Knap Dennis
Maar je hebt dus de vrouwelijke bloemen niet afgeschermd ? Dan ben je toch nooit zeker van een zuivere bestuiving/kruising ?
Mijn eerste keer is ook goed gelukt
De vrouwelijke bloemen nog voor de bloei al afgeschermd zodat er nooit iets van wildbestuiving kan plaatsvinden.
Ondertussen elke dag veel stuifmeel opgevangen van mijn mannelijke wagnerianus. De eerste methode met plastiek zakken zoals in mijn post hierboven was geen goed idee door condensvorming... Daarna dus doosjes gebruikt en handmatig tikken of zak erover en goed schudden...
Als de princeps bloemen klaar waren dan de bescherming even weg nemen, zak vol stuifmeel erover, even goed schudden...en dan terug afschermen. Dit enkele dagen later nog eens herhaald met nieuw stuifmeel en dan terug metéén afgeschermd tegen wildbestuiving van andere Trachy's...
Dus de princeps is nu 100% zuiver bestoven met alleen maar wagnerianus.

Door het enkele keren manipuleren van de bloemen zijn er natuurlijk wel redelijk wat bloemetjes verloren/afgevallen...
Maar gisteren de bescherming weggenomen, de vruchtvorming is begonnen en er zijn zeker nog honderden zuivere zaden in de maak

Dit jaar dus 100% zuivere princeps x wagnerianus.
Elk jaar wil ik iets anders creëeren inclusief zuivere princeps natuurlijk, dus niet alleen maar kruisingen...
@Kees, heb jij al meerdere verschillende kruisingen tegelijkertijd gedaan op jouw princeps ? Dus bv 2 bloemtakken met iets & de andere bloemtakken met iets anders ?