Kruising Phoenix Theophrastii x Canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Kruising Phoenix Theophrastii x Canariensis

Berichtdoor Tim123 op 26 feb 2025 23:42

Het viel mij op dat er zo goed als niks bekend is over het kruisen van een Phoenix Theophrastii met een Canariensis (of andersom). Zou dit niet juist een hele mooie hybride kunnen worden met een iets blauwer/stugger blad en een betere winterhardheid gemixt met de snellere groei en vochtbestendigheid van de Canariensis.
Heeft iemand enig idee waarom zo'n kruising nergens te vinden is?
Tim123

31 bedankjes

Re: Kruising Phoenix Theophrastii x Canariensis

Berichtdoor Lagarto op 28 feb 2025 14:08

Je kan niet zonder meer sturen welke eigenschappen vererfd worden en welke niet, voor hetzelfde geld heeft de kruising de groeisnelheid van theophrasti en de vorstresistentie van canariensis...

Maar los daarvan: zover ik weet is theophrasti vrij beperkt en nog niet zo lang in omloop in de handel. Het aantal bloeirijpe individuen is daardoor ook beperkt en dus ook het aantal gelukte/gepoogde hybrides. Troy Doedens van Coldpalm is wel met Phoenixveredeling bezig, hij kan er ongetwijfeld meer over vertellen. Nu en dan neemt hij ook deel aan dit forum, maar je kan hem ook rechtstreeks benaderen.
Lagarto

48 bedankjes

Berichtdoor Troy op 02 maart 2025 18:49

Zeker interessante kruising. Ik hoop deze kruising (en reciproke) heel binnenkort te maken maar dan tussen geselecteerde individuen van beide soorten. De eigenschappen koudetolerantie en groeisnelheid zijn genetisch zeer complex. Hierbij spelen veel eigenschappen en interne mechanismen een rol. Het is dus niet zo dat een kruising deze eigenschappen "heeft" of "niet heeft". Daarom worden alle nakomenlingen gescreend en verder geselecteerd.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Tim123 op 03 maart 2025 15:25

Troy schreef:Zeker interessante kruising. Ik hoop deze kruising (en reciproke) heel binnenkort te maken maar dan tussen geselecteerde individuen van beide soorten. De eigenschappen koudetolerantie en groeisnelheid zijn genetisch zeer complex. Hierbij spelen veel eigenschappen en interne mechanismen een rol. Het is dus niet zo dat een kruising deze eigenschappen "heeft" of "niet heeft". Daarom worden alle nakomenlingen gescreend en verder geselecteerd.

Bedankt Troy voor je interessante reactie, ik hou de website toch wel in de gaten :D

Komen er binnenkort nog interessante nieuwe hybrides bij?:)
Tim123

31 bedankjes

Berichtdoor Troy op 03 maart 2025 18:10

Zeker o.a. de Phoenix canariensis X loureiroi var. Humilis uit Kashmir is goed gekiemd en komt binnenkort op de website. Deze variant van de loureiroi heeft prachtig met blauw blad, blauwe bladstelen, clustert niet, is niet zo scherp als theophrasti en is behoorlijk vorst tolerant, alleen hij groeit pas bij hoge temperaturen. canariensis groeit daarintegen goed bij lagere zomertemperaturen. Hoe de hybride presteerd is nog niet bekend. Opvallend is overigens dat er regelmatig 2 of zelfs 3 zaailingen uit 1 zaadje kwamen.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen