haha ja ja ik had het over belgie

.
In Athene kan ik Roystonea regia, archontophoenix, kentia enz enz onbeschermt buiten laten overwinteren. Dus de bovenvermelde zouden zeker en vast geen probleem zijn.
Er zouden omgeveeer een 80tal soorten kunnen groeien met minimale bescherming waar ik woon.
Dit jaar ook voor het eerst Ravenala madagascariensis proberen buiten te overwinteren,,, we zullen zien wat er gebeurd is!(Ben momenteel in Belgie)
Het was in Griekenland int algemeen de koudste winter van de laatste 50 jaar!(qua gemiddelde temperaturen en niet extrema in minimum temperatuur)
Microspandix had ik in Griekenland in een zeer schaduwerijke, zo vochtig mogelijk en cool mogelijk plaats gezet, maar spijtig genoeg was het helemaal geroosterd in de zomer...
Ik dacht dat het -6 als minimum temperatuur had? Zou het dus niet redelijk moeilijk zijn om te overwinteren hier?
Rapidophylum histrix blijft te klein naar mijn goesting.
Sabal minor heeft teminste grotere bladeren, dus dat is al iets. Maar heeft ook geen zeer warme zomers nodig? Dus ik weet niet als hij wel zou kunnen groeien in Belgie.
En sabal palmetto? Heeft iemand die al buiten geprobeerd?
Trithrinax campestris?