door retep43 op 27 jul 2010 23:11
ik heb een grote en 2 kleine trachy's die lange stelen en bladvingers heeft en nog steeds maken,
en die staan bij mij in potten en al 3 jaar buiten, en bij de verkoper zouden ze ook een paar jaar buiten hebben gestaan, dus klopt het niet dat alleen kasexemplaren en exemplaren die te donker staan, lange stelen aanmaken, want mijn tuin ligt pal op het zuiden, dus licht en warmte zat.
Ik denk dat het eerder te maken heeft of een palm in een winderige omgeving staat of niet.
Bij mij waait het zo goed als niet in de zomer omdat het huizenblok omgeven is van hoge bomen,
en dat blijkt wel aan de tal van bananen die ik heb staan, want daar zit nog nergens een scheurtje
in, dus lijkt me dat dat wel invloed heeft op de groei van het blad van de trachy.
Ik heb dan wel eens een paar exemplaren gezien die bij een boer te koop stonden, en een paar bij strandtenten aan de kust, en bij de boer stonden ze langs het weiland in de volle wind, en zo ook de exemplaren aan de kust, en die hadden dus korte stelen met korte dikke vingers, en die zagen er niet meer uit omdat ze lettelijk aan gort gewaait waren. In die omstandigheden denk ik dan ook niet dat daar een lange steel met lange vingers aan zal groeien, en geeft het voor mij aan dat de wind
dus invloed heeft op de grote van een steel met blad.