Informatie zaden en oogsten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Informatie zaden en oogsten

Berichtdoor plantzoeker op 13 okt 2009 02:11

Hallo ik zoek goede informatie over het zaden en oogsten van planten. (en diverse informatie)
ik heb hier en daar al gezocht en kom via de plantsearcher.com op vele bekende planten catalogussen.
alleen ze zeggen net allemaal net ff wat anders, hoe weet ik nu welke het juist heeft?
kent iemand dit?
plantzoeker
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 okt 2009 02:01
0 bedankjes

Re: Informatie zaden en oogsten

Berichtdoor Christophe op 13 okt 2009 13:12

Hoi Plantzoeker,

Vooreerst welkom op het forum. Hier zal je al vele informatie vinden ;)

Maar wat bedoel je precies. Zoek je informatie over 'het zaaien' of 'het zaden"? Het is een beetje onduidelijk in je berichtje.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Informatie zaden en oogsten

Berichtdoor TropiRo op 13 okt 2009 16:45

Hallo en welkom op het forum.

Ik herken je probleem, de meeste sites spreken elkaar tegen als het over de plant informatie gaat. Ik zelf probeer gewoon zoveel mogelijk info in te winnen en dan gooi ik alles op een hoop en neem daar een gemiddelde van.

Als je aangeeft van welke planten je informatie zoekt kunnen de mensen hier op het forum je misschien ook verder helpen.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Informatie zaden en oogsten

Berichtdoor kristof p op 13 okt 2009 22:53

in het algemeen kan je deze regels wat handhaven....

-is het een (sub)tropische soort dan zaai je ze bij constant warme temperaturen van tss de 30 en de 35 graden.

-is het een soort van een gematigd klimaat is het beter om de temperatuur tijdens de nachten wat te laten zakken. bijv. van 30/35 graden tijdens de dag naar een graad of 10/15 tijdens de nacht...

dit is wel zeer algemeen gezien. soorten uit een gematigd klimaat met warme zomers en 'koude' droge winters (Butia, Jubaea, Trithrinax, enz...) hebben er soms baat bij om ze eerst enkele weken koud en droog te leggen voor je ze zaait. soorten die hoog in de bergen groeien zoals Parajubaea, Trachycarpus enz...hebben geen baat bij hoge temperaturen en kiemen beter bij temperaturen tss de 20°C/25°C...


het beste dat je kan doen is opzoeken waar desbetreffende soort van nature voorkomt en kijken in welke klimatologische omstandigheden ze daar groeien en deze nabootsen in je propagator. op deze manier kan je haast nooit misgaan. even belangrijk is het kopen van verse zaden!!! vooral soorten uit de tropische (regenwouden) hebben zaden die niet lang kiemkrachtig zijn (soms amper enkele weken). belangrijk bij de meeste tropische zaden is ook dat je de zaden niet koud mag laten worden want dan neemt de kiemkracht drastisch af!

geef de moed niet te vlug op als het niet direkt wil lukken...9 op de 10 keer doe je het juist maar heb je de grote pech om geen verse zaden te hebben. na verloop van tijd weet je wel waar en wanneer je verse zaden kan kopen.

gr
Kristof p
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten