlatend afdak staat in de koude maanden ?

Nee hoor. Zo lang hij maar voldoende licht krijgt, droogte is veel beter dan vocht in de winter.

Benjamin schreef:Ik zie eigenlijk nooit een afdak er boven.

Omdat deze palm het meestal ook niet nodig heeft, hij is vrij sterk... maar toch zijn er ieder jaar die speerrot krijgen, en dat komt door teveel vocht... dus met zo'n dakje ga je hem daartegen al beschermen, dat is prima!
amourath

112 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen