Butia en Jubaea in volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Butia en Jubaea in volle grond

Berichtdoor marcorietveld op 23 feb 2025 15:40

Ik kom nog wel eens op die internationale forums en lees dan over ervaringen met Butia en Jubaea.

Er wordt dan volop beweerd dat beide het zonder problemen doen in bijvoorbeeld Duitsland en zelf zuid Zweden. Ik ben zelf een Butia Odorata en Eriosphata kwijt geraakt in de winter van 2007/2008 dus kan me die verhalen niet goed voorstellen. Beide lijken mij zelfs in NL/Be een beetje riskant om uit te planten zonder bescherming. Misschien dat er mensen zijn die betere ervaringen hebben.
marcorietveld

4 bedankjes

Re: Butia en Jubaea in volle grond

Berichtdoor Dennis_S op 23 feb 2025 16:35

Dat is best een lastige vraag. Je moet dan echt op de hoogte zijn van de lokale klimatologische omstandigheden. Zo ke ik een tuin in hartje Oostenrijk waar de palmen en agave floreren als de beste.

Wat ik wel weet is dat we in NL maar weinig of geen vergelijkbare situaties hebben.

Strikt genomen en ook met logis h denken begrijp je wel dat als het allemaal zo makkelijk zou zijn, veel soorten hier van nature al zouden voorkomen, maar dat is niet zo.

Wel biedt het veranderende klimaat en ervaring van sommigen hier wel kansen. Zo zijn er best voorbeelden te vinden van onbeschermde soorten, die het toch al lang weten vol te houden. Maar gemiddeld houden de meeste echten het niet lang vol in een Nederlandse winter.

Jubaea kan een hoop koude aan en om die reden hoef je 'm eigenlijk niet te beschermen. Maar langdurige koude en nattigheid doen veel planten de das om. Een oude, gevestigde plant kan ook meer aan. Dus het is allemaal niet zo eenvoudig.

Ik ben iet zo van het zoeken naar wat een plant aankan. Ook niet te doen omdat elke winter een andere mix is van kou, vocht en licht. Ik bescherm soorten als Jubaea altijd omdat ik geen risico wil lopen en ik wil dat ie er altijd goed uitziet. Maar ja, er zit ook ergens een grens aan, vooral als een palm te groot wordt. Maar er zijn genoeg voorbeelden te vinden van mooie grote maar beschermse planten en maar weinig succesverhalen van onbeschermde planten.
Dennis_S

346 bedankjes

Berichtdoor Rob op 23 feb 2025 23:16

eea hangt echt af van ommstandigheden, maar die verhalen gaan in Duitsland wsl nietg algemeen op. hooguit in 1 specifieke tuin...

In ZW NL, denk ik er het volgende van :
- Jubaea kan behoorlijk betrouwbaar zonder bescherming. Overleeft hier nu 18 jaar in volle grond, zonder enige bescherming. Heeft ook al een verhuizing doorstaan. 2 winters terug had ie voor 1e keer speerrot, maar dit groeide er makkelijk uit.

- Butia kan NIET zonder bescherming in mijn tuin. Een wintertje zou wellicht goed kunnen gaan, maar op lang termijn geloof ik er niet in. Alleen doen als je een hele dikke knip hebt en personeel om al de gaten te graven...

Ik ben in die 18 jaar ook al 2 inmiddels Butia verloren (2012 & 2022).
Staan er nog 2 en een Butiagrus...

Wat mij betreft kunnen naat Trachycarpus ook Rhapidophylum histrix en Sabal minor worden toegeveoegd aan het lijstje met Jubaea. Chamaerops zou imo beter passen in het rijtje staan met Butia (net niet helemaal betrouwbaar).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1135 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 feb 2025 01:01

Met de zekerheid dat de winters mild blijven zoals deze, wordt er veel meer mogelijk. Ik zal niet mijn Chamaerops cerifera van ruimt 30 jaar aan de volle grond toevertrouwen maar heb wel een kleiner exemplaar op de vijverberg geplant. De palm overwintert al jaren buiten in kuip en heeft een paar keer speerrot gehad. Voordeel van Chamaerops is dat de palm goed verkrijgbaar is en redelijk goedkoop. De eigenschap tot clustervorming vergroot bovendien de overlevingskans. Moet de palm onder winterse omstandigheden toch worden beschermd, dan is dit vanwege het dwergformaat makkelijk uitvoerbaar. Chamaedorea radicalis die vorig jaar is uitgeplant, heeft z'n eerste winter glansrijk doorstaan en is nu bezig het eerder al ontluikend blad te voltooien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Spikyleafs op 24 feb 2025 11:07

draco schreef:Met de zekerheid dat de winters mild blijven zoals deze, wordt er veel meer mogelijk. Ik zal niet mijn Chamaerops cerifera van ruimt 30 jaar aan de volle grond toevertrouwen maar heb wel een kleiner exemplaar op de vijverberg geplant. De palm overwintert al jaren buiten in kuip en heeft een paar keer speerrot gehad. Voordeel van Chamaerops is dat de palm goed verkrijgbaar is en redelijk goedkoop. De eigenschap tot clustervorming vergroot bovendien de overlevingskans. Moet de palm onder winterse omstandigheden toch worden beschermd, dan is dit vanwege het dwergformaat makkelijk uitvoerbaar. Chamaedorea radicalis die vorig jaar is uitgeplant, heeft z'n eerste winter glansrijk doorstaan en is nu bezig het eerder al ontluikend blad te voltooien.

Die Chamaedorea Radicalis lijkt me intressant, van waar heb je die?
Spikyleafs

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 feb 2025 16:20

Die Chamaedorea Radicalis lijkt me intressant, van waar heb je die?[/quote] https://babypalms.eu/chamaedorea-radica ... t/?lang=en

Momenteel niet beschikbaar maar soms in het assortiment van:
https://cycadales.eu/produit/chamaedore ... l/?lang=en
https://www.achat-vente-palmiers.com/en ... calis.html
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor marcorietveld op 24 feb 2025 21:11

Dennis_S schreef:Dat is best een lastige vraag. Je moet dan echt op de hoogte zijn van de lokale klimatologische omstandigheden. Zo ke ik een tuin in hartje Oostenrijk waar de palmen en agave floreren als de beste.

Wat ik wel weet is dat we in NL maar weinig of geen vergelijkbare situaties hebben.

Strikt genomen en ook met logis h denken begrijp je wel dat als het allemaal zo makkelijk zou zijn, veel soorten hier van nature al zouden voorkomen, maar dat is niet zo.

Wel biedt het veranderende klimaat en ervaring van sommigen hier wel kansen. Zo zijn er best voorbeelden te vinden van onbeschermde soorten, die het toch al lang weten vol te houden. Maar gemiddeld houden de meeste echten het niet lang vol in een Nederlandse winter.

Jubaea kan een hoop koude aan en om die reden hoef je 'm eigenlijk niet te beschermen. Maar langdurige koude en nattigheid doen veel planten de das om. Een oude, gevestigde plant kan ook meer aan. Dus het is allemaal niet zo eenvoudig.

Ik ben iet zo van het zoeken naar wat een plant aankan. Ook niet te doen omdat elke winter een andere mix is van kou, vocht en licht. Ik bescherm soorten als Jubaea altijd omdat ik geen risico wil lopen en ik wil dat ie er altijd goed uitziet. Maar ja, er zit ook ergens een grens aan, vooral als een palm te groot wordt. Maar er zijn genoeg voorbeelden te vinden van mooie grote maar beschermse planten en maar weinig succesverhalen van onbeschermde planten.

Butia en Jubaea zijn hier in Nederland zonder bescherming lastig langdurig in leven te houden volgens mij. De afgelopen 10 winters (behalve 2021) waren behoorlijk zacht en waarschijnlijk geen probleem maar ik kan me de winters rond 2010 herinneren waarbij ik me zelf zorgen maakte over mijn Trachies.
marcorietveld

4 bedankjes

Berichtdoor marcorietveld op 24 feb 2025 21:20

Rob schreef:eea hangt echt af van ommstandigheden, maar die verhalen gaan in Duitsland wsl nietg algemeen op. hooguit in 1 specifieke tuin...

In ZW NL, denk ik er het volgende van :
- Jubaea kan behoorlijk betrouwbaar zonder bescherming. Overleeft hier nu 18 jaar in volle grond, zonder enige bescherming. Heeft ook al een verhuizing doorstaan. 2 winters terug had ie voor 1e keer speerrot, maar dit groeide er makkelijk uit.

- Butia kan NIET zonder bescherming in mijn tuin. Een wintertje zou wellicht goed kunnen gaan, maar op lang termijn geloof ik er niet in. Alleen doen als je een hele dikke knip hebt en personeel om al de gaten te graven...

Ik ben in die 18 jaar ook al 2 inmiddels Butia verloren (2012 & 2022).
Staan er nog 2 en een Butiagrus...

Wat mij betreft kunnen naat Trachycarpus ook Rhapidophylum histrix en Sabal minor worden toegeveoegd aan het lijstje met Jubaea. Chamaerops zou imo beter passen in het rijtje staan met Butia (net niet helemaal betrouwbaar).

Ik begrijp dat er een duidelijk verschil is tussen Butia en Jubaea wat hardheid betreft. Mijn eigen ervaring is dat Butia's erg gevoelig zijn voor rot. Ze zien er na de winter goed uit maar als het warmer wordt takelen ze snel af en leggen vaak het loodje. Jammer dat Jubaea nog niet veel te koop zijn anders zouden misschien meer mensen ze uitproberen.

De mildste locatie in Nederland is denk ik Zeeland. Het westen is zone 9a zag ik. Vreemd genoeg zie je niet veel exotische planten in dat gebied. Ik ben er vaak geweest maar zag er zelfs maar zelden Trachies.

Voor Chamaerops is -10 C wel de grens. Ik ben al een paar keer van voor af aan moeten beginnen na een strenge winter. Ze komen gelukkig bijna altijd terug na schade.
marcorietveld

4 bedankjes

Berichtdoor marcorietveld op 24 feb 2025 21:27

draco schreef:Met de zekerheid dat de winters mild blijven zoals deze, wordt er veel meer mogelijk. Ik zal niet mijn Chamaerops cerifera van ruimt 30 jaar aan de volle grond toevertrouwen maar heb wel een kleiner exemplaar op de vijverberg geplant. De palm overwintert al jaren buiten in kuip en heeft een paar keer speerrot gehad. Voordeel van Chamaerops is dat de palm goed verkrijgbaar is en redelijk goedkoop. De eigenschap tot clustervorming vergroot bovendien de overlevingskans. Moet de palm onder winterse omstandigheden toch worden beschermd, dan is dit vanwege het dwergformaat makkelijk uitvoerbaar. Chamaedorea radicalis die vorig jaar is uitgeplant, heeft z'n eerste winter glansrijk doorstaan en is nu bezig het eerder al ontluikend blad te voltooien.

Ik heb zelf meerdere Cerifera, Vulcano en een Humilis Chamaeropsen uitgeplant in de tuin. Ze staan er nu al 20 jaar onbeschermd en doen het erg goed. Ik moet ze zelfs een paar keer jaar flink bijsnoeien. Ze zijn wel een paar keer terug gevroren dus een echte hoge stam zit er in Nederland denk ik niet in.

Chamaedorea radicalis heb ik nog niet geprobeerd.

Misschien zouden Cordylines nog wel eens een optie kunnen zijn in het zuidwesten van Nederland. In bepaalde gedeeltes van Engeland met een gelijksoortige klimaat zie je ze erg veel.
marcorietveld

4 bedankjes

Berichtdoor knalkop op 24 feb 2025 22:55

Chamaedorea radicalis staat bij mij nu voor het tweede jaar onbeschermt buiten. Er is wat bamboe dichtbij gekropen en die heeft denk ik wel voor isolatie gezorgt maar daardoor ook schaduw een niet echt groei. In een goed microclimaat kan het dus wel.
knalkop

10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen