Trachycarpus Fortunei, vraag!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Fortunei, vraag!

Berichtdoor Berry op 27 dec 2011 17:03

Beste,

Ik heb een trachycarpus gekocht voor 35 euro, alleen nu weet ik niet of deze dat wel waard is.
Vind hem niet zo mooi, de maten zijn:
Omtrek: 30CM Onderaan.
Totale hoogte: 85 CM.
Stamhoogte 35 CM.

Nu is mijn vraag, kan ik deze nog in de volle grond plaatsen aangezien het nog niet aan het vriezen is.
Ik kan hem op het moment niet binnen kwijt, of kan ik hem gewoon onder het afdak laten staan in de pot?

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat door middel van de Pokon voeding het blad weer mooi groen wordt. Moet ik dat gele blad onderaan weghalen?

PS. Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's. heb ze snel met de telefoon gemaakt!

Groetjes!
Berry

44 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei, vraag!

Berichtdoor francois eijkhout op 27 dec 2011 17:48

Hey Berry hij ziet er goed uit mooie volle kroon als ik jou was zou ik hem niet in de volle grond zetten, mocht het gaan vriezen, pak hem dan in met vlies doek of jutte en hou hem goed droog .niet laten verdrogen de kluit ,alleen als het vriest de palm geen water geven .
jij zegt geen plaats je kunt hem toch op de salontafel zetten :lol:
succes met je mooie palm groeten Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Esther op 27 dec 2011 18:45

Ik vind het een mooie trachy hoor! Hou 'm onder het afdak en als het serieus gaat vriezen dan bubbeltjesplastic om de pot heen draaien zodat de wortels niet bevriezen. Ik denk niet dat het gele blad weer groen gaat worden, dat zal op d'n duur gewoon bruin worden en dan kun je ze er afhalen. In het voorjaar in de volle grond zetten.
Je mag 'm ook hier onder het afdak zetten als je 'm zo lelijk vind :lol: ik woon om de 'hoek' kun je 'm altijd op komen zoeken. (grapje hoor)
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor cpo op 27 dec 2011 19:10

hij ziet er prima uit maar prijstechnisch vind ik hem zeer zeker niet goedkoop, het gele blad gaat nooit meer groen worden hoor, kan je afknippen, niet te kort op de stam knippen. En buiten goed de pot inpakken, zet je hem in de volle grond, bescherm dan de wortels met stro en kijk uit met sneeuw (speerrot)
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Berry op 27 dec 2011 19:39

francois eijkhout schreef:Hey Berry hij ziet er goed uit mooie volle kroon als ik jou was zou ik hem niet in de volle grond zetten, mocht het gaan vriezen, pak hem dan in met vlies doek of jutte en hou hem goed droog .niet laten verdrogen de kluit ,alleen als het vriest de palm geen water geven .
jij zegt geen plaats je kunt hem toch op de salontafel zetten :lol:
succes met je mooie palm groeten Francois

Goed idee, alleen als die op de salontafel staat doet me vriendin me iets aan! :P

Esther schreef:Ik vind het een mooie trachy hoor! Hou 'm onder het afdak en als het serieus gaat vriezen dan bubbeltjesplastic om de pot heen draaien zodat de wortels niet bevriezen. Ik denk niet dat het gele blad weer groen gaat worden, dat zal op d'n duur gewoon bruin worden en dan kun je ze er afhalen. In het voorjaar in de volle grond zetten.
Je mag 'm ook hier onder het afdak zetten als je 'm zo lelijk vind :lol: ik woon om de 'hoek' kun je 'm altijd op komen zoeken. (grapje hoor)

Bedankt! :D
Dan haal ik het gele blad eraf zodra het bruin is, en de pot ga ik morgen inpakken.
Haha, als die ooit weg moet laat ik je wel iets weten! :thumb_up:

cpo schreef:hij ziet er prima uit maar prijstechnisch vind ik hem zeer zeker niet goedkoop, het gele blad gaat nooit meer groen worden hoor, kan je afknippen, niet te kort op de stam knippen. En buiten goed de pot inpakken, zet je hem in de volle grond, bescherm dan de wortels met stro en kijk uit met sneeuw (speerrot)

Ik zal erop letten dat ik niet te kort op de stam afknip! :D
Ik zal hem morgen gaan inpakken, en dan in het voorjaar gaat die de volle grond in!

Bedankt voor de reactie's, dan ben ik er toch wel blij mee als jullie zeggen dat die er wel goed uitziet! :P.

