Ik krijg per PM een hele goede vraag van Filip, ik wilde deze vraag en het antwoord met iedereen delen:
Vraag Filip:
reis portugal
Verstuurd op: zo dec 13, 2009 3:09 pm
Van: OoOfilipOoO
Naar: zaagmans
hallo zaagmans
ik heb gezien dat je op reis bent geweest naar portugal en dat je een heleboel zaden hebt meegebracht .
hoe heb je die mee kunnen "smokkelen" ?? gewoon in je bagage of gewoon in je broekzak?
ik stel deze vraag omdat ik volgend jaar misschien ook op reis ga , en zoals op tv zijn er op sommige grenzen een pak controles ofdat er geen "verboden dingen" (bv zaden) het land in- of uitgaan .
groetjes filip
Antwoord Zaagmans:Hoi Filip,
Ik heb ze gewoon geplukt van de bomen en opgeraapt. Er waren vele verschillende palmen, dus heb ik alles in aparte zakjes gedaan en dan weer in een grotere zak. Deze heb ik gewoon in mijn rugzak/handbagage meegenomen.
Tijdens de controle werd ik er inderdaad uitgepikt omdat ze ze zagen. Ik denk dat ze dachten dat ze "raak" hadden (drugs), maar het bleken dus gewoon mijn zaden te zijn. Ze zeiden er verder niks van en kon ze gewoon meenemen. Volgende keer maar gewoon in de koffer

By the way: Ze beginnen al flink te groeien. Enkele soorten zijn nog niet uitgekomen maar de humilis zijn al 5-10 cm en de canariensis begint nu uit te komen!
ps. Ik ga dit ook op het forum zetten, want dit is gewoon een hele goede vraag