Ok gasten, even dit issue terug omhoog halen...
Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en heb ik meer info.
De hybride zaden (T. pr. x wag.) van vorig jaar (2022) waren zeker goed. Ik heb ondertussen al +-50 zaailingen, sommige al met 2 blaadjes enz...
Echter de gescheurde zaden waren meestal niet goed. Die vielen uit elkaar of waren rot. Komt omdat er natuurlijk vocht binnenin kwam met alle gevolgen...
Vorig jaar (2022) was een zeer heet jaar, het was ook de allereerste keer dat ik bloei & zaden kreeg aan mijn T. princeps. Ik dacht dat het hete weer de oorzaak zou zijn van de gescheurde zaden...
MAAR...
Dit jaar (2023) bloeide mijn T. princeps natuurlijk opnieuw. Dit jaar heb ik manueel bestoven met stuifmeel van een mannelijke T. princeps. Dus ik heb nu zuivere/pure T. princeps zaden aan mijn palm hangen
Echter zie ik ook dit jaar weer opnieuw hetzelfde probleem verschijnen, verschillende zaden scheuren open...

Dus exact hetzelfde als vorig jaar...
Onderaan vinden jullie foto's
Het weer is dus uitgesloten als oorzaak want dat is dit jaar wel helemaal het tegenovergestelde als vorig jaar. Je zou denken misschien overvoeding ofzo, maar mijn T. princeps krijgt amper voeding, lijkt me dus zeker niet overvoed. De verzorging & omstandigheden zijn exact hetzelfde als bij mijn andere Trachy's hier in de tuin. Toch heb ik dit probleem niet bij andere vrouwelijke Trachy's hier in de tuin.
Ik begin te vrezen voor een genetisch probleem ofzo ?
Zijn hier natuurkundigen die hun mening eens willen delen aub ?