Hij staat er op het moment zo bij:
Afbeelding

Afbeelding

Let niet op de rommel, is nog van de kerst. :oops:
Hier staat die wel goed beschut voor de regen, sneeuw. en staat naast een raam dus hoop dat daar nog iets van warmte vanaf komt.
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 dec 2011 20:48

Hoi Berry,

Hij ziet er idd nog vrij goed uit hoor, idd wat geel maar dat is geen ramp. Trouwens gele bladeren kunnen wel nog terug groen worden :!: Gele bladeren wil meestal zeggen voedings tekort, natuurlijk is het nu winter en moet je nu geen voeding gaan geven ! Zodra het lente is en een lekkere +-17 graden kun je voeding geven. Blauwe korrel en dan zal die snel terug mooi groen worden ! :thumb_up:
Op dit moment raad ik je aan om hem helemaal niet in te pakken en hem gewoon zo laten staan waar die staat. Hij staat perfect, buiten en droog. Een fortunei kan gemakkelijk redelijk wat vorst hebben zonder problemen. Inpakken doet meestal meer slechts dan goed bij een Trachy ! De temperaturen nu zijn ook nog zeer zacht voor deze tijd van het jaar dus laat hem zo lekker staan en kan die ook lekker ademen ! Zodra ze echte vorst zouden afroepen dan zou ik de enkel de pot omwikkelen met noppenfolie of iets anders isolerends zodat de wortels wel een beetje bescherming hebben tegen de vorst. Bovenop de aarde een laagje boomschors en de pot zelf op een plank of een stuk piepschuim plaatsen zodat de vorst ook niet vanuit de grond in de pot kan kruipen...
De boom zelf zou ik helemaal vrij laten, die kan er echt tegen en zo kan die ademen ! ALs het echt nog extreem zou gaan vriezen (-10 en lager) dan kan je hem voor die tijd even in de garage ofzo zetten ?!
Ik zie op de foto dat de grond ook nog goed nat staat dus ik zou die ook zeker geen water meer geven voor lange tijd !!
Succes ermee ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor luc op 27 dec 2011 21:22

Heeft de pot gaten onderin ?
Ziet me precies uit als een metalen emmer , indien van niet gaten inmaken of een andere pot nemen
Anders blijven de wortels te nat en is het ook over en uit
grt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 dec 2011 21:27

Goed opgemerkt Luc !
Dat is idd ook zeer belangrijk dat er gaten in zitten zodat het water steeds weg kan lopen.
Ik neem aan dat er gaten inzitten maar als dat niet het geval is zeker gaten in boren dan Berry !
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Berry op 27 dec 2011 21:42

Daar vraag je me wat! heb ik helemaal niet opgelet :oops: Ik heb in ieder geval hydrokorrels onder in de bak. Als die gaten heeft heb ik geluk, en anders boor ik morgen wat gaten. De bak staat niet direct op de grond maar op de verhoging van het terras, Houten planken.

Ik heb hem gister Pokon gegeven omdat ik daar goede ervaring mee heb om het blad mooi groen te krijgen, ik dacht dat die wel ergens binnen kon zetten. Dit blijkt toch niet zo te zijn en in de stal moet ik eerst ruimte maken.
Dus hopelijk is de grond nu niet te nat in dit vochtige weer.

ik laat het nu lekker de gang gaan. Ik boor in ieder geval gaten onderin de bak voor het geval die er nog niet zijn. en mocht het gaan vriezen dan pak ik de bak in.
Verder doe ik niks eraan tot dat het weer wat beter weer is, dan gaat die in het voorjaar de volle grond in en hopelijk slaat die goed aan.

Maar een tijdje geleden heb ik olijfbomen in de volle grond gezet en toen ontdekte ik dat we kleigrond hebben. kan de trachy dat hebben? of moet ik een groot gat graven en daar aarde in gooien?

:thumb_up: Thanks voor alle hulp
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 dec 2011 22:03

Zonder gaten hebben die hydrokorrels weinig nut natuurlijk :) Dus zeker gaten boren als die er nog niet zijn...
Op die houten planken is perfect ;)
Pokon, is dat een voeding ofzo ? (nog nooit gehoort) Voeding geven nu is nutteloos, hij groeit nu zo goed als niet en verbruikt dus geen water en voeding. ALs ik het goed begrijp heb je hem zelf al verpot in die pot ? En je hebt hem dan waarschijnlijk een flinke scheut water gegeven, daarom dat de grond er zo nat uit ziet. Is geen echte ramp hoor vermits het een Trachy is die veel kan hebben maar ik zou nu zeker geen water meer geven voor lange tijd. Een palm kan beter tegen droogte dan tegen te nat ! In de winter hebben ze echt niet veel water nodig... Ik geef diegene die buiten blijven zelfs geen water tijdens de winter of de aarde moet echt al uitgedroogd zijn dan geef ik eens een beetje.
Binnen plaatsen hoeft niet, buiten is veel beter en daar word die sterker van, binnen word het een mietje ! :D
Trachy's kunnen in elke grondsoort groeien, in de andere wat beter maar klei grond is geen probleem ! ;)
Een groot gat maken en wat aarde erin vermengelen mag altijd en zal die altijd wel leuk vinden natuurlijk. Maar het hoeft niet perse hoor.
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen