Trachycarpus heeft t lastig

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus heeft t lastig

Berichtdoor jb77 op 06 maart 2012 19:16

Ik heb sinds 2 jaar 2 trachys van een metertje hoog in pot op mijn balkon staan.
Vanaf het begin dat ik deze planten heb hebben ze het eigenlijk moeilijk gehad door weersomstandigheden. ik had ze in een najaar gekocht en kregen gelijk een zware herfst en winter met veel kou en wind, maar afgelopen zomer bloeiden ze mooi op. Nu echter na afgelopen winter lijkt het erop dat ze het weer ff moeilijk hebben.
Ik had de boompjes ingepakt afgelopen winter maar heel veel van de bladeren zijn geknakt en bruin maar de takken zijn mooi stevig en groen en de punt nieuwe takken in het midden van de plant is ook mooi stevig en groen dus ik verwacht dat het met mooi weer wel weer goed gaat komen.

Maar ik lees veel tegenstrijdigheden mbt snoeien van de takken. Het liefste wil ik namelijk alle lelijke takken nu snoeien, is dit alleen nu wel of niet verstandig?
En kan ik beter de takken op ong 10cm van de stam snoeien of alleen de dorre bladeren?
Ik las dat de planten hun bladgroen wel nodig hebben maargoed er is niet gek veel bladgroen :S

alvast bedankt,
grt Jeroen
jb77

0 bedankjes

Re: Trachycarpus heeft t lastig

Berichtdoor djoeke op 06 maart 2012 19:37

Hey ,

Allereerst welkom :welkom:

Best toch nog even de bladeren waar groen aan is laten zitten ,hebben dat nodig om extra zonestralen op te vangen en zo kracht te winnen. kan je het echt niet zien doe je ze er maar af op een 15 cm van de stam . Je kan ze dan dichter snoeien als ze verder verdroogd zijn .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 06 maart 2012 20:41

Mijn trachy heeft het ook moeilijk, zeker na de laatste sneeuwbui, bladeren hangen bij wijze van spreken halfstok van het gewicht van de gevallen sneeuw en veren niet terug op... jammer... nu is ook pas de schade te zien van de vrieskou... hoewel ik dacht er behoorlijk van af te komen, zie ik nu heel veel bladschade... zal een bleke kroon worden deze zomer :cry:
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor trachycarpus op 08 maart 2012 11:34

Wel hier net hetzelfde die sneeuw op een deel van de bladeren is er teveel aan geworden , stond thans redelijk mooi na afgelopen vriesperiode , jammer die zullen eraf moeten , die veren zeker niet meer op !Het word een kale palm , maar beter dit dan géén palm meer... ;)
trachycarpus

6 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 08 maart 2012 19:18

Hier al mijn jonge T. fortunei bruin blad. Maar als de speren maar uitlopen. Ik heb een hele partij 5 jaar oude uit Nederlands zaad opgekweekte staan. Staan altijd buiten in weer en wind om maar een zo strek mogelijke palm te kweken. Ze staan nu even in de tunnel om weer wat blad te krijgen. Wil er in de zomer wat zien te verkopen.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 08 maart 2012 19:24

Wat in tuincentra verkocht wordt is meestal in kas opgekweekt, of import. Dus koude gevoeliger dan wat van de koude grond komt.

Mijn Trachycarpus fortunei stonden 5 jaar op een volkstuin op zanderige grond in de volle zon. Groeien dan langzamer. De zwakkere exemplaren gaan gewoon dood door kou dus je houde de sterkste over.

Kan hopelijk binnenkort de overlevers gaan aanbieden. Hebben iets van -17 of aan de grond -18 gehad!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen