Hey Arpad, je hebt gelijk, voor een Sabal vind ik het ook niet zo echt een trage groeier. Ik heb er toen twee gekocht waarvan ik één in de volle grond heb gezet. Omdat deze de vorstbestendigste Sabal zou zijn heb ik hem tijdens de strenge vorst in Februari ook niet echt beschermt, ik had nog een vel kleine noppenfolie over en dat heb ik er simpelweg overgelegt omdat het toch wat droger zou blijven en ik dacht "zo'n klein manneke mag toch nog een beetje simpele bescherming hebben"
Diegene in volle grond heeft geen krimp gegeven, zelfs geen bladschade of kleurverschil en is alweer goed in de groei.
Die in pot heeft droog overwintert in de tent tegen de gevel, heeft als laagste temperatuur -6 graden gezien en meerdere dagen de pot bevroren geweest ! Dat heeft precies iets meer impact want deze heeft wat lichte bladschade, maar meer niet.

Sabals zijn natuurlijk extra gevoelig aan de wortels !
Is dus veelbelovend ! Als je deze uitplant is het beste plekje zo heet mogelijk (zuidmuur e.d.) want Sabals zijn hitte-liefhebbers !

Ik zou deze toch een grotere pot geven als ik jou was of volle grond natuurlijk. Dan gaat die ook nog sneller