Toch weer een beetje hoop....

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Toch weer een beetje hoop....

Berichtdoor Leeuwtje op 21 jun 2012 12:50

Enkele weken geleden kon ik de speer uit mijn Trachy (2,5m) trekken....Na een aantal tips via dit forum, ben ik bij een plaatselijke kweker van fruitbomen (!) kopersulfaat gaan halen. Eerst heb ik al het rotte materiaal verwijderd, kopersulfaat erin gestrooid en sindsdien droog gehouden. Gelukkig hebben de insecten die zich in het gat genesteld hadden een ander plekje opgezocht. (schijnen niet van kopersulfaat te houden..) :mrgreen:
Afgelopen zondag weer rot materiaal verwijderd en wat lucht tussen de overgebleven stengels gecreeerd door stukjes plastic ertussen te steken.
Paraplu erboven en een schietgebedje gedaan :thai: .....
Nu na 4 dagen is '''de speer''' aan het groeien, althans hij duwt hem naar boven!
Mag ik dan toch weer hoop krijgen dat hij het gaat redden??

Ik ga wel nog op zoek naar een doorzichtige paraplu, wellicht dat hij dan weer groen kan worden?
Graag hoor ik of mijn beetje hoop terecht is volgens jullie.

Groet,
Danielle

214b.jpg
Droog houden
214b.jpg (290.41 KiB) 4104 keer bekeken

211c.jpg
Lucht creeren
211c.jpg (263.32 KiB) 4104 keer bekeken

219b.jpg
Beetje groei!
219b.jpg (256.6 KiB) 4104 keer bekeken
Leeuwtje

0 bedankjes

Re: Toch weer een beetje hoop....

Berichtdoor eddy21 op 21 jun 2012 14:42

komt nu wel goed er zit leven in :thumb_up:
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 21 jun 2012 16:50

Ben benieuwd of dit goed komt, in elk geval nog nooit van gehoord van deze manier. Ik duim met je mee voor een goed resultaat. Post gerust nog enkele foto's als je speer groter wordt.

succes

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 21 jun 2012 21:10

Hoi Danielle,

Je hebt geweldig dokters werk verricht, :applaus: misschien werkt je nieuwe methode, dan zou je veel palmliefhebbers hoop geven voor evt aankomende koude winters.
Succes en hou ons op de hoogte aub. Afscheid nemen van een 2,5m trachy doet zeer, ik hoop het beste voor je. we raken toch wel iets of wat gehecht aan deze tropen bomen he?

gr, kasper.
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Ladymacsalsa op 22 jun 2012 00:25

Begin is er al Daan .,gaat vast goedkomen
Vr gr Cleemy
Ladymacsalsa

13 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 22 jun 2012 07:04

Komt zeker inorde Daniele ! :thumb_up: De paraplu mag er zelfs al af hoor, geen zorgen meer, die is zichzelf goed aan het herstellen. Heel belangrijk is wel dat je deze komende winter toch gaat moeten beschermen. Droog houden sowieso en bij matige vorst zou ik de speer en bovenkant stam (palmhart) inpakken met vliesdoek. Bij strenge vorst zelfde plaatsen bijverwarmen met lichtslang en het blad beschermen/inpakken. Palm is nu zwak en heeft minimum twee jaar nodig om goed te herstellen, ik zou zelfs de tweede winter (2013/2014) ook nog beschermen !
Succes ermee !! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Leeuwtje op 22 jun 2012 10:28

Goedemorgen!
Bedankt voor jullie reacties!! Iedere keer dat er een berichtje kwam dat mijn hoop bevestigde, sprongen de tranen in mijn ogen. Ben een emotioneel wrak als het op mijn exoten aankomt... ;)
De bewoners van de flat achterom leven inmiddels ook mee, aangezien ze me hebben horen gillen toen ik met de speer in mijn handen stond... ''doet ie het, leeft ie?'' Vrienden hebben de opdracht om de palm te knuffelen als ze hier zijn, stichting hart onder de (riem) SPEER! :lol:

Dimi: ik heb je raad opgevolgd en de paraplu verwijderd... vind het wel nog wat eng aangezien er naast de speer veel vezels zitten die het zaakje vochtig houden. Als het gaat regenen doe ik de paraplu toch maar weer erboven. Ben als de dood dat het alsnog mis kan gaan!

Ik denk overigens niet dat het een nieuwe methode is, wij stonden met de zaag in de hand toen ik dat kleine puntje onderin ontdekte. Misschien het enige dat wel anders is, zijn de stukjes plastic om de speer lucht te geven om te drogen. Maar ik geef je gelijk, het ziet eruit alsof de palmendokter op huisbezoek is geweest!

Maar goed, hier komen we vandaan:
palm leeft nog 2011b.jpg
2011
palm leeft nog 2011b.jpg (285.4 KiB) 3925 keer bekeken

En hier zijn we nu:
Palmboom 007b.jpg
2012
Palmboom 007b.jpg (252.52 KiB) 3925 keer bekeken

Palmboom 006b.jpg
2012
Palmboom 006b.jpg (243.69 KiB) 3925 keer bekeken

Groet,
Danielle
Leeuwtje

0 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 22 jun 2012 22:37

Grappig dat de buurt zo mee leeft, met zoveel liefde heeft die geen tijd om dood te gaan,
komt dus helemaal goed.

gr, Kasper.
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 23 jun 2012 05:53

Hallo Danielle, heb je de palm in de winter ook beschermd? Zou dan helemaal zonde zijn als ie alsnog het loodje gaat leggen. Ik duim ook mee....
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor Alain op 23 jun 2012 08:09

het zijn harde jongens die trachys ,dat komt wel goed ;)
Alain

21 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen