Goedendag,
Ben net nieuw lid geworden van Palmvrienden. Mijn naam is Herbert en ik kweek palmen sinds 1998 (wilde persé de wagnerianus hebben en heb uiteindelijk zaad te pakken gekregen van een particulier omdat ik in die tijd de palmboom nog niet kon kopen en nu ben ik palmenkweker).
Wilde even een korte uitleg doen over de palm die in de toekomst wel eens veelbelovend zou kunnen zijn qua winterhardheid. Zou want alles moet nog bewezen worden en een Trachycarpus op grootte hoogte zegt niet direkt dat het ook direkt de beste is. Het gaat om de T. takil. Voorheen is deze herondekt maar na een aantal jaren (rond 2003/2004) bleek toch dat de herontdekte takil een naini tal was. (oorspronkelijke habitat van echte takil ligt ongeveer 280km dichter bij de voeten van himalaya dan de naini tal). Na veel gedoe zijn Toby en Martin (van rps en palmcentre) in 2005/2006 opnieuw die kant opgegaan en hebben opnieuw de boel herschreven. Zelf houd ik me buiten de discussie takil en omdat het dna onderzoek niet is afgerond noemen wij hem sp. Kumaon.(het gebied waar die vandaan komt) Wij kweken deze palm sinds 2008. Op de plek waar deze palm groeit kan het flink sneeuwen en hij groeit op winderige hellingen waar het windchill effect behoorlijk parten speelt dus veelbelovend allemaal. Bijgaand wat plaatjes van de oogst 2011. Mochten de zaden binnenzijn dan zullen we (indien palmvrienden dat zou willen) een paar kilo doneren aan de palmvrienden. Palmzaden voor palmvrienden......... Er is nog steeds veel onduidelijkheid over deze palm. Naar het schijnt zijn er veel manipurzaden verkocht als takilzaden afgelopen 2 en 3 jaar maar dna onderzoek en vergelijkbaar materiaal zal veel uitwijzen in de toekomst. Weet nog dat er 8 jaar geleden duizenden berichten heen en weer (moddersmijten) op forums was van zogenaamde palmkenners die beweerden dat Arnold uit Duitsland (degene die uiteindelijk de voorheende takil als nainital wist te classificeren) het niet goed had. Uiteindelijk had hij wel gelijk. Bijgaand wat foto's uit het wild oogst 2011. Velen denken dat hij maar op een plek groeit maar inmiddels zijn er 3 locaties getraceerd.[url]
Herbert