Chamaerops humilis ?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops humilis ?

Berichtdoor Olie1605 op 23 maart 2011 23:09

Hoi

Enkele jaren(denk 10jaar) geleden had mijn buur een Chamaerops in zijn tuin aangeplant als kleine plant. Twee jaar geleden was deze door de redelijk strenge winter al zijn blad kwijtgeraakt en dacht mijn buur dat hij volledig dood was. Hij had toen 3 stammen van een 30-40cm en nog wat uitlopers. Toen heb ik vriendelijk gevraagd of ik hem mocht uitgraven en heb ik hem nu 2 zomers bij mij thuis in kuip gehad. Twee van die stammen en de uitlopers hebben zich herpakt, weliswaar traag maar hebben nu terug een mooi beginnend pakketje van bladeren. Wat mij wel opvalt is dat elke stam wat andere kenmerken heeft. Zo is het blad van de ene stam zeer stevig en mooi wit( beetje zoals de 'Vulcano'), de andere stam geeft dan weer een wat slapper fijn blad en veel groener maar ook een lichte witte schijn. De uitlopers zijn volledig groen.

Wat zou het juist zijn? Of is het een gewone humilis met een witte schijn zoals je soms ziet.

Alvast bedankt

Groeten
Olivier
Bijlagen
Chamaerops humilus.jpg
Chamaerops humilus.jpg (229.1 KiB) 2150 keer bekeken
Chamaerops humilus 2.jpg
Chamaerops humilus 2.jpg (222.4 KiB) 2150 keer bekeken
Olie1605

55 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ?

Berichtdoor Christophe op 23 maart 2011 23:17

Die schijn zie je wel vaker bij de Chamaerops humilis hoor ;)

Foto één lijkt een beetje op een hybride van een gewone humilis en een vulcano, maar het zal hoogstwaarschijnlijk een gewone humilis zijn.

Groet,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 23 maart 2011 23:20

Jep daarom dat ik twijfelde dat het geen gewone humilis is.

Op die eerste foto lijkt het wel beetje een 'vulcano' maar misschien omdat het nieuwe blad veel korter en compacter is sinds dat al zijn blad weg was, zoals je wel eens bij de Trachycarpus ziet na speerrot.

Toch bedankt ;)

Groeten
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor erna op 23 maart 2011 23:22

Christophe schreef:Die schijn zie je wel vaker bij de Chamaerops humilis hoor ;)

Foto één lijkt een beetje op een hybride van een gewone humilis en een vulcano, maar het zal hoogstwaarschijnlijk een gewone humilis zijn.

Groet,
Christophe

Die witte schijn komt vooral voor bij chamaeropsen die in de volle grond staan.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen