verzorgen van zaailingen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

verzorgen van zaailingen

Berichtdoor greekpalm op 22 apr 2011 14:40

ik heb de volgende palmen in pot voor het moment en wil ze volgend jaar in volle grond planten ,,,

aangezien dit de eerste keer is voor mij dat ik ze zo klein koop wil ik graag wat meer informatie

heb ze gekocht in Belgiƫ (dus ze hebben nooit echt zon gezien en ook niet echt hoge temperaturen).
Ik zou graag willen weten welke temperatuurschommelingen ze aankunnen hoeveel water ze nodig hebben, vochtigheid, en zon
hier volgt de lijst met zaailingen (ze zijn rond de 20cm groot en hebben 3 a 4 blaadjes)
in " ( ) " vind je de minimum temperatuur van een volwassen plant zonder vorst en vochtigheid

Bismarckia nobilis (-5 C)
Dypsis decipiens (-4,5 C)
Chamaedorea microspadix (-5 C)
Jubea chilensis(-12 C)
Dypsis lutescens(-2,5 C)
Dypsis decaryi(-3,5 C)
Parajubaea torallyi var. torallyi (-6 C)
Phoenix dactylifera(- 9C)
Ravenala madagascariensis(- 2C)

en hier zijn de gegevens van mijn klimaat in zuid oost Attika (30km zuid oost van Athene)

Laagste ooit gemeten temperatuur -4 C (1886)
hoogste ooit gemeten temperatuur 46 C (1977)
Gemiddelde minimum temperatuur Januari 7 C
Gemiddelde maximum temperatuur Januari 14 C
Gemiddelde minimum temperatuur Juli 23 C
Gemiddelde maximum temperatuur Juli 34 C
Gemiddelde jaarlijks neerslag 330mm
Gemiddelde jaarlijks zonneschijn 2850 uur
Gemiddelde Winter vochtigheid 75%
Gemiddelde Zomer vochtigheid 40%
Gemiddelde winter UV waarde 4
Gemiddelde Zomer UV waarde 12
greekpalm

5 bedankjes

Re: verzorgen van zaailingen

Berichtdoor orinoco op 22 apr 2011 15:31

Een bont gezelschap...
De minimum temperaturen gegeven bij de soorten zijn echt het absolute minimum voor een volwassen plant om te overleven. Ze zien er dan inmiddels al niet meer uit...
Met de gegeven maximumtemperaturen zullen genoemde soorten geen moeilijkheden hebben wanneer ze wat groter zijn. Het zijn allemaal zonaanbidders behalve de C. microspadix,die MOET in de schaduw geplant worden.De gemiddelde wintertemperatuur zal voor de meeste soorten net kunnen (ik neem aan dat die ook in Griekenland voor langere perioden aanhouden ?) aangezien het hier echter om jonge planten gaat zou ik zeker voorzichtigheid betrachten,zeker met de Dypsis soorten en de Ravenala (deze laatste vind ik toch al een twijfelgeval). Deze zou ik zelf niet onder de +12 graden laten komen.
In de zomer lusten alle soorten wel een aardig slokje.
Verder moet je het maar zien als een experiment,het mediterane klimaat komt nog niet echt in de buurt van dat van de (sub)tropen.

Ik wens je in ieder geval veel succes en ben zeer benieuwd.
Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 22 apr 2011 15:58

naar mijn weten behoord warme Middellandse Zee klimaat tot de subtropische klimaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Mediterranean_climate

wat bedoel je met (ik neem aan dat die ook in Griekenland voor langere perioden aanhouden ?)

ok dus ze zouden mijn zomer aankunnen (trouwens mijn matig grote Howea begon zijn bladeren te verbranden al in midden Maart). Ik ben bezorgt dat ze de zon straling niet aankunnen...

is er een soort dat meer water nodig heeft ? of juist zeer weinig ?

dank u voor advies over C. microspadix ! :thumb_up:
greekpalm

5 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 22 apr 2011 16:21

greekpalm schreef:trouwens mijn matig grote Howea begon zijn bladeren te verbranden al in midden Maart). Ik ben bezorgt dat ze de zon straling niet aankunnen...

Howea forsteriana en H. belmoreana verblijven het grootste gedeelte van hun leven in de schaduw van hun volwassen soortgenoten en andere bomen....
Met een langer aanhoudende winterperiode bedoel ik of er een duidelijk verschil is tussen de seizoenen,en heeft Griekenland bovendien geen warm-gematigd klimaat ?
Nog even over de Dypsis soorten: Had je niet beter voor palmen uit de geslachten Brahea,Butia,Sabal en Washingtonia kunnen kiezen ? Lijken mij een stuk betrouwbaarder voor een mediteraans klimaat.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 22 apr 2011 17:16

al die soorten kunnen Griekse klimaat goed aan...
maar ik wou iets anders .... om ons klimaat te vergelijken kun je bevoorbeeld archontophoenix alexandrae en cunninghammia en roystonea regia groeien met weinig problemen hier...

wel 14 C (swinters) en 34 C(zomers) is toch een duidelijke temperatuurschommeling nietwaar?

om precies te zijn ik woon juist tussen de warme Middellandse Zee klimaat (koppen systeem Csa) en warme steppe klimaat (koppen systeem BSh) en beide behoren tot de subtropische klimaat...

http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-arid_climate

trouwens Athene heeft de hoogste ooit gemeten temperatuur in Europa (48.6 C)
greekpalm

5 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 23 apr 2011 15:35

meer informatie over warm middellandse zee klimaat en classificatie ->
" Het mediterraan klimaat wordt vaak bij het traditionele subtropisch klimaat gerekend, echter dit geldt alleen voor het warme mediterraan klimaat (Csa-klimaat). "
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Mediterraan_klimaat )
greekpalm

5 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen