lengte bladsteel t.fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

lengte bladsteel t.fortunei

Berichtdoor bjornobo op 11 jul 2010 10:03

vorige week een mooie fortunei met hele lange bladstelen gekocht. Deze bewust hierop uitgezocht omdat deze boven de lounchebank moet komen. Dankzij de lange bladstelen kunnen we er dan onder zitten.

Ik hoorde van iemand dat deze lange bladstelen komen, omdat ze zijn opgekweekt in het donker en dat ik er volgend jaar gewone, korte bladstelen zal krijgen.

Dat zou erg jammer zijn want dan moet ik deze verhuizen naar een andere plaats.

Kan iemand bevestigen dat dit verhaal klopt?
bjornobo

21 bedankjes

Re: lengte bladsteel t.fortunei

Berichtdoor pascal op 11 jul 2010 10:27

ik ben geen expert maar ik weet wel dat een palm in een kas langere bladstelen krijgt dan in open lucht.
In het donker (met minder licht of te dicht bij elkaar) ook maar kan me niet voorstellen dat men palmbomen in deze omstandigheden kweekt (toch niet op de leeftijd die jij beschrijft).
pascal

1 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 11 jul 2010 14:42

Het is ook wel zo dat er veel variatie zit in de lengte van de bladstelen,ik heb er 1 in volle grond met bladstelen van 90 a 95 cm en paar stelen van 100 cm,andere hebben bij mij bladstelen van 70 a 75 cm.Een palm waar veel bladeren beginnen opzitten begint ook langere bladstelen aan te maken.Het is natuurlijk zo dat palmen die in schaduw opgekweekt zijn lange blad st. hebben en bij uitplanten in volle grond kortere gaan geven maar wanneer er dus meer en meer blad op komt opnieuw weer langere bladstelen geven,ex uit de wind geven ook gemid langere bladstelen naar mijn mening en veel water geven zorgt ook voor weelderige groei met als gevolg langere stelen.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 13 jul 2010 23:14

Dank voor jullie reactie. De fortunei krijgt 2 nieuwe speren en staat in de volle zon. Ben benieuwd wat het gaat worden: kort of lang...
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 16 jul 2010 19:32

bjornobo schreef:Dank voor jullie reactie. De fortunei krijgt 2 nieuwe speren en staat in de volle zon. Ben benieuwd wat het gaat worden: kort of lang...

Lang, het zal een aantal bladeren duren voordat de steel korter wordt en het blad iets steviger.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 27 jul 2010 23:11

ik heb een grote en 2 kleine trachy's die lange stelen en bladvingers heeft en nog steeds maken,
en die staan bij mij in potten en al 3 jaar buiten, en bij de verkoper zouden ze ook een paar jaar buiten hebben gestaan, dus klopt het niet dat alleen kasexemplaren en exemplaren die te donker staan, lange stelen aanmaken, want mijn tuin ligt pal op het zuiden, dus licht en warmte zat.
Ik denk dat het eerder te maken heeft of een palm in een winderige omgeving staat of niet.
Bij mij waait het zo goed als niet in de zomer omdat het huizenblok omgeven is van hoge bomen,
en dat blijkt wel aan de tal van bananen die ik heb staan, want daar zit nog nergens een scheurtje
in, dus lijkt me dat dat wel invloed heeft op de groei van het blad van de trachy.
Ik heb dan wel eens een paar exemplaren gezien die bij een boer te koop stonden, en een paar bij strandtenten aan de kust, en bij de boer stonden ze langs het weiland in de volle wind, en zo ook de exemplaren aan de kust, en die hadden dus korte stelen met korte dikke vingers, en die zagen er niet meer uit omdat ze lettelijk aan gort gewaait waren. In die omstandigheden denk ik dan ook niet dat daar een lange steel met lange vingers aan zal groeien, en geeft het voor mij aan dat de wind
dus invloed heeft op de grote van een steel met blad.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 28 jul 2010 16:23

iedere palm die in donkere omstandigheden (binnen in kas, woonkamer of in diepe schaduw) zal langere bladstelen aanmaken dan dezelfde plant geplant in lichte omstandigheden. dit is bij ALLE planten zo en niet alleen palmen. dus eentje die van nature al lange bladstelen aanmaakt in lichte omstandigheden zal nog langere aanmaken in donkerdere omstandigheden....zo simpel is het!

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen