Palmzaden uit Portugal komen uit!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palmzaden uit Portugal komen uit!

Berichtdoor zaagmans op 15 nov 2009 09:39

Hallo Palmvrienden,

Zoals sommige weten ben ik half september 2 weken op vakantie geweest in Portugal. Tijdens deze vakantie heb ik van veel diverse palmen zaden geplukt en geraapt en deze heb ik meegenomen naar huis. Enkele heb ik aan mijn vader gegeven en onegeveer 3 kwart heb ik zelf bewaard en gezaaid.

Helaas ben ik een chaoot, dus nu weet ik niet meer welke zaden ik waar in de grond gedaan heb, maar tot mijn grote geluk zijn al vele zaden uitgekomen! :lol: Ik denk zelf dat het de Canariensis of de Fortunei zijn en de andere zaden zijn zeker de Chamaerops humilis.

Ik heb nu maar het plastic erafgehaald, ook al zijn sommige zaden nog niet uitgekomen.

- Maar moet ik ze nu water geven?
- En hoeveel dan?
- En wanneer moet ik ze verpotten?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
zaagmans

1 bedankjes

Re: Palmzaden uit Portugal komen uit!

Berichtdoor TropiRo op 15 nov 2009 12:36

Die nu boven de grond staan kan je het beste in een eigen pot zetten, zo kunnen ze beter groeien en hoef je straks niet te puzzelen om de wortels uit elkaar te halen en dan zorgen dat de aarde niet uitdroogt.
De anderen die nog niet gekiemd zijn zou ik dan weer afdeken en ze weer rustig wegzetten.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 15 nov 2009 14:11

Overigens zie ik kleine oranje bolletjes liggen als zaad klopt dat? Dan betreffen het Washingtonia zaden.

Afbeelding

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 15 nov 2009 15:46

Maar hoeveel water moet ik ze nou geven?
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 15 nov 2009 18:34

Gewoon even op de gazon zetten en met een gieter eens water geven.

De bakjes waar je de zaden in gezaaid hebt zijn eigenlijk niet diep genoeg. De wortel duwt het zaadje eigenlijk mee omhoog. Vandaar dat sommige er bovenuit steken. Je mag ze gerust al in een apart potje zetten hoor, en het zaadje half begraven in de grond. Je hoeft geen zaaigrond meer te gebruiken.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 29 nov 2009 13:51

Update: Het zijn al echt blaadjes van zo'n 5 cm hoog. Ik zal deze week wat foto's maken. :D
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 14 dec 2009 13:11

Ik krijg per PM een hele goede vraag van Filip, ik wilde deze vraag en het antwoord met iedereen delen:

Vraag Filip:

reis portugal

Verstuurd op: zo dec 13, 2009 3:09 pm
Van: OoOfilipOoO
Naar: zaagmans
hallo zaagmans

ik heb gezien dat je op reis bent geweest naar portugal en dat je een heleboel zaden hebt meegebracht .
hoe heb je die mee kunnen "smokkelen" ?? gewoon in je bagage of gewoon in je broekzak?
ik stel deze vraag omdat ik volgend jaar misschien ook op reis ga , en zoals op tv zijn er op sommige grenzen een pak controles ofdat er geen "verboden dingen" (bv zaden) het land in- of uitgaan .

groetjes filip :)

Antwoord Zaagmans:

Hoi Filip,

Ik heb ze gewoon geplukt van de bomen en opgeraapt. Er waren vele verschillende palmen, dus heb ik alles in aparte zakjes gedaan en dan weer in een grotere zak. Deze heb ik gewoon in mijn rugzak/handbagage meegenomen.

Tijdens de controle werd ik er inderdaad uitgepikt omdat ze ze zagen. Ik denk dat ze dachten dat ze "raak" hadden (drugs), maar het bleken dus gewoon mijn zaden te zijn. Ze zeiden er verder niks van en kon ze gewoon meenemen. Volgende keer maar gewoon in de koffer :) :lol:

By the way: Ze beginnen al flink te groeien. Enkele soorten zijn nog niet uitgekomen maar de humilis zijn al 5-10 cm en de canariensis begint nu uit te komen!

ps. Ik ga dit ook op het forum zetten, want dit is gewoon een hele goede vraag :P
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor amourath op 14 dec 2009 14:02

zaagmans schreef:
Tijdens de controle werd ik er inderdaad uitgepikt omdat ze ze zagen. Ik denk dat ze dachten dat ze "raak" hadden (drugs), maar het bleken dus gewoon mijn zaden te zijn. Ze zeiden er verder niks van en kon ze gewoon meenemen. Volgende keer maar gewoon in de koffer :)

Inderdaad, waarom zou je die in handbagage stoppen en het risico lopen ze daar kwijt te zijn? Je bespaart jezelf een pak last op die manier :)

Ik heb uit Griekenland ook zaden meegebracht, in m'n koffer, en vorig jaar uit de USA idem. Ik vrees wel dat in bepaalde landen de controle véél strenger is, in Australië bvb denk ik niet dat je ermee weg komt. Videomaster weet misschien meer, zou je uit Thailand gemakkelijk zaden kunnen meenemen?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 14 dec 2009 14:22

amourath schreef:Inderdaad, waarom zou je die in handbagage stoppen en het risico lopen ze daar kwijt te zijn? Je bespaart jezelf een pak last op die manier :)

Uit Amerika ook gelukt? Goed zeg, daar zijn ze helemaal para als er iets het land in of uit gaat :lol: Bij mij zullen ze wel gedacht hebben: "Die achterlijke Nederlander denkt zeker dat onze palmjes een kans maken in hun koude klimaat". Maar let op, hork die ik ben, ik laat altijd alles onbeschermd buiten staan en als straks palmsoorten die niet ons klimaat konden groeien dat wel doen, dan hebben jullie dat allemaal aan mij te danken!! :lol:

By the way: Mijn cactussen doen het nog steeds. Is dat normaal?

Thailand: Palmzaden zal wat moeilijk gaan, maar een leuke Thaise vrouw kun je zo meenemen :lol:
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 14 dec 2009 14:41

Die achterlijke Nederlander denkt zeker dat onze palmjes een kans maken in hun koude klimaat

:lol: 8-)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen