waggy uit de winter

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

waggy uit de winter

Berichtdoor drake op 09 jul 2012 16:39

ik ben nieuw hier en weet niet of mijn palm zo goed uit de winter is gekomen.
ik heb veel gelezen al over speer rot enzo maar ik kan het nog niet herkennen.
gaat mijn boom t zo redden of moet ik er nog meer mee doen.
hij heeft al koemest korrels gehad.
de speer is gegroeid maar staat nu zo 3 weken stil de bladeren die je ziet de kleine is een nieuwe maar die groeid nu ook niet meer.
de boom is in april uit de pot in de grond geplant.
de pot was helemaal door worteld en uit de gaatjes onder de pot kwamen de wortels onderuit gegroeid.
ik hoop dat t goed gaat met m. :thumb_up: .
graag hoor ik jullie reacties en tips om mijn palm t zo aangenaam mogelijk te maken '
;)
Bijlagen
IMAG0091.jpg
IMAG0091.jpg (21.12 KiB) 4322 keer bekeken
IMAG0092.jpg
IMAG0092.jpg (20.21 KiB) 4322 keer bekeken
IMAG0093.jpg
IMAG0093.jpg (26.21 KiB) 4322 keer bekeken
drake

2 bedankjes

Re: waggy uit de winter

Berichtdoor s.janssen op 09 jul 2012 16:42

Ik kan de foto's niet echt groter krijgen, maar zo te zien is het een kwestie van geduld hebben. Zolang je de speer er nog niet uit kan trekken is het goed. Je palm is aan het herstellen en heeft tijd nodig.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor drake op 09 jul 2012 17:04

IMAG0092.jpg
IMAG0092.jpg (225.9 KiB) 4312 keer bekeken
drake

2 bedankjes

Berichtdoor drake op 09 jul 2012 17:04

IMAG0093.jpg
IMAG0093.jpg (254.35 KiB) 4312 keer bekeken
drake

2 bedankjes

Berichtdoor drake op 09 jul 2012 17:06

zo iets groter :D .

moet ik gewoon afwachten of moet ik nog wat doen punten knippen ik trek een paar keer per week aan de speer die zit goed vast nog. ik ben alleen bang dat t als nog mis kan gaan
drake

2 bedankjes

Berichtdoor Troy op 09 jul 2012 18:02

Niets aan de hand. Je kunt goed zien dat je palm al weer 10/15cm is gegroeid. Hij heeft zo te zien tegen speerrot aan gezeten maar er toch goed door gekomen. Dit zie ik bij mijn exemplaren ook veel dit jaar. En ook hier valt de groei erg tegen dit jaar.

Hij is nu waarschijnlijk veel bezig met wortels zetten. Laat het gewoon zijn gang gaan en help hem komende winter een beetje door een dikke laag stro/bladeren rond de stam te strooien. Zodat alle vers aangemaakte wortels niet meteen afvriezen. Komende 2/3 jaar zul je nog niet zo veel groei krijgen, reken op maximaal 6 bladeren per jaar, maar daarna zal hij waarschijnlijk sneller gaan.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor drake op 09 jul 2012 19:10

In de winter de bladeren afdekken en de speer droog houden of ern lichtslang erom doen ook of is dat niet nodig
drake

2 bedankjes

Berichtdoor Troy op 09 jul 2012 20:57

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt maar hier zou ik bij een waggie niet aan beginnen. dingen als een speer droog houden hebben bij een brahea armata misschien wel nut maar bij een trachycarpus niet. Als ze echt strenge vorst voorspellen zou je er over kunnen denken om wat vliesdoek er omheen te draaien maar in principe is dit niet nodig als de wortels maar beschermd zijn.

Wat deze winter veel is gebeurd is dat de vorst erg ver de grond in is getrokken. Bevroren grond zet uit waardoor de wortels afgeknepen worden. Dan kan de palm nog zoon goed wortelgestel hebben maar hier heb je dan niets aan. Hierdoor kan er geen vocht meer naar de bladeren gevolg: samen knijpend blad en vervolgens totaal bruine palm. Een lichtslang rond de speer helpt hier ook niets aan bij. Vliesdoek rond de bladeren kan de verdamping wat verminderen maar niet voorkomen.

Alle trachy's bij mij in de tuin hebben alleen een dikke laag oud blad bij de voet gehad en er is geen enkele kapot gegaan, Geen speerrot en de meeste hebben nog steeds een vrij volle kroon.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 jul 2012 07:10

Geen zorgen Drake, je Waggie komt dik inorde :thumb_up:

Nog een tip...
Gebruik Twooba om je foto's up te loaden Drake.
Is een site speciaal voor Palmvrienden gemaakt door Christophe (= beheerder van het forum)
Via de bijlage in het forum zelf heb je een limiet voor de grote van de foto's. Maar bij Twooba niet, je upload daar gewoon de foto's en die worden dan automatisch verkleind en aangepast voor het forum. Je moet dan enkel nog de links van de foto's in je antwoord plaatsen. Heel gemakkelijk. Hier de link naar Twooba -> http://nl.twooba.com

En hier de link naar de uitleg hoe het juist allemaal moet -> viewtopic.php?f=24&t=5142&hilit=Twooba
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor drake op 10 jul 2012 17:08

thx voor de tips en hulp allemaal. ik was al bang dat hij alsnog eraan zou gaan maar nu ben ik wat geruster erop dat t goed komt.
maar moet ik nu wel of niet die speer van de winter droog houden en met vlies doek afdekken want dat had ik deze winter ook gedaan entoch zijn bijna alle bladeren bruin geworden die heb ik er afgehaald.
drake

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen