Zo, na 5 maanden hard werken eindelijk weer eens even online hier...voel me een beetje een vreemde in een vertrouwde omgeving

To the point: Ik heb zo'n jaar of 5 verschillende Bismarckia nobilis (gehad). Eerst wat experimenteren de eerste 2 jaar, maar nu heb ik in 2012 maar liefst 3,5 blad zien ontwikkelen. Groot blad, van 1 meter breedte en prachtig grijs.
Belangrijkste dingen die er toe doen binnen:
* Luchtvochtigheid moet niet te laag zijn (bij langduriger lage luchtvochtigheid kan blad snél verdorren, binnen dag of 3 is een blad dan helemaal weg;
* Ondergrens temperatuur: de temperatuur mag flink schommelen, maar met een minimum van zo'n 10°C. Wie 'm buitenplaatst, dient daar dus rekening mee te houden. Kan prima van 15 mei tot 15 september, maar daarna weer gáuw naar binnen, met als neveneffect dat de temperatuurranch van buiten naar binnen dan ook nog eens minimaal is.
* Wortelgestel: een groot wortelgestel staat garant voor goeie groei, maar een klein wortelgestel of een pas verpotte Bismarckia zorgen voor trage groei.
* Lichtintensiteit: hij is gevoelig voor een lage lichtintensiteit. Let hier dus op bij plaatsing. Een raam aan de zonzijde heeft de sterke voorkeur, een donkere hoek heeft in combinatie met andere negatieve factoren een slecht effect of de groei en behoud van bladeren.
René