pissebedden in kruin van palmboom

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

pissebedden in kruin van palmboom

Berichtdoor sky96765 op 15 apr 2011 21:30

goeieavond,

ik merkte vanavond op dat er tal van pissebedden in de kruin van mijn palmboom zitten.
De bladeren binnenin zijn ook niet zo mooi. Mijn vraag kan dat kwaad.
Ik lees overal dat ze onschuldig zijn of moet ik nu iets vrezen.
Indien ja welk product kan ik hier voor gebruiken.

groetjes Phil :happy_thai:
sky96765

5 bedankjes

Re: pissebedden in kruin van palmboom

Berichtdoor koen op 15 apr 2011 21:38

Zelfde probleem gehad vorig seizoen aan een kleinere trachy. De speer wordt aangetast en dat zie je dan aan de bladeren. Tijdens de laatste winter heb ik niets aan bescherming aangebracht aan die trachy en hem zelfs volledig laten ondersneeuwen, in de hoop dat die dieren zouden wegtrekken of doodvriezen door de koude. Het is nu reeds geruime tijd vrij zonnig en warm, en tot nu e zie ik die dieren er niet meer krevelen. Ik hoop dat ik bij deze er vanaf ben, anders moet ik een remedie toepassen die iemand hier voorstelt.
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 apr 2011 21:43

Hoi Pissebedden zijn opruimers van dood plant materiaal, het aanwezig zijn verklaard misschien wel de toestand van de plant! Bij gezonde planten kan het geen kwaad, ik heb ze ook in en bij de boomvarens zitten, maar daar is het altijd vochtig wat deze beestjes graag hebben!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor sky96765 op 15 apr 2011 21:53

ik merk wel dat de speer niet zo mooi groen is waar de pissenbedden zich bevinden.
Hopelijk kan dit geen kwaad, alles zit stevig vast.
Verleden jaar heb ik er geen last van gehad. Nog iemand advies

groetjes Phil
sky96765

5 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 15 apr 2011 21:58

koen schreef:Ik hoop dat ik bij deze er vanaf ben, anders moet ik een remedie toepassen die iemand hier voorstelt.

????? :? Je mag blij zijn dat je deze beestjes in je tuin hebt. Zoals Eduard al aangaf leven deze diertjes van dood materiaal maar ook van schimmels,die ongetwijfeld in de kroon van je palm zitten na deze winter.Ik las dat je je de palm niet beschermd had,wat overigens niet erg is,maar reken maar dat pissebedden een rijkgedekte tafel aantreffen aldaar.Echter dit schoonmaakwerk zal je palm alleen maar ten goede komen.Tevens had je al opgemerkt dat bij hogere temperturen en droogte de beestjes verdwenen zijn.Dat komt omdat ze aan deze factoren een hekel hebben. Van de zomer zul je ze tegenkomen o.a. onder potten en tegels.Overigens was dit enkele weken geleden ook al een item elders op het forum....

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor sky96765 op 15 apr 2011 22:01

ik heb er voor de veiligheid wat droge cuprex in het hart gedaan uit voorzorg.
Heb hem wel bovenaan wat beschermd in de winter.

groetjes Phil
sky96765

5 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 15 apr 2011 22:15

sky96765 schreef:ik heb er voor de veiligheid wat droge cuprex in het hart gedaan uit voorzorg.

Als je die cuprex er onlangs in hebt gestrooid zullen de pissebedden wel verdwenen zijn.
Het is de ene remedie door de andere vernietigen...
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 16 apr 2011 08:15

orinoco schreef:Echter dit schoonmaakwerk zal je palm alleen maar ten goede komen.

Pissebedden heb ik nooit gezien in mijn palmen, Ik heb gedurende de zomermaanden wel vaak oorwormen die zich tussen de nieuwe speren van de Chamaerops ophouden..... Hahaha.. eet smakelijk (voor iedereen die aan het eten is terwijl men dit leest) Heb eigenlijk nooit kunnen constateren dat de plant eronder lijdt. Geldt voor oorwormen hetzelfde als pissebedden? Opruimen van dood materiaal..... of komen de oorwormen voor iets anders??

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 16 apr 2011 08:51

In tegenstelling tot pissebedden,die tot de kreeftachtigen behoren,zijn oorwormen insekten. In levenswijze komen ze echter sterk overeen. Net als pissebedden hebben ze een voorkeur voor vochtige en donkere plaatsen. Ook hun menu komt sterk overeen,maar is een stuk uitgebreider.Je kunt ze bijna als alleseters beschouwen: algen,schimmels,dood plantmateriaal,maar ook levend plantmateriaal in tijden van voedselgebrek,maar dit moet dan zeer zacht zijn zoals bepaalde bloemen (vooral Dahlia's).Groot nut hebben deze diertjes echter vooral omdat ze ook schadelijke insekten als bladluis eten. In deze hoedanigheid worden ze ook in de plantenteelt ingezet als biologisch bestrijdingsmiddel.
Met andere woorden: het nut overstijgt het eventuele nadeel van deze diertjes vele malen.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 16 apr 2011 09:01

Bedankt voor je snelle antwoord Ben! Ik begrijp dat het nut in algemene zin van deze beestjes het nadeel vele malen overstijgt, maar is deze balans hetzelfde voor het individu (in dit geval mijn Chamaerops) :) Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan bruine plekken op de nieuwe bladeren... Ik bedoel maar, wat er aan de ene kant ingaat bij die beestjes zal er aan de andere kant ook weer uit moeten...

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen