Groote pot

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Groote pot

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 feb 2011 23:53

EDUARD schreef:En dan niet te vergeten de niet winterharde palmen, Ik krijg de palmen in pot even mooi als in de volle grond, alleen niet zo groot, maar dat is logisch toch! Als het een wortelkluit is verdubbel je de potgrote.
Gr. Eduard.

Niet winterharde palmen blijven ook niet buiten staan dacht ik ? :)
En dat tweede vind ik wel een straffe uitspraak Eduard, het eerste bewijs daarvan moet ik nog zien ?? :onzeker:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor orinoco op 17 feb 2011 01:00

De meningen zijn verdeeld.Palmen kunnen er heel goed tegen om in een relatief kleine pot te staan.
Ik zou zeker niet direkt voor een zo groot mogelijke pot kiezen.Eens in de paar jaar wat groter lijkt me veel verstandiger aangezien je met elke verpottingsbeurt wat verse aarde toe kan voegen.
Ga je direkt voor de grootst mogelijke maat,ben je op den duur alleen maar aangewezen op bemesting en af en toe wat "toppen" met verse grond of compost. Ook moet de verhouding tussen plant- en potgrootte een beetje esthetisch verantwoord zijn. ;)
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor orinoco op 17 feb 2011 01:42

Nog even wat betreft de discussie pot of volle grond :
Zoals reeds vermeld,als je in een flat o.i.d. woont en alleen maar een balkon hebt is de keuze wel duidelijk. Als je een koopwoning hebt met tuin (of zoals ik las een palm in de tuin van je ouderlijk huis hebt staan) ligt de beslissing voor een groot deel bij jezelf en hangt het meenemen of verkopen van een plant mede af van afspraken met de andere partij.MAAR: woon je in een huurwoning met tuin zou ik niet zomaar een palm of b.v. een grote(re) boom in de tuin zetten. In dit geval heb je bij verhuizing nog met een derde (vaak zeer lastige)partij te maken: de verhuurder.Of het nu om dingen binnens- of buitenshuis gaat,die gasten kunnen echt het bloed onder je nagels vandaan halen.Van de vijf woningen die ik bewoond heb was alleen de eerste een huurwoning (en gelukkig een flat) maar wat een ellende alleen al over wat kleine aanpassingen binnenshuis,waar je met de nieuwe bewoners al overeenkomst hebt bereikt. Maar goed,om niet te ver af te dwalen,maak goede afspraken met een verhuurder of woningbouwvereniging alvorens een dure palm te planten en de eventuele consequenties in geval van verhuizing. Over een perkje rozen zullen ze niet moeilijk doen maar over een grote palm... :? Vaak staat er in een huurcontract dat bij het verlaten van de woning alles in oorspronkelijke staat achtergelaten moet worden.
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor Ronnie D op 17 feb 2011 11:17

lapalmeraie schreef:Dat hangt er vanaf welke soort.


De soorten zijn:
#Hyophorbe verschaffeltii van 19 naar 25cm deze staat in een te kleine pot ten opzichte van de palm, deze zal binnen blijven
#Phoenix canariensis van 18 naar 40cm hier duwen de wortels de kluit uit de pot, deze gaat het voorjaar naar buiten
#Chamaerops humilis van 25 naar 40cm deze heeft 3 scheuten die ik in het najaar wil schijden door scheuren/ snijden?? deze gaat ook naar buiten in het voor jaar.
#Cycas revoluta van 16 naar ????? bij deze groeien de wortels uit de de pot naar boven de stam is 13,5cm diameter deze gaan ook naar buiten.

#Trachycarpus fortunei deze komt gewoon in de volle grond te staan ( als ik ga verhuizen gaat die ook gewoon mee graaf ik hem wel weer uit.)
Dan is het nog even afwachten wat voor potten de ander hebben die ik besteld heb bij voschke: Washingtonia robusta, Musa basjoo, Dicksonia antartica.

Alles komt in een pot te staan op 1 na, ik ga ze ook pas in het voor jaar verpotten. Als ik iet moet veranderen hoor ik het graag
Ronnie D
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 25 nov 2010 11:11
Woonplaats: Mill
12 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor amourath op 17 feb 2011 12:20

Ronnie D schreef:#Chamaerops humilis van 25 naar 40cm deze heeft 3 scheuten die ik in het najaar wil schijden door scheuren/ snijden??


Ik zou je afraden die zijscheuten weg te nemen, de kans op overleven is klein en de moederplant zou ook weer eens kunnen sneuvelen door rotting. Is het ook juist niet eigen aan de Chamaerops die zijscheuten...? Ik vind die net mooi, zeker als hij groter wordt.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor orinoco op 17 feb 2011 12:26

Inderdaad,hoewel niet een van mijn favoriete soorten zit de sierwaarde van de plant juist in de "bossige"verschijning door zijn vele uitlopers.
Bovendien vraag ik me af wat het nut hier van is. Als het te doen is om meerdere planten kun je beter wat zaaien. Als het om de verschijning van de "oude" plant gaat kun je beter op zoek gaan naar een enkelstammige varieteit van de humilis (zijn wel vrij zeldzaam).
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor Ronnie D op 17 feb 2011 12:59

Dus jullie zouden deze zo laten

Afbeelding
Afbeelding

Dacht zelf als je de scheuten weg haald komt de stam/blad mooier uit. Maar als je kant hebt op rotten laat ik ze wel mooi zitten die gok wil ik niet wagen.
Ronnie D
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 25 nov 2010 11:11
Woonplaats: Mill
12 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor Eduard op 17 feb 2011 13:02

Waterboyke schreef:
EDUARD schreef:En dan niet te vergeten de niet winterharde palmen, Ik krijg de palmen in pot even mooi als in de volle grond, alleen niet zo groot, maar dat is logisch toch! Als het een wortelkluit is verdubbel je de potgrote.
Gr. Eduard.

Niet winterharde palmen blijven ook niet buiten staan dacht ik ? :)
En dat tweede vind ik wel een straffe uitspraak Eduard, het eerste bewijs daarvan moet ik nog zien ?? :onzeker:

Hallo, ik heb het over eigen ervaringen en heb altijd de pot verdubbeld als de plant uit de oude pot groeide zie sabal domingensis en archontophoenix alexandrae o.a. en aangezien Ron zijn palmen wel erg krap had staan [in een eerdere topic besproken] kom ik tot deze uitspraak, en waterboyke niet zo'n fan is van palmen in pot!
Heb zelf mijn washingtonia in eindpot staan deze kan niet meer groter daar het tillen niet meer gaat en dan zul je op voeding aangewezen zijn wat ik nu al 5 jaar doe bij de laats genoemde maar wat resulteert in zwakkere groei [ minder blad aanmaak] maar nog altijd mooi is als kuipplant!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10328
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1003 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor orinoco op 17 feb 2011 13:03

Zeker zo laten Ronnie :thumb_up:
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor amourath op 17 feb 2011 14:01

Ronnie D schreef:Dacht zelf als je de scheuten weg haald komt de stam/blad mooier uit. Maar als je kant hebt op rotten laat ik ze wel mooi zitten die gok wil ik niet wagen.


Ik ken iemand die het om dezelfde reden deed. Gevolg: ze kwamen dubbel zo hard terug en met véél meer ;)

Op deze grootte is het misschien minder mooi (vind ik niet, ik hou er wel van) maar eens de palm groter is krijg je dan zo'n "bos" palmen - zie foto. Nog enkele jaren geduld... :lol:

Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten